Rijden met een geschoren paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Rijden met een geschoren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:17

Hallo !

Ik heb enkele vraagjes, mijn haflinger word morgen geschoren en ik wil dan op enkele dingen voorbereid zijn

- Ik heb alleen beschikking over een buitenpiste. Een waterdichte uitrijdeken heb ik al aangeschafd. Maar als het regent kan je dan wel rijden als ze geschoren zijn ? Worden ze dan niet ziek

- Ze staat op een vrij warme stal. Moet ik een hals deken gebruiken als ze geschoren is, haar hele hals word kaal

- Moet je na het rijden een zweetdeken met hals hebben of is alleen een zweetdeken voldoende

- Hoeveel grams deken word aangeraden op een stal die vrij warm is. Ik dacht aan beginnen met 250 grams en dan opbouwen tot 300 of dikker als het echt weer ijzig koud word of is dit te weinig.

Ik plaats dit maar alvast nu.. dan kan ik morgenmiddag nog spullen gaan inslaan voor het scheren.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:27

Wat heeft hij nu op voor deken. Indien dekenloos is 250 genoeg. Stal is warm zej je maar gaat hij ook naar buiten? Dan moet er een deken bij.

Je kan prima in de regen rijden. Gewoon met deken uitstappen en daarna met gewone dekens op stal.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:30

simongek schreef:
Wat heeft hij nu op voor deken. Indien dekenloos is 250 genoeg. Stal is warm zej je maar gaat hij ook naar buiten? Dan moet er een deken bij.

Je kan prima in de regen rijden. Gewoon met deken uitstappen en daarna met gewone dekens op stal.

Momenteel staat ze onder een zomerdekentje..

Eerst stond ze onder 300 grams ongeschoren omdat de vorige stal vrij koud was en dan wou ik de vacht kort houden. Op mijn nieuwe stal is het vrij warm en staat ze onder een 100 grams dekentje te zweten, dus nu staat ze onder 0 grams. Dit is ook de reden waarom we gaan scheren

Ja ze gaan ook naar buiten :) dus dan moet er een dekentje bij? hoe dik ongeveer, is een fleecedekentje dan genoeg ?

Het beenhaar blijft trouwens staan

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:37

Persoonlijk houdt ik niet van fleece als onderdeken. Stal deken met gladde voering voldoet super en kost de wereld niet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:41

simongek schreef:
Persoonlijk houdt ik niet van fleece als onderdeken. Stal deken met gladde voering voldoet super en kost de wereld niet.

het gaat me ook totaal niet om het geld :) maar ik heb 3 fleecedekens daarom ! En zodra ze terug op stal gaan mag die deken er dus ook weer onderuit neem ik aan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:43

Hahaha het gaat om een haflinger dus een halsdeken hoeft niet, het is een robuust ras.

Bij ons diverse rassen en geschoren, helemaal. Staat gewoon met een deken zonder hals de hele dag buiten en savonds in een open stal met veel frisse lucht, warm zat.

Jouw haflinger staat in een vrij warme stal, dus halsdeken hoeft niet een deken zonder hals volstaat, wel de diktes aanpassen aan de weeromstandigheden en temperatuur natuurlijk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:45

Ragdollcat schreef:
Hahaha het gaat om een haflinger dus een halsdeken hoeft niet, het is een robuust ras.

Bij ons diverse rassen en geschoren, helemaal. Staat gewoon met een deken zonder hals de hele dag buiten en savonds in een open stal met veel frisse lucht, warm zat.

Jouw haflinger staat in een vrij warme stal, dus halsdeken hoeft niet een deken zonder hals volstaat, wel de diktes aanpassen aan de weeromstandigheden en temperatuur natuurlijk.

oke super !

En een zweetdekentje met een hals eraan ? moet dat wel ? na het rijden dan natuurlijk

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:49

Waarschijnlijk kan zo de deken weer op want hij zal snel droog zijn na het werken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:52

simongek schreef:
Waarschijnlijk kan zo de deken weer op want hij zal snel droog zijn na het werken.

met name als ik haar op het warme stalletje terug zet :)

ik maak me helemaal nergens meer zorgen over ! ben happy ! eindelijk die dikke haren eraf en geen 4 uur meer wachten tot ze droog is ! hoera :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:52

Nee hoor anders kan hij zijn warmte niet kwijt en blijft ie zweten, zeker met een warme stal.

