paard in de puberteit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

paard in de puberteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:58

Ja, ik moet er toch echt aan geloven 'Mijn pony is in de puberteit'.

Mijn pony genaamd Blitz is een 3,5 jarige Welsh pony, hij is van de zomer ingereden en dit verliep eigenlijk vlekkeloos. We maken samen lekker lange buitenritten en doen grondwerk en horse agillity in de bak. Maar goed, allemaal leuk en aardig maar sinds 2 weken probeert meneer me echt heel erg uit, als ik ga rijden dan is het meer gek doen zoals springen en bokken als rijden. Nou vind ie opeens ook alles eng terwijl hij echt 100% verkeersmak is (was).

Nou mijn vraag, hoe zijn jullie hier door heen gekomen? Nou kan je op hem ook echt wel heel makkelijk blijven zitten en zet ik ook echt wel door. Nu wist ik natuurlijk ook wel dat het er aan zat te komen, maar het word toch wel een beetje vervelend dat gek doen ;)

Gr!

GiermanLB

Re: paard in de puberteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:36

Mijn paard heeft het niet lang gehad, wel heel heftig (keihoog steigeren ed).

Ik heb der gewoon doorgepakt. Steigeren is foei dus dat was gewoon een harde lel. Dit was toen ook zo over. Over het een beetje stout zijn, zoals bijvoorbeeld links gaan ipv dat ik rechts zei heb ik een beetje lacherig over gedaan. Ik heb in die tijd ook veel leuke dingen met haar gedaan, zoals bos in, springen longeren ed, zodat ze wel het plezier bleef houden in het rijden.

Maar als ze gevaarlijk werd, zoals hoog steigeren/bokken kreeg ze wel echt op der donder. Dat mag niet

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:40

idd goed doorzetten en niet ''zielig,, maar gewoon een harde lel geven als ze iets doen
jij bent de baas
en tjaa voor de rest bij sommige pony's duurt het een jaar soms 1 1/2 jaar soms een paar maanden dat ligt er aan maar daar kun je niks aan doen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:42

en ook ff chekken of alles goed past.

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:04

Jaa inderddaad hij kan last hebben van zijn spullen!
mijn paardje is nu 5 en doet dat ook ineens
t is nu gwn op de weg rijden als t rustig is en altijd iemand meenemen en dan hopen dat t voorbij gaat!! ;D

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:24

Als je weet dat er echt niks anders aan de hand is en zeker weet dat hij echt aan het "puberen" is, kan je bij iets echts gevaarlijks beter gewoon een keer een goede tik geven, ik hou er ook niet van om mijn paard te slaan maar 100x kleine tikjes en foei helpen nou eenmaal meestal niet. Voorderest je paardje gewoon goed bezig houden (al doe je dat al veel zo te lezen). En ervoor zorgen dat hij goed zijn energie kwijt kan, dan gaat het na een tijdje vanzelf weer beter, blijven volhouden..

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:29

spullentjes zitten allemaal goed, heb ik al na laten kijken iig mn zadel. Maar die is helemaal in orde, dacht ook dat ie misschien ergens vast zat dus heb iemand laten komen voor een massage. Hij was echt helemaal ontspannen maar toch weer dat geklier. Bedankt iig voor de tips! Ben zelf ook niet echt van het slaan maar soms een goede corrigerende tik op zn tijd moet echt geen kwaad kunnen ;)

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:49

De pubertijd loopt van 18 maanden tot om en nabij de 24 maanden, ach en klieren ja op die leeftijd is dat ook te verwachten een beetje baldadig hoort er bij, maar het mag nooit gevaarlijk worden steigeren is uitdenboze. Ieder paard dat gaat steigeren geeft signalen af door het hoofd omhoog te gooien ,de nek word ook wel het vijfde been genoemd zonder het omhoog brengen van het hoofd dus ook de nek kan hij/zij niet steigeren dus deze moeten we wegnemen om maar zo te zeggen en dat doe je op de volgende manier, op het moment dat je voelt dat hij/zij omhoog wil komen meteen het hoofd wegdraaien als het paard probeerd terug tevtrekken maak je er meteen gebruik van door mee te gaan maar direct door te sturen bv het paard wil steigeren ik stuur direct zijn hoofd naar links maar het paard probeerd terug te trekken om weer recht te komen dan maak ik daar gebruik van door zijn hoofd door te trekken naar rechts hij kan zo onmogelijk steigeren en na een paar keer geprobeerd te hebben ben je van dat probleem verlost. Bokken ook niet prettig maar er is een groot verschil tussen bokken omdat ze zich lekker voelen of een jollige bui hebben of bokken om je eraf te krijgen, bij het laatste sorrie maar naar voren met dat paard en meteen duidelijk maken dat dit niet acceptabel is een flinke tik met de zweep, nog een bok nog een tik jij moet dit winnen hoe dan ook, zelf heb ik een dame gehad die ronduit gevaarlijk was steigeren en dan blijven staan echt rechtovereind dan terugkomen op de grond om direct als een idioot te bokken, ik moest voor mijn en haar veiligheid het gevecht aangaan maar moest dit winnen en ik heb het ook gewonnen op bovenstaande manier, ik heb daarna nooit geen problemen met haar gehad. Probeer ook niet af te stappen daarmee geef je de verkeerde signalen af en een slimmerik zal het zeker niet laten om zo onder werk uit te komen en wat is er nou mooier als je daarna als beloning in het gras word gezet, ik begrijp dat je op dat moment bang van je paard bent geworden en daardoor zo snel mogelijk van het probleem af wilde maar geloof mij z'on jong dier kan nog veel van je leren en het is sneller aan dan afgeleerd dus meteen aanpakken en als je daar nu te nerveus voor bent haal er dan een ruiter bij die het voor jouw wil aanpakken.
Het is nu eenmaal 5 stappen vooruit en 6 achteruit in het leer proces van jonge paarden en ja ook hun hebben net als wij weleens geen zin of een rothumeur maar dat maakt dat het zulke prachtige en intelligente dieren zijn toch, nou veel sterkte en geef het niet op je zal zien hoeveel je zult groeien als je hier doorheen gaat samen met je paard, volhouden en geduld
Groetjes ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:56

