koper uit ierland met cheque betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulrika

koper uit ierland met cheque betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 01:08

Hallo,

Ik hoop dat het hier goed staat en ik kon er zo ook niks over vinden anders mijn excuses alvast daarvoor.
Heb mijn paard nu al een tijdje te koop staan. Nu heeft er een man op gereageerd uit Ierland.
Zoals hij zelf zegt zit hij nu in Engeland en heeft een speciale pet agent zoals hij het noemt. Nu is het feit dat hij zeer geïnteresseerd is en mijn paard wil kopen en nu komt het, hij wil graag een cheque opsturen naar mijn thuis adres dit moet ik dan bij de bank gaan innen.
Dit bedrag is hoger dan de totale prijs want zijn pet agent komt dan mijn paard halen ik hou mijn geld en de rest geef ik aan de pet agent om het paard te laten vervoeren naar Ierland. Ik vind het allemaal nogal raar en denk dat ik dit niet moet vertrouwen. Heeft iemand hier enige ervaring mee of weet hoe het zit met een cheque?
Het enige wat hij vraagt is mijn postcode,woonplaats, straat en huisnr en mijn telefoon nr.
Ik heb nog niet gereageerd wil graag eerst wat meer informatie ga morgen ook even de bank informeren over de gevaren enz.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:10

hier is al zo vaak voor gewaarschuwd, ook op MP, dat het me hogelijk verbaasd, dat er iemand nog intrapt :roll:
het is oplichting.
wss dezelfde "meneer "heeft mij gemaild voor een zadel. en werd later erg beledigend...wilde mij aangeven voor fraude, toen ik zei dat ie verkeerd zat.
het mooiste ; ik heb geen zadel te koop , ook al jaren niet gehad.. _O-
NIET DOEN DUS !

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:10

Ik durf hem wel aan, dit is oplichting. Klinkt erg "standaard", zomaar de hoofdprijs betalen, wonend in het buitenland, cheque innen bij de bank. Google eens met de informatie die je hebt, naam van de man, email adres, bank naam etc.

Lien2

Re: koper uit ierland met cheque betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:11

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:11

ik denk dat het verstandig is dit te negeren, niet mee in zee gaan
Kun je niet googlen op hem?

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 01:12

Ja ik dacht het al maar even extra bevestiging is wel fijn!
Heb hem opgezocht en het mail adres maar kan niks over hem vinden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:13

Variant op : welk afrikaans land ook al weer? Laat hem paard maar komen halen met koffertje geld bij zich (maar zorg dan wel voor controle mogelijkheid ivm vals geld).

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 01:15

tamary schreef:
Variant op : welk afrikaans land ook al weer? Laat hem paard maar komen halen met koffertje geld bij zich (maar zorg dan wel voor controle mogelijkheid ivm vals geld).

Stuur hem een mail dat hij het paard kan komen halen als hij het contant betaald en idd dat ik het geld kan controleren en dan zie ik wel hoe hij reageert.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:00

Geen cheques!! Laat hem maar het bedrag overmaken op jouw rekening en dan mag hij het paard komen halen.
Trap er niet in hoor!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:03

Ach joh deze kerel is daar het hele jaar rond mee bezig, ben zijn naam even kwijt ( even opgezocht ) je hebt het ongetwijfeld over Ken Solomon. Als je en je geld en je paard kwijt wilt raken zou ik zaken gaan doen met hem. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:08

Dit hebben wij met de verkoop van onze auto gehad. Ook gezegd dat we alleen handje contantje deden,. toen kregen we nog een beledigende mail waarop ik hem betichte van oplichterij, nooit meer van gehoord

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:12

Hij kan gewoon geld overmaken als hij het iban nummer heeft dus niet intrappen!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:18

Ik heb ook zo'n mail gehad en heb hem gefeliciteerd met de aankoop van ons veulen maar erbij gezet dat ik alleen cash geld in mijn handen wil hebben. Daarna hebben we met zijn allen ( er waren er uiteraard meer die contact met hem hadden ) zijn mailbox vol gespamt met ( grote ) foto's en filmpjes, niemand heeft nog wat van hem gehoord! :D

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:17

Niet doen, geen check aannemen of accepteren.
Je krijt dan een mooi papiertje dat niet te innen is, dus jij krijgt geen geld.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:21

Wat ik niet snap.... de constructie --> zij eerst de cheque om te innen, vervolgens moet zij dan het "te veel" weer contant afgeven... Dus dan heeft ze het geld toch al; het is niet zo dat het paard al weg is voordat zij het geld heeft...

