Weet een paard wat je vaste bezoektijd is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Weet een paard wat je vaste bezoektijd is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:37

Mijn paard staat dag en nacht buiten in een kudde en heeft toegang tot een inloopstal. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer aangeboden. Zal mijn paard in de gaten hebben op welk moment van de dag ik meestal kom? Dit is vaak einde van de middag. Deze vraag stel ik omdat mijn broer laatst opmerkte (toen ik een dagje oversloeg): 'maar zit ze dan niet op je te wachten?'. Ik ga er eigenlijk vanuit dat zij niet in de gaten heeft wat een dag/nachtritme is, omdat zij ook niet op bepaalde momenten binnen en buiten wordt gezet en/of wordt gevoerderd. Ook denk ik niet dat zij mijn afwezigheid opmerkt tijdens vakanties omdat zij niet bewust is van de tijd. Aan de andere kant denk ik te merken dat zij op zondag (dan kom ik juist in de ochtend in plaats van einde middag) minder open staat voor mijn bezoek. Ze komt dan namelijk minder snel naar mij toe. Kan dat te maken hebben met dat zij toch niet is ingesteld op mijn komst? Dat zij toch in de gaten heeft dat ik meestal einde van de middag kom? En ik hoorde eens van de staleigenaar dat mijn paard een stuk baldadiger was geweest tijdens mijn vakantie. Zal ze toch de vaste afspraak of afleiding hebben gemist? Wat is jullie ervaring met jullie paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:40

Mijn paarden op pension-stal merkten het wel, die werden onrustig als het tijd was dat ik er aan kwam haha. Nu ze bij mn ouders aan huis staan en ik niet meer op een vaste tijd kom merken ze het volgens mij niet. Al staan ze wel voor het hek te wachten of ze komen er gelijk aan als ik op stal aan kom.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:08

Ik weet het niet, paarden kunnen inderdaad geen klok kijken, maar zijn wel gewoonte-dieren. Dat ze, als jij in in ochtend komt ipv einde van de middag, minder voor je openstaat kan het ook voor haar net dutjes tijd zijn ofzo (noem maar wat), paarden hebben toch wel een bepaalde routine, ook als jij deze routine niet 'voorschrijft'.
Bij Flavio kom ik de ene keer 's morgens, dan 's middags en dan weer 's avonds. Als ik net na/tijdens zijn eten kom heeft hij weinig zin om te werken, als ik in de middag kom is hij heel afwezig (zijn dutjes tijd) en 's avonds is hij soms wat ongedurig, van hehe nu gaan we wat doen (tenminste, dat maak ik ervan ;) ).
Dat je paard een stuk baldadiger is geweest kan ook komen omdat ze tijdens jouw vakantie minder aandacht en beweging heeft gekregen. Het paard van mijn zus mist de beweging als wij haar niet doen, terwijl mijn pony de aandacht mist. Dit hebben we gemerkt toen we eerst wat minder tijd hadden, dus zonder te poetsen/knuffelen beweging gaven, het paard was hetzelfde en mijn pony werd chagrijnig. Terwijl toen we een poosje minder beweging gaven, maar wel lekker poetsen/wandelen enz, was mijn pony blij en werd het paard van m'n zus ongedurig.
Ik denk niet dat je paard voor het hek zal staan wachten als je weg bent, maar dat je wel degelijk tot haar routine behoort.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:10

Shanna schreef:
Mijn paarden op pension-stal merkten het wel, die werden onrustig als het tijd was dat ik er aan kwam haha. Nu ze bij mn ouders aan huis staan en ik niet meer op een vaste tijd kom merken ze het volgens mij niet. Al staan ze wel voor het hek te wachten of ze komen er gelijk aan als ik op stal aan kom.

Jij gaf ze eerst altijd eten? Dan is het logisch dat ze op je reageren en onrustig worden, ze associeren jou dan met etenstijd ;)

Brainless

Re: Weet een paard wat je vaste bezoektijd is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:13

Paarden kunnen dan wel geen klok kijken, maar hen interne klok daar en tegen werkt perfect.
Ze weten precies "hoe laat het is".
Ik heb de paardjes thuis en ze reageren alleen op de achterdeur als het voertijd is.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:02

Hier merk ik in het weekend altijd heel goed dat ze van hun schema afgaan. Door de weeks krijgen ze om 800 ’s ochtends eten....
In het weekend slapen we uit, maar om negen uur, laten ze goed merken dat het etenstijd is, want dan gaan ze met de voerbak gooien....

En zodra ze de voordeur horen, en niet het tuinhek, wordt er protesterend gehinnikt...

Denk het idd meer voor het eten is, als voor mij...;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:44

Ik denk dat het hetzelfde is als bij mensen, iedereen heeft een interne klok. Vooral rond etenstijd weten ze hoe laat het is haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:52

Mijn paard staat ook dag en nacht het hele jaar in een groep, met onbeperkt hooi en altijd gras beschikbaar. Ik ben eigenlijk altijd 's middags of 's avonds op stal. Als ik eens een doodenkele keer 's ochtends voor z'n neus sta zie je 'm wel verbaasd kijken: huh, wat doe JIJ hier?

