Mijn pony is zichzelf niet, wat kan het zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Mijn pony is zichzelf niet, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:58

Hoi!

Ik ben 13 jaar de dikste maatjes met mijn Welshje Dushi, ze was mijn eerste eigen paardje en ik ben blij dat we nog altijd samen zijn.
Ze is altijd consistent geweest in haar gedrag. Mesten of urineren gebeurde NOOIT buiten de stal, zelfs niet als ze een paar uurtjes
weg was. Als ze me aan zag komen kwam ze altijd direct naar mij toe, in het ergste geval liep ze eerst even een hoek in om te mesten
om vervolgens naar mij toe te komen. Maar sinds deze week is het anders. Maandag stond ze op de spuitplaats bij de rijbak aan het eind
van de straat ineens uitgebreid te urineren. Dit verbaasde me enorm, vervolgens mestte ze, dit verbaasde me nog meer... Woensdag liep
ze tot mijn nog grotere verbazing WEG toen ik haar kwam halen, vervolgens ging ze op het land staan waar ik haar moest gaan halen.
Ze stond een beetje suf met haar hoofd omlaag, dus ik vermoedde dat ze misschien niet helemaal lekker was. Vervolgens gingen we weer
naar de rijbak, mijn dochtertje van twee was mee, waar Dushi normaal ALTIJD rekening met Kinou hield was dit nu ver te zoeken. Ze liep
veel te hard voor Kinou om haar bij te kunnen houden, terwijl ze normaal altijd haar tempo aan pastte, ook dit was niks voor Dushi.
Opnieuw mestte ze op de spuitplaats, ook was ze erg nerveus, die indruk kreeg ik maandag ook. Tijdens het werk aan de longe ging ze
ontzettend uit haar pan, ook net als maandag. Het vermoeden dat ze niet helemaal lekker was werd bij mij daardoor weer gedeeltelijk
ontkracht, ze leek vrolijk, bokken, stukje sprinten etc. Daarna heeft ze keurig gewerkt.

Ze is heel anders in de omgang, minder respect lijkt het wel, ze houdt minder rekening met ons, terwijl ze dit normaal in grote mate deed
en dat mesten en urineren vind ik echt raar, dat heeft ze in die 13 jaar tijd nog nooit gedaan.. Mijn pony heeft 8 a 9 jaar geleden de diagnose
kissing spines gekregen, ik heb het idee dat ze daar met rijden wat last van kan hebben, vandaar dat ik haar al geruime tijd niet meer rij. Aan
de longe heeft ze nergens last van, ze vind het heerlijk om te werken en ze loopt mooi ontspannen over de rug. Ik wil nu eerste zekerheid over
haar rug, daarom komt mijn arts morgen haar rug onderzoeken en op de foto zetten. Eind februari heb ik op voorhand een afspraak staan in Bilthoven
voor een behandeling. Verder staat ze in een inloop stal dus heeft ze de hele dag beweging. Ze staat met 4 andere pony's, dus genoeg sociaal
contact etc. Ik ben erg geïnteresseerd in jullie mening. Hoe denken jullie hier over?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:22

ik denk dat je gevoel juist is: al deze gedragingen wijzen op een lichamelijke oorzaak. Je paard is niet lekker. Nerveusiteit en angstgedrag vindt vaak een oorzaak in lichamelijk ongemak/pijn: een paard is een vluchtdier, als hij lichamelijk niet optimaal is kan hij ook niet optimaal reageren op gevaar, daar wordt hij nerveus en of schrikkerig van.
Niet willen komen is vaak anticiperen op evt werken wat daarna altijd gaat komen. Als een paard pijn krijgt bij het werk of er geen energie voor heeft omdat hij ziek is gaat hij dit uiteindelijk associeren met het moeten komen naar jou toe en zal dit niet meer willen.
Ineens ontzettend uit haar pan gaan bij het longeren hoeft geen vrolijkheid te zijnmaar kan ook een poging zijn van je paard om pijn te ontlopen.
Ineens mesten en urineren op een plaats waar je paard dat anders nooit doen is ook zo'n teken dat hij niet in orde is. Ik zou als ik jou was niet zo lang wachten met die veearts! Als het nmijn paard was zou ik dit op korte termijn, binnen een paar dagen laten controleren. Je kunt in elk geval zelf al controleren of je paard koorts heeft, net zoals bij mensen liefst s middags of s avonds, dan is de temp het hoogst.

Lottie84

Re: Mijn pony is zichzelf niet, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:17

Ja mijn arts kwam vandaag, ze komt verder niet ziek over dus ik heb er geen spoed achter gezet. Het bokken etc was echt vrolijkheid, ik heb haar al 13 jaar en ken haar door en door, ze heeft tijdens het werken zelf geen enkele keer geprotesteerd, lekker oortjes erop en gaan, heeft ze altijd fijn gevonden. Het bokken was bij de warming up, aan de longe zonder hulpteugels etc..

Ben benieuwd wat mijn arts zegt en hoop dat hij bereid is verder te kijken en te helpen in het zoeken naar de oorzaak.. Komt bij dat ze komende maand 22 word. De eigenaresse van de rijbak gooide het op haar leeftijd, zou uiteraard kunnen, maar voor mijn gevoel speelt er iets anders.

Gelukkig heb ik in februari de afspraak bij Laarakker staan, daar bekijken ze haar sowieso volledig, ik kan dan de röntgenfoto's die vandaag worden gemaakt, gebruiken als ondersteuning.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:22

Is er een knappe vent in de straat komen wonen? Om eerlijk te zijn klinkt het alsof ze wel eens flink hengstig zou kunnen zijn. ;) Maar goed, laat je DA er gewoon naar kijken.

Lottie84

Re: Mijn pony is zichzelf niet, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:31

Hahaha, geen lekker ding in de buurt, ze is ook niet hengstig en nogmaals..
Ik heb haar al 13 jaar en heb dit nog nooit meegemaakt met haar. Terwijl ze het jaar rond hengstig is, dus genoeg kansen om wat mee te krijgen.

Het onderzoek is gedaan, ik wilde de huidige status weten van haar kissing spines die acht jaar geleden geconstateerd is. Het onderzoek is afgerond met schrikbarende resultaten! Één en al kissing spines vanaf haar schoft tot en met lende!! Schrok me kapot!! Was zelfs even de vraag of ze nog goed at etc. Maar gelukkig BARST ze van de energie en levenslust, dus die kant wilde ik niet uit gaan denken...

Er was maar één mogelijkheid en dat was inspuiten, kans dat het aanslaat, kans van niet, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.. Vandaag kwam ze trouwens direct naar mij toe, maar heeft ze zich helemaal leeg gemest, drie keer achter elkaar. Artsen vonden het ook erg raar. Vonden haar erg gestresst, onrustig. Maar eerst even dit aanpakken. Volgende week en de week erna krijgt ze nog een spuit, daarna weten we meer..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:44

Achteraf gezien was het een combinatie van hengstigheid en wellicht de weersverandering die eraan zat te komen?
Ik kan nog steeds het urineren en mesten niet plaatsen... Ze heeft inmiddels haar tweede injectie gekregen ter behandeling
van haar kissing spines, volgende week krijgt ze de laatste en ik hoop dan in te kunnen schatten of het aangeslagen is.

Los van het feit of ik nog kan rijden of niet, eerste prioriteit voor mij is weten dat ze geen pijn heeft.