Het benaderen van veulen tijdens de maaltijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Parflam007

Het benaderen van veulen tijdens de maaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:12

Hallo allemaal!

Na het voorval van daarstraks zit ik toch met enkele gemengde gevoelens en had graag jullie mening over het volgende geweten:

Ik heb een merrie veulen van ondertussen 1,5 jaar gestald staan. Ze mag heel de dag op de weide en beschikt over een inloopstal (die eventueel ook gesloten kan worden). Elke avond geef ik ze in deze stal droogvoeder, wortelen en hooi. Toen ik haar daarstraks wou benaderen wanneer ze hooi aan het eten was haalde ze heel vies uit met de oren in haar nek. Ze sloeg niet maar wou wel duidelijk maken dat ik niet meer gewenst was in haar stal.

Ik heb ze namelijk zelf weten geboren worden, opgroeien,... en weet dat de moeder ook héél bazig was tov haar eten. Andere merrie's mochten ook geen toenadering zoeken. Langs de ene kant snap ik dat als ze aan het eten zijn ze niet willen gestoord worden en dergelijke. Maar ik heb ook een ruin die ik zonder problemen kan naderen tijdens zijn maaltijd, deken kan opleggen, poetsen enz... En verlang dit toch ook wel van haar...

Hou zouden jullie dit gedrag aanpakken? Heel bazig zijn, stem verheffen, laten weten dat dit fout is of gewoon heel rustig telkens toenadering zoeken,... ?

Pluttersput

Re: Het benaderen van veulen tijdens de maaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:03

Ik zou sowieso het dreigen even de kop indrukken, even flink je stem verheffen.
Wat je anders nog zou kunnen doen is een zweepje meenemen de stal in. Dan je eten neerleggen, en de paarden pas er in laten als jij vind dat dat mag. Wordt er door wie dan ook gedreigd? Meteen afstraffen. Jij bent alpha, niet zij..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:10

Inderdaad zweepje meenemen de stal in en dmv tikje tegen de borst de merrie een paar passen achteruit laten gaan en daar laten wachten tot jij klaar bent met het eten neerleggen,neem desnoods even iemand mee als je deze twee dingen niet tegelijk kan doen..

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:15

Heeft de mijne 1 keer geprobeerd ~~}> . Serieus, ik tolereer geen dreigen, trappen, bijten, etc. ongeacht de situatie. Ik zag een achterbeentje omhoog komen en de oortjes in de nek en toen heb ik hem verteld dat hij heel snel moest maken dat ie weg kwam bij de voerbak (ook al was hij aan het eten). Daarna moest hij even wachten tot ik hem weer toestemming gaf. Heeft het sindsdien niet meer gedaan.

Parflam007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:54

Sowieso zorgen dat ze dan een halster en halstertouw aanheeft ofso? Zodat ik ze kan corrigeren wanneer ze van plan is haar achterste te draaien? Heb namelijk wel schrik dat ze me in de hoek (waar de voederbak staat) zal bedreigen met haar achterste... Ken al iemand die dat meegemaakt heeft en is toen echt hardhandig aangepakt geweest. Ga het echt sowieso eens proberen met dat zweepje want ik tolereer dit ook niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:12

Als ze haar kont naar je toe keert is het belangerijk dat je ervoor zorgt dat ze hoe dan ook direkt voor je aan de kant gaat..Het is toch een soort uitproberen denk ik en dan is het heel belangrijk dat ze voor jou aan de kant gaat en jij niet voor haar..Van vasthouden leert ze het denk ik niet zo goed..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:13

Halster met halstertouw zou ik niet doen, je weet nooit waar ze aan blijven hangen. Daarbij, als zij al begint in te draaien ben je al te laat als je haar halster eerst nog moet pakken :) zweempje meenemen, flinke mep verkopen. Gebruik overigens ook je stem, dat ze die link ook gaat leggen ;)

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:19

Als het goed is ben jij de leider, dus zou ze aan de kant moeten gaan voor jou, ook wanneer zij net een portie voer heeft. Dit zal in je hele manier van omgang duidelijk moeten zijn, dus niet alleen bij het voeren, maar ook wanneer je haar meeneemt, als ze in de wei staan, tijdens training enz.

In deze situatie zou ik een zweepje of touwtje nemen waarmee je, je persoonlijke ruimte duidelijk kan aangeven en haar pas bij de voerbak laten wanneer jij daar klaar bent.
Mocht je het echt spannend vinden kan je ook even bij de deur voeren. Dan zet je haar eerst een paar passen achteruit, legt het voer neer en geeft haar dan de ruimte om te eten. Zo ben jij wat zekerder en durf je ook duidelijker je grenzen aangeven.

Wanneer ze op deze plaats weer meer respect voor je heeft, kan je weer achterin de stal gaan voeren.

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:26

Mijn, volwassen, merrie is ook zeer bazig en dominant tijdens het eten. Geen enkel paard moet in de buurt durven komen. Mensen mogen dit echter wel. Als ze zelfs alleen maar boos naar je kijkt wanneer je haar benaderd moet je haar corrigeren. Anders neemt zij de leiding over en kan je straks naar het ziekenhuis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:26

ook altijd zorgen dat je aan de voorkant staat, als ze dan begint te dreigen er gewoon optoe springen en ze een flinke lel verkopen.
Daarna ruimte inpalmen en jij bepaalt wanneer ze mag eten.
zorg dat je niet van langsachter komt, als je dan een tik geeft mag je bijna zeker een terug verwachten.
daarnaast de eerste keren halstertje om, ze laten wachten tot je toestemming geeft, en er bij blijven staan als ze eet. regelmatig een stuk voer bijgooien in de emmer. Nu en dan haar hoofd er uithalen, pasje achteruit (belonen!!!), en dan pas laten verder eten.