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:24

Lianne86 schreef:
Wat ik niet snap.... de constructie --> zij eerst de cheque om te innen, vervolgens moet zij dan het "te veel" weer contant afgeven... Dus dan heeft ze het geld toch al; het is niet zo dat het paard al weg is voordat zij het geld heeft...

Het punt is dat hij jou daarna kan aanklagen, of althans, probeert. Want je hebt het paard nog en het teveel niet terug betaald.
Ik ben ontzettend slecht in wetten verder, maar ik denk dat hij het op die manier probeert.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:25

Niet doen. Wat oplichters bereiken:
Ze sturen een ongedekte cheque, vaak een hoger bedrag dan je nodig hebt.
Als de bank niet goed checkt, krijg je het geld.
Vervolgens ziet de koper er toch vanaf en vraagt of je het geld op zijn rekening stort.
Als de bank er vervolgens achter komt dat het een ongedekte cheque is, komen ze bij jou geld halen.
De koper is uiteraard niet meer te achterhalen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:41

Ik had verwacht dat ze het bij de bank meteen zouden kunnen zien :+

Op zich als je een contract op stelt, wat vaak niet gebeurd... Tjah... Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre diegene kan bewijzen dat hij te veel betaald heeft? Als ik zeg dat ik van jou 100 euro krijg, en jij zegt dat het niet zo is, is het toch ook jouw woord tegen mijn woord? Kan bij wijze van zeggen "ik wil toch bedrag x voor paard; hij ging er mee akkoord"... Volgens mij kun je het nooit echt bewijzen, maar hopen ze dan maar dat mensen door het gedreig dingen gaan doen? (Wat me ook weer heel sterk lijkt?)

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:10

Mijn tante werkt bij de bank zoals ik begrepen heb gaat het geld van de cheque eerst van de bank af dus een soort lening hij gaat er vandoor met het paard en t overtollige geld. Tegen de tijd dat de bank er achter komt dat de cheqeu niet gedekt is gaat hij er vandoor is nergens te bespeuren en gaat het geld van.jou bankrekening af wsnt dat is het enige wat ze.nog kunnen traceren dus paard weg en heel.veel extra geld.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:12

Ok! Dan is het logisch... Ik was er gewoon voor het gemak vanuit gegaan dat het meteen gecontroleerd kon worden (omdat het zo fraudegevoelig is..)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:16

Niet vertrouwen het zijn oplichters.

gwn je mag het paard kopen maar ik wil het alleen met contant geld en dat ook laten controleren

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:16

niet doen, liever het paardje te koop zodat je weet waar en naar wie hij toe gaat.. en niet met een boerenworst handelen die je nooit te zien krijgt.. misschien zet hij je paard wel op de enkele reis wagen.. you neven know

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:18

tamary schreef:

Volgens mij Nigeria..! Wij kregen ook een keer zo'n mail voor ons vakantiehuisje. Even gegoogled en toen kwam er van alles uitrollen over oplichting enz.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:10

is een bekende scam :j
jij krijgt cheque met een te hoog bedrag, geeft het extra mee aan iemand, of stuurt dit terug naar de "koper"
daarna word na een paar weken het totale bedrag weer van je rekening geplukt omdat de cheque ongedekt was.
niet doen dus, ze mogen fijn cash of via normale overschrijving betalen en daarna paard meenemen
dan is er niets aan de hand, maar cheque is echt gewoon mega "red flag" van oplichting in dit geval