Alleen als je ermee buiten een half uurtje gaat wandelen aan de hand met een bezweet paard en t is heel koud zou ik wel een zweetdeken met hals gebruiken anders niet.

smurffie

Re: Rijden met een geschoren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:55

Lekker met uitrijddeketje losrijden en uitdraven en stappen. Verder als het regend een lichtere training doen en lekker het dekentje erop houden.
Ik zou ervoor kiezen om op stal een 200/250 grams staldeken op te doen, en als ze naar buiten gaan een 100/150 gram outdoordeken eroverheen te doen. (erop is makkelijker dan eronder ;))

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:56

smurffie schreef:
Lekker met uitrijddeketje losrijden en uitdraven en stappen. Verder als het regend een lichtere training doen en lekker het dekentje erop houden.
Ik zou ervoor kiezen om op stal een 200/250 grams staldeken op te doen, en als ze naar buiten gaan een 100/150 gram outdoordeken eroverheen te doen. (erop is makkelijker dan eronder ;))

oke top !

Ik heb net een nieuwe uitrijdeken van Rambo een goede waterdichte dus dat komt ook helemaal goed !

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:03

Mijn paarden worden van top tot teen geschoren. Ze staan 6 uur per dag in weer en wind buiten en de rest van de tijd in een buitenstal (een koude stal dus). Ook ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking.

Als het echt flink regent en ik ga toch rijden rij ik met een Rambo Mack in a Sack. Houdt de ergste wind tegen, paard blijft droog en krijgt geen kou op de spieren. Zweten doen ze er niet onder. Ideaal ding.
Als het alleen miezert of het is echt koud rij ik de hele training met een waterdichte uitrijdeken. Is het droog en niet heel koud, dan stap ik warm en uit met de uitrijdeken en haal ik die de rest van de traning af.

Van top tot teen geschoren staan ze hier met 200 tot wel 700 gram op, afhankelijk van het weertype en de temperatuur. Is het erg koud of regent het, dan doe ik een hals aan de deken. Verder staan ze zonder hals.

In een warme stal heb je natuurlijk veel minder gram nodig. Ik zou je wel adviseren als je haf naar buiten gaat waar het dus (veel) kouder is, hem dan ook een dikkere deken om te doen en die weer af te halen als hij de warme stal weer in gaat.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 00:07

Horseware schreef:
Mijn paarden worden van top tot teen geschoren. Ze staan 6 uur per dag in weer en wind buiten en de rest van de tijd in een buitenstal (een koude stal dus). Ook ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking.

Als het echt flink regent en ik ga toch rijden rij ik met een Rambo Mack in a Sack. Houdt de ergste wind tegen, paard blijft droog en krijgt geen kou op de spieren. Zweten doen ze er niet onder. Ideaal ding.
Als het alleen miezert of het is echt koud rij ik de hele training met een waterdichte uitrijdeken. Is het droog en niet heel koud, dan stap ik warm en uit met de uitrijdeken en haal ik die de rest van de traning af.

Van top tot teen geschoren staan ze hier met 200 tot wel 700 gram op, afhankelijk van het weertype en de temperatuur. Is het erg koud of regent het, dan doe ik een hals aan de deken. Verder staan ze zonder hals.

In een warme stal heb je natuurlijk veel minder gram nodig. Ik zou je wel adviseren als je haf naar buiten gaat waar het dus (veel) kouder is, hem dan ook een dikkere deken om te doen en die weer af te halen als hij de warme stal weer in gaat.

Oke !
Bedankt voor de tips zeg !

en als je eventjes losgooit op de wei en dan binnenhaalt moet er dan ook een dikkere op ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:12

Ik weet niet wat het temperatuurverschil is tussen de warme stal en buiten, maar voor eventjes losgooien zou een extra of andere deken niet zo snel nodig zijn.

