hoelang onthouden ponys een gezicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evaliene

hoelang onthouden ponys een gezicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:01

Hallo
morgen gaat helaas het veulentje van een van onze ponys weg
ik heb hem sinds zijn geboorte verzorgt dus ben heel erg teleurgesteld natuurlijk
nou vroeg ik me af hoelang een pony een gezicht herkend
groeten

dianaw33

Re: hoelang onthouden ponys een gezicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:12

Paarden hebben op zich een heel goed geheugen, herkennen kuddegenoten hun leven lang. Maar of ze dat ook bij mensen kunnen? Ik denk dat dat afhangt van de hoeveelheid tijd die je met het dier hebt doorgebracht en de band die je ermee hebt opgebouwd. Ik kan me zo voorstellen dat die bij een veulentje nog niet groot genoeg is: die heeft meer aandacht voor zijn moeder en voor de kudde dan voor jou. Dat hij ook zo'n hechte band met een mens kan hebben moet een veulen nog gaan leren.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:16

Ik denk dat het veulentje eerder je (vertrouwde) geur onthoud, dan je gezicht. De kans is groot dat hij je over een langere periode wel herkent. Zelf heb ik dit bij een veulen meegemaakt waarvan de moeder in eerste instantie geen melk kon geven. Heb hem de eerste dagen de papfles gegeven en ook daarna intensief verzorgd. Hij ging bij ons weg toen hij een half jaar was en ben hem na maanden pas gaan bezoeken op zijn nieuwe adres (we niet bij ons in de buurt), hij hinnikte zo hard, dat had de nieuwe eigenaar nog niet meegemaakt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:17

Niet, paarden herkennen mensen aan hun geur, bouw, stem en manier van bewegen, niet aan het gezicht. Maar ik weet niet hoe lang het duurt voor ze dat vergeten. Mijn verzorgpaardje wist na 5 jaar nog precies waar ze vroeger 'woonde' toen ik daar voor het eerst in jaren weer in de buurt kwam sloeg ze zo de laan in en liep naar de poetsplaats zoals we altijd deden. Dus locaties kunnen ze lang onthouden, mensen dus misschien ook wel.

Wat rot dat het veulentje weg gaat, misschien mag je hem wel een keertje op komen zoeken bij de nieuwe eigenaren :)

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:40

'Gezicht' lijkt me niet de goede term inderdaad. Maar als je echt een hechte band had met het dier kunnen ze je wel herkennen aan je geur soms.

Evaliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:12

heel erg bedankt allemaal
was inderdaad een verkeerde woordkeuze
de nieuwe eigenaar heeft beloofd om ons op de hoogte te houden dus hoop dat we ook een keertje langs mogen komen
was gewoon nieuwsgierig was van plan om hem van de zomer op te zoeken
maar denk dat als ik over een half jaartje terug gaat dat die me dan vast nog wel herkent :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:21

Weet niet of het ook voor veulens geldt en idd, 'gezicht' is niet wat ze onthouden, maar mijn eerste Paint merrie én haar dochter, herkende mij beiden na een paar jaar niet gezien te hebben nog. M'n Paintmerrie had 3 jaar bij een man gestaan die haar verwaarloosde, is daar gelukkig door iemand anders weg gehaald (was zelf helaas niet in de gelegenheid) waarna ik daar naar toe geweest ben, ze herkende me gelijk. Een jaar later ben ik weer wezen kijken hoe ze het maakte en heb toen even op haar gereden... ik zat er 5 minuten op (was nogal een moeilijke merrie om te rijden en had m'n eigen methoden om haar ontspannen te krijgen) en ineens voelde ik dat ze m'n rijden herkende en ik voelde haar met een zucht ontspannen. Ook dat onthouden ze dus...
De dochter die ik uit haar gefokt heb, ging ik na 3 jaar bezoeken en toen ik m'n 'klikje' (bepaald geluidje met m'n tong) liet horen (ze had me nog niet gezien, stond te grazen) kwam ze gelijk met d'r hoofd omhoog zo van 'HUH???' om te kijken waar ik was en kwam direct naar me toe. Ze had totaal geen aandacht voor de eigenaar maar kwam helemaal bij mij staan knuffen (heb haar op de wereld geholpen en 7 jaar gehad dus wel echt 'mijn kind'). Heb haar nu al weer een paar jaar niet gezien maar denk dat ze me nog steeds zal herkennen.

