zweetdeken bij geschoren paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

zweetdeken bij geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:37

hallo ik heb mijn pony vorige week geschoren en al een paar keer met hem gereden.
natuurlijk wel inrijden en uitstappen met twee zweetdekens maar nu heb ik een vraag.
een van de redene dat ik hem geschoren heb is al ik 's avond heb gereden en er dan een zweetdeken opleg ik niet om 23 uur nog in mijn eentje naar buiten hoef om een droog deken op te doen.
is het nodig om bij een helemaal geschoren paard (behalve zijn hoofd want die kregen we niet) een zweetdeken op te leggen na het rijden of is goed uitstappen voldoende om meteen zijn dikke deken erop te leggen????

Noetje14

Re: zweetdeken bij geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:57

kan niemand antwoord geven op mijn vraag of heb ik weer niet genoeg geduld?? :')

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:59

Goed uitstappen zodat ie zo goed als droog is en dan zijn gewone deken opdoen. Of toch gewoon later terug komen en omwisselen

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:00

Als het goed is heb je je pony geschoren zodat hij niet zo bezweet is van je training.
Mijn paard is ook heel kort geschoren, en ik moet er wel een hele intensieve training van gemaakt hebben wil ik die zodanig in het zweet werken dat hij 2! zweetdekens nodig heeft.
Je kan je pony ook tijdens het uitstappen een zweetdeken opleggen (dus tussen zadel en jijzelf) zodat hij niet te snel afkoelt, maar hij zou dan wel droog genoeg moeten zijn om de staldeken op te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:07

het ligt er inderdaad aan hoe warm/nat 'ie na het werk nog is...

als mijn geschoren paard na het rijden nog helemaal droog is leg ik er eventjes een dikke zweetdeken op zolang ik nog bezig ben met naverzorgen en dan gaat op stal de gewone winterdeken er weer op, maar als ze nat is spons ik af en gaat er een zweetdeken op tot ze droog is, en dan de winterdeken weer...

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:36

oke, dankjulliewel!!! :j

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:04

je kunt ook een deken aanschaffen met stay dry voering (bucas smartex bv). Deze kun je op een kletsnat paard leggen en gewoon laten liggen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:53

ja maar die zijn helaas wel heel duur......

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:22

een geschoren paard/pony is meestal niet heel lang bezweet na het rijden.

gewoon met uitstappen zweetdeken omdoen en meestal zijn ze daarna wel droog genoeg om de winterdeken op te doen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:28

een net geschoren paard dat nog nat is ??? ik heb de mijne 1,5 maand geleden geschoren ik rij heb een half uur per dag en train dan echt lang en laag .. maar heb een nierdeken op om zijn nieren warm te houden maar voor de rest is hij nooit bezweet
zou ook wel gek zijn ook want juist omdat hij zo lang nat bleef heb ik hem geschoren.

ik gooi er tijdens uitstappen eventueel mij nierdeken op stap naar stal terug ( geen binnenbak) poetsplaats gelijk zadel er af met deken en dikke deken er op en klaar geen gezeur meer om dekens te wisselen.

zeker als je een buitenbak heb vind ik het nu onverstandig je paarden in het zweet te rijden ze lopen snel een verkoudheid op en is niet goed voor hun spieren die kou

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:40

Ik leg bij een geschoren paard na het uitstappen direct de winterdeken erop..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:42

Noetje14 schreef:

kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken, maar http://www.dekensvoorpaarden.nl/40-buca ... power.html € 50,- vind ik persoonlijk niet duur.
Als ik iedere keer een uur moet wachten, kost het ook geld.

Persoonlijk vind ik deze deken in combinatie met de smartex lijn de meest geweldige uitvinding die er bestaat.
Zelfs over elkaar droogt het zweet heel snel op, en is het paard (en deken) mooi droog :+

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:30

Ook ik leg na het uitstappen gelijk de winterdeken erop.
Het is (bij mij) ook echt niet nodig om een zweetdeken langer te laten liggen.
Zeker als je paard niet meer nat is kun je gewoon gelijk je winterdeken erop doen.
Succes

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:46

Mijn paard is ook geschoren ik doe altijd een zweetdeken op met uitstappen en laat hem op liggen als mijn spulletjes aan het opruimen en schoonmaken ben. Als ik klaar ben krijgt hij zijn winterdeken op.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:05

danamuts schreef:
Noetje14 schreef:

kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken, maar http://www.dekensvoorpaarden.nl/40-buca ... power.html € 50,- vind ik persoonlijk niet duur.
Als ik iedere keer een uur moet wachten, kost het ook geld.

