Jong paard trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Jong paard trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:25

Veulentjes en volwassen paarden laden, daar is al veel over geschreven.

Maar ik heb een vraag over jonge paarden; jaarlingen en tweejarigen.
Jonge paarden die je niet meer met 2 handen te trailer in tilt en die moeten leren er netjes in te lopen, maar die je dus nog niet kan belasten, m.i, met grondwerkoefeningen om ze de trailer in te laten lopen.

Hoe doen jullie dat met jonge dieren?

mirm

Re: Jong paard trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:28

Wij hebben ze wat sedatie gegeven en daarna met veel rust en tijd geladen. Ging prima!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:28

Ik heb al zo'n topic geopend, maar ik weet alleen niet hoei k de link hier kan plaatsen :+
Ik zat alleen nog met een bijkomend probleem: ik heb geen trailer.

Tegen mij is dan gezegd dat, wanneer je jaarling jou vertrouwt, ze er sowieso makkelijker op zullen gaan. Verder kan je ook oefenen door een VD-brug te maken enzo :) Je kan dit dan opbouwen door zeilen aan de zijkent en nog zo van die dingen :)

Zoek maar eens het topic "Trailerladen met een 18maander" van mij op :) Daar staan de tips in die ik heb gekregen ;)

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:29

mirm schreef:
Wij hebben ze wat sedatie gegeven en daarna met veel rust en tijd geladen. Ging prima!

Ik wil graag oefenen met laden, dus ik kan dan niet steeds sederen ;-)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:32

Wij duwen ze er gewoon op hoor ;) 2man erachter 1 ervoor en staan er eigenlijk zo op. Alhoewel meeste kennen het al, of je zet er braaf paard in waar die langs komt te staan.
Brok erbij als ze dat kennen.
Eigenlijk nooit problemen gehad?
Als ze echt niet willen zorgen dat je hele dag de tijd hebt en gewoon touw strak dat enige weg vooruit is en wachten maar... En als ze erop staan eraf en weer erop (incl belonen) hebben we 1x gedaan met 3jarige nooit meer problemen mee gehad.

Het probleem is dat veel mensen zo'n issue ervan maken ;).

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:38

Het probleem is inderdaad vaak de mens, Ashley :j
Wij maken ons er druk over, hebben stress, zijn gespannen,... De paarden pikken dit op, willen er dan moeilijk op, mens raakt meer gespannen, paard ook,... en voor je het weet ben je vertrokken!
Het is een vicieuze cirkel van lichaamstaal :)

Nu ja, dat vind ik toch ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:49

ik loop altijd gewoon de trailer in met ze, nooit problemen mee gehad.
Maar de veulentjes die ik gefokt heb gingen vaak wel al een paar keer aan de voet met moeders mee de trailer in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:50

Waarom zou je geen basis grondwerk met die jonkies kunnen doen? Het gaat erom dat je ze kunt plaatsen waar jij wilt, dus op commando om, netjes voor en achteruit als jij dat aangeeft en ook wijken voor druk. Als je dat voor elkaar hebt kun je prima trailerladen met ze.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:58

Met mijn jonkie ben ik gewoon begonnen met om de trailer heen te lopen, trailer open en een over de klep lopen en zo rustig opbouwen. veel belonen als het goed gaat brokje erin en verder gaan.
En hem meteen geleerd achterwaarts te lopen op zachte druk op de borst en mijn commando, want helaas vergeten veel mensen dat stukje. En gewoon rustig blijven. Stukje de plank op laten staan brokje erin en zelf achterwaarts zetten en zo iedere keer stapje erbij tot hij erin staat. Niet meteen stang dicht klep dicht.
Eerst vertrouwen geven in de trailer met praten belonen en brokjes.
Dat hebben ze snel door en vinden het vaak dan ook wel goed.
Rustig eens met de stang aan de achterkant herrie maken, niet vast maken, en stang weer weg, paard nog minsten 15 tellen laten staan en achterwaarts vragen. En zo verder, als je het op deze rustige manier je paard leert heb je hier veel plezier van.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:09

Ashley5760 schreef:
Het probleem is dat veel mensen zo'n issue ervan maken ;).

_/-\o_

En het zijn ook altijd dezelfde mensen die ze er niet op krijgen.