studentje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:26

Ik had een verzorgpaardje die ik 5 jaar heb verzorgt tot die werd verkocht. 8 jaar later zag ik m in een wij staan, ik twijfelde geen moment en wist gelijk dat we weer herenigt waren. Hij leek me ook toch te herkennen, beetje snuffelen en af en toe een klein gehinnik ertussendoor. Was erg leuk dat die me nog ''herkende'' maar dit verschilt denk per paard en hoelang je hem hebt verzorgt en waar die daarna terecht komt. dus het is moeilijk te zeggen maar er is een kans

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:03

Verschilt per paard, manegepony's zullen minder snel iemand herkennen denk ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:10

Manegepony's zullen net zo snel iemand herkennen als ze daar een zelfde band mee hebben. Feit is dat manegeruiters niet een zelfde soort band met een paard hebben als mensen met een eigen paard. 1 of 2 uurtjes per week kweekt geen band, daarvoor zul je heel wat meer uren met een paard door moeten brengen en vooral ook tijd níet in het zadel of 'stal uit mesten' enz. Dat is geen quality time waar je een echte band mee op bouwt.
Het hangt puur af van de band die je hebt opgebouwd en die is ook niet af te meten aan 'hoe vaak je rijdt'. Met 'rijden' bouw je nl. geen band op. Dat doe je met de tijd die je naast je paard door brengt en gewoon samen bent, zonder dingen van hem te vragen die hij voor jou moet doen of hij wil of niet...

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:24

mijn paard had ik 9 maanden en de oude eigenaar kwam kijken ze kek niet op of neer tja.... wat moet je daarvan denken

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:09

Dat kan ook te maken hebben met dat ze stond te eten of te dromen. Dat wil niet zeggen dat ze de oude eigenaar niet herkende. En niet ieder paard uit dat met enthousiasme.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:20

ik heb mijn pony al vanaf zijn geboorte, hij is toen hij 1 jaar was een winter periode naar Duitsland verhuisd +/- 6 maanden. Na ongeveer 2 maanden werd ik op gebeld of ik alsjeblieft naar Duitsland wilde komen omdat het heel slecht ging met Blitz. Hij was broodmager en was totaal niet op z'n gemak, heel gespannen en lusteloos. Toen ik aankwam hoorde ik een luid gehinnik en een klein paardje wat gelijk naar het hek kwam gerend. Conclusie was dat Blitz ontiegelijke heimwee had, hij miste thuis en de aandacht die ik hem gaf. Bij thuis komst heeft het ongeveer een maand geduurd tot hij weer op gewicht was, maar het was een hele andere pony als in Duitsland.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:54

Ik wilde inderdaad ook zeggen dat paarden volgens mij wel een redelijk geheugen hebben, maar ik denk niet dat ze ons herkennen aan ons gezicht, zoals wij andere mensen herkennen. Paarden herkennen je aan de geur, maar dat was volgens mij ondertussen al duidelijk.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:01

Ja ik ben er wel van overtuigd, dat paarden je herkennen.. Niet zozeer je 'gezicht' maar meer je manieren van doen en je geur. Zo heb ik 1,5/2 jaar een huurpony gehad op de manege, 5 dagen in de week rijden en verzorgen. Toen ik ben gestopt, hoorde ik dat ze nukkig was, norser dan normaal en weer ontzettend veel bokte. Dus besloot ik zelf eens te gaan kijken, al bij het lopen naar het hek hoorde ze me. Hinniken <3! En ook heel de les dat ik aan de bakrand stond te kijken, heeft mevrouw geen kick gegeven. En nog steeds als ik langs fiets en fluit wanneer ze in de wei staat, rent ze en hinnikt ze tot ik voorbij ben.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid haar te kopen.. Dat is elke keer toch wel de domper.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:03

Bijzondere verhalen. :)

Zelf heb ik alleen ervaring met manegepaarden, dus echt innige herenigingsmomentjes heb ik niet meegemaakt.
Wel een keertje op vakantie in Noorwegen, daar stond een Fjord in een weilandje. Als paardengek ga je natuurlijk elke avond even kijken. Elke keer als ik daar kwam floot ik een deuntje. Op de laatste dag stond hij ergens anders, zocht hem overal en floot dat deuntje, en even later kwam hij verderop achter een ander veldje vandaan en hinnikte. Hoezo penny. :') Maar leuke herinnering.