paard in trailer achterstevoren vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

paard in trailer achterstevoren vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:30

Hi,
Ik heb een vraag:
Zou het mogelijk en veilig zijn een paard achterstevoren in de trailer te vervoeren.
Ik heb ook een vooruitlaadklep, en wat nou als ik mijn paard daar de trailer inlaad, en hem achteruit weer uit zou laden.
Mijn merrie staat niet graag op de trailer, ze loopt er zo op.,aar ritten langer dan 20 min gaat ze alle kanten op en vliegen de drollen de achterklep over.
Steeds weer netjes erop zonder enige moeite.
Als je het luikje open doet zie je ook geen angstig paard,maar meer een verveelt paard.

Dus, wie heeft hier ervaring in?
En waarom het wel of niet zou kunnen.
gr.

Jasmijn159

Re: paard in trailer achterstevoren vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:32

Ik zou als de dood zijn dat ze over de klep heen komt en er uit valt. Hoe wil je haar achterstevoren vast zetten??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:33

Balans van de trailer is daar niet geschikt voor.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:35

Ik denk dat Tamary gelijk heeft. Het gewicht van een paard is standaard 2/3 op de voorhand.
Denk wel dat het een grote invloed heeft op de trailer als je je paard andersom gaat plaatsen.

Om hier zeker van te zijn zou je wellicht je trailer fabrikant kunnen contacteren.
Daarnaast lijkt het mij ook eng hoor, je paard bij die klep. Of je moet de klep gewoon dicht kunnen doen met een luikje.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:36

gewoon achter er in laden zodat het paard met zijn hoofd vooruit staat en dan bij de vooruitlaadklep er weer uit halen! zie het probleem eigelijk niet, waarom zou je het paard er andersom in laden? het heeft het zelfde effect als je het gewoon normaal doet!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:36

Ik denk niet dat de meeste trailers hier geschikt voor zijn. Puur op veiligheid ivm over de klep heen komen.
Misschien kan je de verveling beter tegengaan met een hooinet, al moet dat wel zo bevestigd worden dat het paard er wel bij kan en dat het met remmen en optrekken niet in het gezicht slaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:04

Er zijn trailers die gebouwd zijn/worden op achteruit vervoeren. Veel paarden vinden het fijner. Maar in een gewone trailer kan het niet.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:06

zou ik niet doen idd om de balans. Deze trailers zijn er niet voor gemaakt om meer gewicht aan de achterkant te hebben. Lijkt me dus niet veilig. Ik zou gewoon lekker normaal vervoeren.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:26

Idd, daar was ik al bang voor balans.
Aan de andere kant, het is een 1 1/2 veetrailer. het paard zou dus niet in de punt komen te staan.
De laadklep is ook hoger, en het dak lager. echt overheen komen zou ik wel erg knap vinden.

Op de vraag waarom ik het zou willen en dat ik lekker normaal zou vervoeren.
Normaal vervoeren is er dus niet bij. ritten langer dan 20 min zijn voor mijn een zenuwslopende ervaring waarin ik steeds mezelf de vraag stel of ze nog leeft. ( als ze weer even normaal doet)
Of dat ik niet moet stoppen om te kijken of ze niet vast staat aan het een of ander.
( nu dat ik dit typ, kom ik tot de conclusie dat een camera mij hierin al een stuk in zou kunnen helpen.)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:30

veel pony's vinden het fijner, ze kunnen naar buiten kijken. ik ken ook mensen die vervoeren hun paard altijd andersom en hebben daar nooit problemen mee, ook niet met een "gewone" trailer.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:33

is het dan zo dat het paard zich omdraait als het in de trailer staat? omdat dit fijner staat? (voor het paard)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:41