Verder lekker genieten van je geschoren paard. Ik vond het een hele verademing de eerste keer!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:33

- Ik heb alleen beschikking over een buitenpiste. Een waterdichte uitrijdeken heb ik al aangeschafd. Maar als het regent kan je dan wel rijden als ze geschoren zijn ? Worden ze dan niet ziek

--> zolang je beweegt is een deken in principe helemaal niet nodig (met rijden) als het vriest doe ik hem met in en uitstappen (wollendeken) over kont gooien. Regen maakt niks, ze smelten niet ;) en zou helemala niet hele uur rijden met deken

- Ze staat op een vrij warme stal. Moet ik een hals deken gebruiken als ze geschoren is, haar hele hals word kaal

--> ideaalste is als stal gewoon als buiten is qua temperatuur hooguit paar graden warmer, maar echt warme stal is nooit goed, hoe dan ook, als het zo warm is zou ik geen hals opdoen.
Bij ons is buiten zelfde temp als binnen en hebben ze dezelfde deken op (met hals) als ze geschoren zijn.

- Moet je na het rijden een zweetdeken met hals hebben of is alleen een zweetdeken voldoende

-->gewone is voldoende paard word veel minder nat en bij mij kunnen ze na uitstappen altijd meteen onder gewone deken. Als ze op trailer staan met zweetdekens heb ik wel met hals.

- Hoeveel grams deken word aangeraden op een stal die vrij warm is. Ik dacht aan beginnen met 250 grams en dan opbouwen tot 300 of dikker als het echt weer ijzig koud word of is dit te weinig.

--> verschilt per paard ;) en inderdaad fleece kun je beter niet gebruiken als onderdeken(s). Zorg dat onderste deken "gladde" stof aan binnenkant borst heeft zo voorkom je schuurplekken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:35

Ashley5760 @ niet helemaal waar, met in en uitstappen ALTIJD een deken over, anders komt er kou op de nieren en dat kan heel snel voor lastige problemen zorgen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:38

Het beste is dat de buitentemperaratuur zelfde is als op stal, zoveel makkelijker en gezonder.

Geen gedoe met gewissel van de dekens.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:43

Smurffie: het is +10 graden ik heb geen deken op hoor ;) wel als ze stil staaN/afzadelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:45

ik wel, je hebt ze namelijk hun vacht "afgenomen" dus zul je ze iets terug moeten geven ;) paarden met een wintervacht staan niet te zweten met in en uitstappen met deze temperaturen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:48

Dan verschillen we daarin qua mening en ervaring ;)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:53

Ik heb een 19-jarig paard dag en nacht buiten staan (met schuilstal en afdak), lijf en hals geschoren (hoofd en benen niet), en die staat momenteel onder 1 dik outdoordeken, schat 300-400 gr, als het écht koud is, en dus overdag ook gaat vriezen, krijgt hij er een staldeken onder bij, maar momenteel heeft hij het zeker niét koud. 't is een warme winter hoor momenteel! En je paard heeft het beter een beetje te koud, dan een hele dag te warm, da's ook niet gezond... Ik rij altijd binnen en gebruik zelfs geen nierdeken (bij opzadelen en afzadelen staat hij wel onder solarium) momenteel, vroeger wel, maar toen was het ook gewoon véél kouder 's winters dan nu het geval is :D (ik weet niet waar jij zit, maar bij ons is het al enkele weken net geen 10°)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:00

ik heb de mijne een week terug voor de 2e keer deze winter geschoren, en met 1,5mm messen ipv 3mm messen. Extra kort in het haar dus, want hij zweet erg snel en veel tijdens het trainen. Ik heb zowel een gevoerde hals als een ongevoerde hals voor hem liggen, maar gebruik ze eigenlijk niet. als het lijf lekker warm blijft is het goed. Ik heb een wolle uitrijdeken die ik gebruik als het echt koud is in de ochtend tijdens het instappen. Daarnaast heb ik een ruim vallende wollen halsdeken die ik na een intensieve training opgooi en hem daarmee buiten uitstap in de polder. Beetje gek gezicht zo'n ingepakt paard, maar het is lekker frisse neus halen en je paard zweet gecontroleerd uit.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:12

Ohja mijne had in het begin (is ergens half november geschoren) een hals ook, maar die heeft hij ondertussen kapot gemaakt dus ja, staat ie nu maar zonder :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:27

Ze is vandaag geschoren !

Ze was zoooooo ontzettend braaf :oo Ze heeft zich alles laten doen met een half tubetje verdovingsspul en ze zag er nog niet eens zo sufjes uit. En ze stond er zelfs van te genieten bij haar billetjes en borst. Ging ze met haar lip friemelen haha !

Het is echt heel erg mooi geworden !