paard steekt altijd!! stukje tong uit?? iemand idee waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

paard steekt altijd!! stukje tong uit?? iemand idee waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:47

ik heb mijn pony al bijna 4 jaar. en al vanaf het begin(vorige eigenaar ook al) steekt hij stukje van zijn tong uit,
dit is ook als hij geen bit in heeft, dus ook als hij alleen een halster om heeft of gewoon op de wei staat

van jury's op wedstrijd NOOIT commentaar gehad omdat hij niet zijn tong echt naar buiten gooit maar steekt wel uit...
hij trekt ook altijd iets zijn neus op, hierdoor zijn zijn tanden altijd een beetje te zien, maar dit heeft niets te maken met het tong uitsteken?
hij pakt het bit ook niet vast.

hieronder een foto,
het bit zit niet te hoog, is niet te groot , sperriem zit ook niet heel strak.

Afbeelding

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:53

Hhmmm....
Misschien is dit gewoon aangeleerd gedrag.
Kreeg hij vroeger bij vorige vorige eigenaar misschien een beloning als hij dit deed?
Sorry meer kan ik er ook niet van zeggen. 'K hoop dat je er wat aan hebt..

tennan

Re: paard steekt altijd!! stukje tong uit?? iemand idee waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:56

Heeft ie ruimte genoeg in zijn mond om alles kwijt te kunnen? Heeft hij misschien last van zijn tanden?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:56

En je bit toch een gaatje losser hangen?
Dit heeft namelijk bij de mijne wel geholpen

Ik vind dat je toch duidelijk van die plooien zit bij zn mondhoeken
Mijne stak de tong in zn geheel uit
Bit gaatje losser en probleem opgelost
Er is overigens niks mis met haar mond

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:58

Bit lijkt niet absurd hoog te zitten...

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:59

Te grote tong voor zn mond. Als hij het ook zonder bit doet heeft het niks met het bit te maken. Misschien is z'n tong gezwollen door tandproblemen?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 08:39

ik verwacht niet dat het iets met zijn tanden te maken heeft, maar het is nu ongeveer een jaar geleden dat de tandarts is geweest, dus ga toch wel weer bellen.

hij heeft t ook zonder bit in, en t bit zit niet heel hoog, want die plooien achter het bit heeft hij altijd .

ik denk soms inderdaad dat zijn tong te groot is voor zijn mond, mja het ziet er niet heel mooi uit natuurlijk, dat kleine stukje wat elke keer uitsteekt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 08:41

het is wel, toen ik hem kocht had hij een ander bit.

ik weet niet precies waar dit voor was, maar mensen raden mij t meteen af of deze nog langer te gebruiken
omdat het koper schokjes afgaf ofzo?? ik weet het niet precies, ook niet waarom de vorige eigenaar dit erin had.

http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... x=68&ty=26

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 08:50

Mijn paard deed dit ook , maar ook gewoon als hij wat zag wat intresant was.
Ik gooide het op concentratie, je ziet het ook wel eens bij kleine kinderen die druk met iets bezig zijn.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 08:55

Deed hij het op dat bit beter?

Het koper zorgt voor een apart smaakje in de mond, dat icm. de rollers zorgt ervoor dat het bit aantrekkelijker wordt voor je paard. Heeft dus helemaal niks met "schokjes" te maken. Dat is je reinste bullshit.
Ik zou zeggen kijk eens of hij het ook doet als je bitloos rijdt, met een niet te strakke neusriem, zo ja, kan je verder zoeken naar een lichamelijke oorzaak, zo nee, dan weet je dat het aan je bit ligt en moet je daar iets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:38

Ik heb dat ook heel vaak gezien, maar ik denk niet echt dat het erg is. Volgens mij kun je er ook niks aan doen..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:40

J_B_GR schreef:
Ik heb dat ook heel vaak gezien, maar ik denk niet echt dat het erg is. Volgens mij kun je er ook niks aan doen..