De voorbereiding is bij een jong paard ook belangrijk, zorg dat de trailer goed staat met wat aanleuning van een muur oid. Voldoende mensen die rustig en ervaren zijn als je dat zelf niet bent. 1 persoon houdt het paard vast en 2 helpers van achter.
Als het paard niet meteen wil niet steeds weglopen van de trailer, als een paard er niet recht voorstaat kan ie er ook zo op. En een beetje geduld ( maar wel duidelijk naar het paard toe zijn) het hoeft geen uur te duren voor die erop staat.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:10

Goed dat je het laden wilt gaan oefenen!
Ik vind namelijk dat het juist heel belangrijk is om (jonge) paarden
het het laden goed en rustig te leren! Inrijden doet bijna iedereen met zoveel
rust en geduld, er is niemand die een groen paard uit de wei pakt , opzadelt en opstapt...
Maar trailerladen moet een paard maar kunnen , hop erin en klep dicht.. Helaas komen daar veel trailerlaadproblemen van!

TS je kunt met een jong paard grondwerk doen, dit is absoluut geen probleem als je het rustig doet en niet mega lang natuurlijk ;)
Ik zou lekker gaan grondwerken bij de trailer, en dan steeds dichter naar de trailer ..
Laat hem de klep onderzoeken, vraag hem er een keer op...lekker spelenderwijs maar wel consequent!

Wat erg belangrijk is!!! Als hij op de klep gaat, laat hem dan niet meteen naar binnen lopen maar zet hem op de klep stil en laat hem weer achterwaarts eraf gaan!
Voor veel jonge paarden is achteruit op de klep lopen eng, mocht hij opeens in de trailer staan kan het zijn dat hij het eng vind om de klep achterwaarts af te gaan, door halverwege de klep dit als te oefenen voorkom je problemen als hij erin staat en er weer uit moet!

En als je dan toch bezig bent .... Hou hem dan ook wat lekkers onder z'n neus met achterwaarts gaan, zo leer je hem meteen met een lage hoofd/ halshoudend achterwaarts te gaan, zo kun je hem rustig leren achterwaarts te gaan, dit voorkomt dat hij zn
hoofd gaat stoten mocht hij achteruit de trailer uitstromen opeens ;)

Succes met oefenen!!

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:22

Met zo'n jong paard kun je gewoon grondwerken lijkt me? Ik zou niet weten waarom dat niet kan, als je een aantal korte keren per week oefent.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:00

@Ashley, ik wil er juist geen issue van maken, maar ik wil dat hij het goed leert en daarom vraag ik hier eerst naar ervaringen voordat ik maar wat ga aanklooien en het verpest.
Stress heb ik er niet bij, dat heeft geen zin.

Mijn jaarling, bijna 2 jarige, is als veulen 1 keer op trailer en 1 keer op vrachtwagen geweest, toen erin getilt.

@Cissy, ik heb geleerd dat grondwerk voor een jong paard vooral niet te lang moet duren, dus daarom vraag ik mij af hoe lang je het dan mag toepassen en hoe je dan begint...Hoe pas je grondwerk effectief en op maat toe bij een jaarling? Wanneer stop je om het paard niet te overvragen gezien de leeftijd, ook omdat je altijd goed moet eindigen zeg maar...

@Diega, daarom stel ik deze vraag ook, om problemen te voorkomen vóórdat ik begin met oefenen.

@cocochanel, dat vind ik dus ook belangrijk! Heb genoeg ervaring met grondwerk etc, maar niet met een jaarling/tweejarige, daarom mijn vraag zodat ik geen problemen krijg en het hem goed kan leren.
Wat versta je onder lekker grondwerken bij de trailer, wat voor oefeningen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:04

er is voor ons geen andere laadmanier, indien nodig een hand om de kont maar eigenlijk lopen alle paarden zo de trailer op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:42

Hoe lang je precies met een jong paard bezig moet zijn moet de praktijk uitwijzen, zolang je de aandacht kunt vasthouden kun je bezig zijn, dat zie je wel aan de reacties van je paard. De een is vlugger dan de ander.
Als je de sessies grondwerk kort maar effectief houdt (zeg bijv 10 minuten) leren ze er meer van dan dat je eindeloos gaat oefenen. Kort maar krachtig is dan beter, geef ze daarna weer geestelijk rust om eea te verwerken.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:24

Bedankt voor de tips, het probleem is ook dat ik in mijn eentje moet oefenen, ik heb geen hulp daarbij, dus daarom wil ik een goede manier die ook succes geeft.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:25

Alles gaat als veulen een aantal malen met moeders mee de trailer op.
Soms hebben we ze erop moeten slepen/drukken.
Maar tot nu toe eigenlijk altijd een problemen met mijn eigen pony's/paarden gehad.

Veel oefenen, en anders wat helpen, en ze vooral ook de moelijkheid geven (zeker in het begin) om wat hooi/biks te eten.