Ik ben sinds augustus de trotse eigenaresse van een hele lieve haflingerruin van inmiddels bijna 3. Hij is in de bak (grondwerk) en op stal eigenlijk nergens van onder de indruk en leert heel snel. Zo kon ik zonder problemen een deken op zijn rug leggen, en heeft hij ook al eens een zadeltje opgehad (gewoon terwijl hij stilstond, puur voor het kennismaken met).
Ik wil op den duur echter ook heel graag met hem buitenrijden en ben daarom een aantal weken geleden begonnen met wandelen
Waar mijn paard staat is een leuk rondje wat je kunt lopen, echter moet je daarvoor wel een stukje (200 meter) over een weg (hoofdstraat van een dorp) waar uiteraard wel eens auto's rijden.De laatste keer dat ik bij hem ben wezen kijken voor hij bij mij gebracht werd hebben zijn vorige eigenaresse en ik een stukje met hem over de weg gelopen. Voor zover ik weet was hij hiervoor nog niet eerder echt in aanraking gekomen met auto's die (vlak) langs hem rijden. Een hele fijne chauffeur meende toen in de bocht flink zijn gaspedaal in te moeten trappen terwijl wij daarnaast liepen, en daar is Amando (mijn paard) erg van geschrokken. Gelukkig kon ik hem nog net vasthouden en bedacht betreffende chauffeur dat het toch beter was om te remmen, anders had hij op de motorkap gezeten. Meteen daarna kwamen nog 2 auto's, die stapvoets voorbij zijn gereden en dat ging op wat dribbelen na wel redelijk.
Omdat ik dat weet, verstijf ik zelf ook (onbewust) als ik met Amando langs de weg loop en we een auto zien. Amando vind het al wat spannend, en dat versterk ik natuurlijk alleen maar. Ik sta niet op een grote pensionstal maar particulier. Er is geen ander (braaf) paard wat voorop zou kunnen lopen en er is ook niet iemand in mijn nabije omgeving die regelmatig met mij mee zou kunnen.
Wie o wie heeft er tips voor mij? Nu zijn het auto's, maar we zijn nog geen trekkers of vrachtwagen tegengekomen, en die rijden er ook regelmatig. Alvast bedankt voor het lezen, mochten jullie nog vragen hebben, brand los!
Graag gedaan