klein bokje als hij het even niet meer weet met galop aanspringen oké, das gewoon gekkigheid met mijn verzorg pony... gaat hij het expres doen (met zijn oren in zijn nek) flinke opdonder, goed voorwaarts draven... dezelfde gang/oefening doen waar hij bij ging bokken, doet hij het weer doe ik hetzelfde... bokt hij niet tijdens de oefening ga ik heb uitgebreid belonen en ga ik per direct uitstappen... heb een tijdje het genegeerd maar toen werd het alleen maar erger en erger, heb toen ff laten weten wie de baas is haha... pech voor hem ik zit ook in de puberteit ahum :') de eigenaresse van mijn andere verzorgpony (nu 17jarige merrie) heeft vroeger er meer naast gelegen dan er op gezeten, na een aantal jaar was ze het zo zat... ze sprong na het eerste bokje af en heeft haar toen de hele binnenbak door gemept, nu is het de liefste pony die ik ben tegengekomen doet geen vlieg kwaad! (en vertrouwd je heel snel, het is geen angstige pony geworden daardoor) ik kon het niet geloven toen ik dat hoorde hahaha
Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 11-01-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:00

Puberteit ik ken het, veel kan je er niet aan doen. Gemiddelt stop het pas echt bij het 8e jaar. Wachten en door trainen waarvan veel trainingen heel afwisselent zullen gaan. Het stopt vanzelf

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:11

chendo26 schreef:
De pubertijd loopt van 18 maanden tot om en nabij de 24 maanden, ach en klieren ja op die leeftijd is dat ook te verwachten een beetje baldadig hoort er bij, maar het mag nooit gevaarlijk worden steigeren is uitdenboze. Ieder paard dat gaat steigeren geeft signalen af door het hoofd omhoog te gooien ,de nek word ook wel het vijfde been genoemd zonder het omhoog brengen van het hoofd dus ook de nek kan hij/zij niet steigeren dus deze moeten we wegnemen om maar zo te zeggen en dat doe je op de volgende manier, op het moment dat je voelt dat hij/zij omhoog wil komen meteen het hoofd wegdraaien als het paard probeerd terug tevtrekken maak je er meteen gebruik van door mee te gaan maar direct door te sturen bv het paard wil steigeren ik stuur direct zijn hoofd naar links maar het paard probeerd terug te trekken om weer recht te komen dan maak ik daar gebruik van door zijn hoofd door te trekken naar rechts hij kan zo onmogelijk steigeren en na een paar keer geprobeerd te hebben ben je van dat probleem verlost. Bokken ook niet prettig maar er is een groot verschil tussen bokken omdat ze zich lekker voelen of een jollige bui hebben of bokken om je eraf te krijgen, bij het laatste sorrie maar naar voren met dat paard en meteen duidelijk maken dat dit niet acceptabel is een flinke tik met de zweep, nog een bok nog een tik jij moet dit winnen hoe dan ook, zelf heb ik een dame gehad die ronduit gevaarlijk was steigeren en dan blijven staan echt rechtovereind dan terugkomen op de grond om direct als een idioot te bokken, ik moest voor mijn en haar veiligheid het gevecht aangaan maar moest dit winnen en ik heb het ook gewonnen op bovenstaande manier, ik heb daarna nooit geen problemen met haar gehad. Probeer ook niet af te stappen daarmee geef je de verkeerde signalen af en een slimmerik zal het zeker niet laten om zo onder werk uit te komen en wat is er nou mooier als je daarna als beloning in het gras word gezet, ik begrijp dat je op dat moment bang van je paard bent geworden en daardoor zo snel mogelijk van het probleem af wilde maar geloof mij z'on jong dier kan nog veel van je leren en het is sneller aan dan afgeleerd dus meteen aanpakken en als je daar nu te nerveus voor bent haal er dan een ruiter bij die het voor jouw wil aanpakken.
Het is nu eenmaal 5 stappen vooruit en 6 achteruit in het leer proces van jonge paarden en ja ook hun hebben net als wij weleens geen zin of een rothumeur maar dat maakt dat het zulke prachtige en intelligente dieren zijn toch, nou veel sterkte en geef het niet op je zal zien hoeveel je zult groeien als je hier doorheen gaat samen met je paard, volhouden en geduld
Groetjes ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt.

Bedankt voor je uitleg! Gelukkig ben ik geen nerveuze en bange ruiter en komen we er dan wel samen uit. Steigeren doet hij niet maar wel leuk met 4 benen de lucht in haha. Ik ben ook wel iemand en mn pony ook die van een stukje crossen houden in het bos, zelf ga ik dan meestal in de verlichte zit zitten maar dat doe ik nu ook liever niet meer, omdat hij ook in de galop nogal is gek kan lopen doen.

We komen er ook wel doorheen, daar heb ik ook wel alle vertrouwen in! Heb er zeker wat aan tnxs :)