Dat hangt van het probleem af. Als het bit te groot/dik is, of er iets mis is met de tanden of de neusriem/sperriem waardoor het paard dit doet is het wel degelijk "erg", want dan is het een teken van ongemak en kan je je paard zeer doen. Absoluut reden om te onderzoeken dus!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:43

Precies, misschien heeft het paard wel enorme haken aan zijn kiezen die in zijn tong prikken, en dat daarom zijn tong opzwelt waardoor hij er in zijn mond geen plaats voor heeft...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:46

Mij is verteld dat het protest kan zijn, problemen met de rug en daarna gewenning. Alhoewel die van ons het haast nooit op stal of in de wei deed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:52

Die van mij doet het soms ook.. maar hij is gewoon fijn op 2 teugels, dus besteed er verder geen aandacht aan :n
Overigens doet die van mij het zowel links als rechts.. of soms helemaal niet.. dat wisselt per keer.
Hij heeft wel een klein bekkie.. :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:55

Die van mij deed het ook,zowel met als zonder bit. met een lage neusriem was het zo goed als over.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:03

mijn pony doet het ook aan beide kanten, maar rechts steekt het iets meer uit,

toen wij hem kochten had hij wel heeel lang al een verkeerd zadel op zijn rug, meteen nieuw zadel gekocht die wel goed paste en hij word nu elk half jaar behandeld aan zijn rug en de rest van zijn lichaam.

volgens Ellen Kral , is er weinig waar hij nog pijn aan heeft.

op het bit met rolletjes deed hij het niet fijner(voor zover ik het me kan herinneren) want ik rij nu ongeveer 2 jaar niet meer met dat bit.
mijn lesgeefster zegt dat het geen kwaad kan, maar toch vind ik het er niet heel mooi uitzien, hij bijt niet op het bit, of tong over het bit. ook dat niet.

het is wel duidelijk er zien dat hij zijn tong uitsteekt, omdat hij altijd zijn neus ietsjes optrekt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:04

Nog maals, probeer hem eens een keer zonder bit te rijden, doet hij het dan nog, dan kan je bijna zeker zijn dat het probleem niet in de mond zit (als kan het nooit kwaad de tandarts te laten komen).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:06

ze zegt dat hij het ook doet als hij gewoon een halster omheeft of niet aan het werk is, @Molfre :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:07

Hier hetzelfde, al jaren, gewoon in de weide, tijdens het werk, ondertussen rij ik bitloos en dat vindt hij duidelijk leuker (met bit ging hij heel erg hoofdschudden). Tandarts is erbij geweest etc. Pony was prima in orde, had gewoon teveel tong voor in zijn kleine mondje ... Heb zelf ook het idee dat het in de zomer feller is dan in de winter, maar denk dat dit misschien wat met allergie te maken heeft ofzo (heeft ook ZE bv.), dat de tong wat opzwelt of dergelijke. Maar hij lijkt er, nu we bitloos rijden, totaal geen last meer van te hebben, dus het is gewoon zijn dingetje :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:10

set_elkol schreef:
ze zegt dat hij het ook doet als hij gewoon een halster omheeft of niet aan het werk is, @Molfre :)

Heb ik dan overheen gelezen, in dat geval gewoon de tandarts nog eens bellen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:11

Molfre schreef:
Nog maals, probeer hem eens een keer zonder bit te rijden, doet hij het dan nog, dan kan je bijna zeker zijn dat het probleem niet in de mond zit (als kan het nooit kwaad de tandarts te laten komen).

hij doet dit inderdaad ook als hij geen bit in heeft, als hij wel het bit in heeft is het ook niet erger.

ik denk niet dat bitloos bij hem mogelijk is, het is nogal een heet ding. en schikt erg snel. het is echt een hele meedenkende pony, en vind het geweldig om op wedstrijd te gaan.
ik kan thuis alleen in de bak trainen, zodra ik naar buiten ga dan schrikt hij overal!! van... bitloos is niet echt een optie voor hem.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:13

Het hoeft ook geen permanente optie te zijn, het was meer bedoeld om uit te sluiten of het bit het probleem is.
Dat terzijde rijd ik op een enorm heethoofd ook bitloos buiten dus dat zegt niks :o

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:23

Een paard dat schrikt laat zich heus niet eerder terug nemen door een bit.
Dus dat is te weerleggen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:24

Eerste wat ik dacht was gebrek aan aanleuning, maar als hij het ook alleen met halster doet...... Is dat m niet