Ik kan je niet vertellen of de huidige trailers er geschikt voor zijn om paard achterste voren te vervoeren. Lijkt mij niet maar dat zou je uit moeten zoeken. Wel weet ik dat ze bezig zijn om paardentrailers te ontwerpen / bouwen (weet niet hoe ver ze zijn) zodat paarden achterste voren vervoerd kunnen worden. dit omdat als ze andersom staan de achterbenen alles opvangen. Nu zijn dat de voorbenen. De achterbenen kunnen daar beter tegen dan de voorbenen en dat zou dus voor het paard comfortabeler zijn. Dit verhaal heb ik van mijn dierenarts.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:27

Achterstevoren vervoeren is bij wijze van voor het paard wel beter. Alleen ik geloof niet dat de meeste trailers hierop gemaakt zijn inderdaad.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:39

En als ze achterstevoren staat is ze wel rustig?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:18

Jasmijn159 schreef:
En als ze achterstevoren staat is ze wel rustig?

dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

skylar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:21

Jasmijn159 schreef:
Ik zou als de dood zijn dat ze over de klep heen komt en er uit valt. Hoe wil je haar achterstevoren vast zetten??

Bovenstaande dus!

xroosx1e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:36

heb je de camera al geprobeerd? Dat zou namelijk wel een goede oplossing zijn voor jouw zenuwslopende reizen. ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:40

Waarom wil je dat achterstevoren uitproberen als je paard al een kreng is op de trailer?

Ik zou dat risico NIET nemen.... :n

Een paard kan zelfs door het voorrampje van de trailer komen, dus kijk uit met zeggen dat het niet kan...
Afbeelding

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:45

Ik lees dat je je paard in een veetrailer vervoert. Dat is waarschijnlijk een trailer die geheel gesloten is aan de voorkant en geen raampje aan de voorkant heeft? Heb je al eens geprobeerd met een trailer met raampjes waardoor ze naar buiten kan kijken? Mijn ervaring is dat paarden het prettig vinden om naar buiten te kijken tijdens de rit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:51

Dan door de achterkant.. Ook bij een veetrailer heb je daar ruimte...
Ik zou geen enkel risico nemen.. Maar juist gaan uitzoeken wáárom ze dit gedrag vertoont..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:13

Ik heb het tig jaar terug een keer gedaan, merrie wilde alleen achter waarts erop maar na uren modderen was ik blij dat ze erin ging. zeil dicht en gaan. zou t nu alleen nooit meer durven.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:18

veetrailer is idd lager en heeft negen van de tien keer geen raampjes voorin.
Ik denk dat dat het probleem is, heb zelf een claustrofobisch paard ( ja dat bestaat;-) en die vervoeren we prima op de paarden vrachtwagen achterste voren.. omdat hij voor zich een zee van ruimte heeft verloopt de reis normaal.
Iets wat voorheen ondenkbaar was. Menig trailer is spontaan verbouwd.

Ennuh voor mijn gemoedrust hangt er een camera, het geluid zet ik wel uit want daar word ik nou nerveus van....

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:24

Wij hebben ook een paard gehad die alleen maar achteruit wou reizen, schijnt ergens ook beter te zijn maar hoe en wat geen idee.

Wij hadden haak aan buitenkant van trailer bevestigd en paard daar aan vast gezet, dit omdat er ook paarden op de normale manier werden vervoerd in trailer. Stond met koppie over de klep heen te genieten. Nooit de angst gehad dat ie er over heen zou springen eigenlijk, klep was vrij hoog en paardje vond het heerlijk.

Wij hadden wel trailer waar we ook koeien in vervoerden die dus geschikt was om paard andersom op trailer te zetten. Zou wel ff contact opnemen met fabrikant als je dit wilt proberen of het wel kan....

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:16

Idd een veetrailer. hij heeft wel een raam aan de voorkant, deze is niet heel hoog. (maar mijn ijslanders ook niet)
Aan de zijkant zitten twee keer lucht sleuven van 5 x15 cm hier kan ze ook doorheen kijken.
Het is mijn nieuwste aanwinst die bij vorige keren voordat ze van mij was ook al niet geheel rustig stond in andere trailers.
Ik heb het mezelf al uit het hoofd gepraat. ga opzoek naar een betaalbare camera.

( daar nog iemand tips voor?)