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:00

Volgens mij hebben ze wel een tijdsbesef... Een vriendin van mij geeft altijd om 8u stipt eten, en dat weten haar paardjes ook! Ze staan altijd netjes te wachten aan de voederbak! :)

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:15

hahahah ik denk ook dat ze wel besef hebben van dag en nacht maar niet echt van uur en inderdaad voer dat doet het hem bij mij krijgen ze na het werk voer maar ze willen soms niet eens werken en willen dan meteen de stal in hahahaha tuurlijk herkennen ze hun eigenaar ik was 2 weken op vakantie mijn paard stond in de wei hij hoorde het hek keek 2 keer omhoog zag mij en ik riep en ja hooor ! hij rende in volle Galop op mij af leuk he?

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:29

jaja ze weten op een gegeven moment echt wel wanneer je komt en als je niet komt hebben ze dat wel gauw genoeg in de gaten bij ons is het zo als er bij ons niet komen dan bij elk geluidje gaan ze hinniken

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:42

Ik denk ook dat ze wel een tijdsbesef hebben. Vooral met voeren worden de paarden hier altijd al onrustig voordat er ook maar iemand is begonnen met voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:49

Yep, die van mij gaan altijd rond 4 uur bij het hek naar mijn huis staan kijken. Meestal ga ik ze tussen 4 en 5 uur voeren maar ook als ik niet thuis ben en aan kom rijden rond die tijd, staan ze op dezelfde plek bij het hek naar het huis te kijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:52

Paarden hier blijven op de wei (al sta je te roepen en staan ze er al 10 uur op) staan, maar als het 6 uur is geweest staat opeens de hele kudde op de paddock voor het hek, kijkend of iemand aan komt om ze naar de stallen te laten.
Ze krijgen dan nieteens voer, dus dat snap ik weer niet, gewoon een ritme denk ik.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:01

Die van mij staan ook thuis. Doordeweeks voer ik ze om 08:00 uur en mogen ze dus ook naar buiten. Maar dan staan ze niet te wachten, wordt het wat later, hoor ik ze neit. In het weekend is het vaak later, maar ik hoor ze ook nooit. Als ik 's avonds thuiskom wordt er gehinnekt. Bij mijn vriend doen ze dat niet. Ze weten dat ik van het voer ben. En na het rijden 's avonds of voor dat we naar bed gaan, krijgen ze nog wat wortels. Die grote staat vanaf 22:00 uur geheid vanuit zijn stal naar huis te kijken. Met de sneeuw mogen ze 's middags op het gras. Ik rijd dan vanuit mijn werk even snel langs huis. Ideaal als je zo dicht bij werkt! Dan staan ze te wachten. Of dat toeval was, wist ik niet. Maar afgelopen weekend waren ze 's ochtends lekker aan het scharrelen en rond half 1 gingen ze voor het draad staan wachten totdat ik naar buiten kwam. Ging de achterdeur open, werd er hard gehinnekt.

Qua rijden had ie in het begin het liefste dat ik dat aan het eind van de middag of 's avonds deed. Nu maakt het hem niet meer uit. Wel wil ie eerst een uurtje buiten hebben gelopen. OP dinsdagavond komt er altijd iemand bij mij rijden. Voordat het paard er is, is mijn paard al kijkerig en hinnikerig. Eerst dacht ik hoe weet ie nou dat ze komt, maar in het weekend rij ik overdag, maandags niet en dan dinsdagavond weer. Ik denk dat ie door heeft 2 dagen licht, 1 dag niets en dan komt z'n vriendinnetje. Ik zou anders niet weten, hoe hij dat weet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:17

Goeie vraag! :j
Hier weten ze verdomd goed wanneer het etenstijd is. Altijd vaste tijdstippen voor 2 x biks en voor 2 x hooi.
De andere hooibeurten zijn wel wisselend, maar je wordt hier altijd met veel enthousiasme begroet.
Logisch, ik ben het voermens.
Maar ik hoef het niet in mijn hoofd te halen om een kwartier later te gaan voeren op stal, want ik wordt echt geroepen: waar blijf je?
Naja, eerder: waar blijft mijn voer?

Maar hoe ze het weten?
Ik heb geen flauw idee ook of dit ooit is onderzocht misschien.
Hanen kraaien bij zonsopgang, maar hoe kan het dat ze hier weten dat het 7 uur is?
In de winter is het dan donker, 's zomers al licht.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:21

vroeger toen ik elke keer 's avonds kwam, was ze toch wat sikkeneurig als ik dan smorgens kwam. Dat klopte niet.

Nu merk je het soms, maar ik wissel nu vaker af dus zijn ze beide niet zo moeilijk.
Mijn oude weet nog wel steeds precies wanneer bijna naar binnen mogen. Zij staat ruim voor tijd al te wachten voor draad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:13

flavlip schreef:
Shanna schreef:

Jij gaf ze eerst altijd eten? Dan is het logisch dat ze op je reageren en onrustig worden, ze associeren jou dan met etenstijd ;)

Nee, op pension gaf ik ze geen eten, nu ze bij mn ouders thuis staan wel.

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:37

ik denk dat een paard wel zeker doorheeft wanneer je komt! Paarden hebben wat dat betreft een goed ritme gevoel! mijn verzorgpaard weet bijvoorbeeld dat ik vooral in het weekend kom en als ik haar dan ga rijden vind ze het wel goed. Maar als ik dan doordeweeks kom merk ik dat ze er nauwelijks zin in heeft..