Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
simongek schreef:Wat heeft hij nu op voor deken. Indien dekenloos is 250 genoeg. Stal is warm zej je maar gaat hij ook naar buiten? Dan moet er een deken bij.
Je kan prima in de regen rijden. Gewoon met deken uitstappen en daarna met gewone dekens op stal.
dus dan moet er een dekentje bij? hoe dik ongeveer, is een fleecedekentje dan genoeg ? Ragdollcat schreef:Hahaha het gaat om een haflinger dus een halsdeken hoeft niet, het is een robuust ras.
Bij ons diverse rassen en geschoren, helemaal. Staat gewoon met een deken zonder hals de hele dag buiten en savonds in een open stal met veel frisse lucht, warm zat.
Jouw haflinger staat in een vrij warme stal, dus halsdeken hoeft niet een deken zonder hals volstaat, wel de diktes aanpassen aan de weeromstandigheden en temperatuur natuurlijk.
) smurffie schreef:Lekker met uitrijddeketje losrijden en uitdraven en stappen. Verder als het regend een lichtere training doen en lekker het dekentje erop houden.
Ik zou ervoor kiezen om op stal een 200/250 grams staldeken op te doen, en als ze naar buiten gaan een 100/150 gram outdoordeken eroverheen te doen. (erop is makkelijker dan eronder)
Horseware schreef:Mijn paarden worden van top tot teen geschoren. Ze staan 6 uur per dag in weer en wind buiten en de rest van de tijd in een buitenstal (een koude stal dus). Ook ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking.
Als het echt flink regent en ik ga toch rijden rij ik met een Rambo Mack in a Sack. Houdt de ergste wind tegen, paard blijft droog en krijgt geen kou op de spieren. Zweten doen ze er niet onder. Ideaal ding.
Als het alleen miezert of het is echt koud rij ik de hele training met een waterdichte uitrijdeken. Is het droog en niet heel koud, dan stap ik warm en uit met de uitrijdeken en haal ik die de rest van de traning af.
Van top tot teen geschoren staan ze hier met 200 tot wel 700 gram op, afhankelijk van het weertype en de temperatuur. Is het erg koud of regent het, dan doe ik een hals aan de deken. Verder staan ze zonder hals.
In een warme stal heb je natuurlijk veel minder gram nodig. Ik zou je wel adviseren als je haf naar buiten gaat waar het dus (veel) kouder is, hem dan ook een dikkere deken om te doen en die weer af te halen als hij de warme stal weer in gaat.
en zou helemala niet hele uur rijden met deken
en inderdaad fleece kun je beter niet gebruiken als onderdeken(s). Zorg dat onderste deken "gladde" stof aan binnenkant borst heeft zo voorkom je schuurplekken.
wel als ze stil staaN/afzadelen.
paarden met een wintervacht staan niet te zweten met in en uitstappen met deze temperaturen.
(ik weet niet waar jij zit, maar bij ons is het al enkele weken net geen 10°)
Ze heeft zich alles laten doen met een half tubetje verdovingsspul en ze zag er nog niet eens zo sufjes uit. En ze stond er zelfs van te genieten bij haar billetjes en borst. Ging ze met haar lip friemelen haha !