Persoonlijk vind ik deze deken in combinatie met de smartex lijn de meest geweldige uitvinding die er bestaat.
Zelfs over elkaar droogt het zweet heel snel op, en is het paard (en deken) mooi droog :+

nee die is inderdaad niet duur. ik had bij andere sites gekeken en daar kwam ik prijzen tegen van rond de 150 euro en dat vindt ik dan weer wel duur......
http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 64&lang=NL

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:05

Lissenn schreef:
Ook ik leg na het uitstappen gelijk de winterdeken erop.
Het is (bij mij) ook echt niet nodig om een zweetdeken langer te laten liggen.
Zeker als je paard niet meer nat is kun je gewoon gelijk je winterdeken erop doen.
Succes

ja ga ik dan denk ik ook doen

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:08

D_Desteny schreef:
Mijn paard is ook geschoren ik doe altijd een zweetdeken op met uitstappen en laat hem op liggen als mijn spulletjes aan het opruimen en schoonmaken ben. Als ik klaar ben krijgt hij zijn winterdeken op.

ja dat kan ook maar ik weet niet in wat voor stallen jou paard staat maar mijne in een buitenstal dus als ik hem vast zet om af te zadelen en op te ruimen en dergelijke staat hij gewoon in de wind en dat is alleen zweetdeken misschien wel een beetje koud

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:22

in dat geval had je beter ipv helemaal scheren een patroon kunnen kiezen dan kan hij toch zijn warmte kwijt mar kan ook wat meer hebben zweet deken op in je stal zetten spullen opruimen winterdeken er op kan met gemak

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:08

maar als ik er na het stappen meteen een winterdeken op leg is helemaal scheren toch geen probleem?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:25

Noetje14 schreef:
D_Desteny schreef:

ja dat kan ook maar ik weet niet in wat voor stallen jou paard staat maar mijne in een buitenstal dus als ik hem vast zet om af te zadelen en op te ruimen en dergelijke staat hij gewoon in de wind en dat is alleen zweetdeken misschien wel een beetje koud

Mijne staat in een buitenstal maar de buitenstal ligt erg beschut.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 16:22

Citaat:

Mijne staat in een buitenstal maar de buitenstal ligt erg beschut.[/quote]
ja de onze eigenlijk ook wel, en misschien als ik hem gewoon op stal zet om af te zadelen en op te ruimen enzo kan zweetdeken misschien wel

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:19

over het algemeen is mijn geschoren paard terug droog na het uitstappen (met nierdeken), dus kan de winterdeken gewoon terug op.
Wanneer de temperatuur boven de 8°C is en we hebben stevig doorgetraind, dan kan het gebeuren dat ze nog een beetje klam is na een intensieve training of na transport en dan leg ik een dikke teddyfleece op gedurende de tijd die ik nodig heb om mijn spullen op te bergen zodat m'n paard niet gaat na zweten...

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:26

petitparis schreef:
over het algemeen is mijn geschoren paard terug droog na het uitstappen (met nierdeken), dus kan de winterdeken gewoon terug op.
Wanneer de temperatuur boven de 8°C is en we hebben stevig doorgetraind, dan kan het gebeuren dat ze nog een beetje klam is na een intensieve training of na transport en dan leg ik een dikke teddyfleece op gedurende de tijd die ik nodig heb om mijn spullen op te bergen zodat m'n paard niet gaat na zweten...

oke, dankje zal ik dan ook doen:D

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:27

Jasmijn159 schreef:
Ik leg bij een geschoren paard na het uitstappen direct de winterdeken erop..

ik ook :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:30

Als mijn geschoren paard zweet na het rijden (wat niet vaak gebeurd) dan doe ik een dikke teddyfleecedeken op, dan blijft ze warm en droogt ze ook snel. Zodra ze dan droog is doe ik de winterdeken er weer op. Alleen een dunne zweetdeken vind ik voor een geschoren paard met deze temperaturen ook wel weinig maar een teddyfleecedeken is dan wel een uitkomst. Die zijn niet zo heel duur overigens.