Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vudress schreef:Natuurlijk. Meteen in de kiem smoren.
Een paard dat niet eens een rondje linksom kan lopen aan de longeerlijn is zo kapot dat je beter meteen door kunt rijden naar de slager. Dat was er waarschijnlijk al bij de keuring uitgekomen.
Joolien schreef:Dit kan een plotselinge pijnreactie zijn. Dit lijkt me niet een gedragsprobleem, zo heftig reageren.
Heeft ze de dag ervoor ook gewerkt? Ik bedenk me dit omdat ik een keer met een paard plotseling achterover ben geklapt die spierbevangen was. Ging ook echt vanuit het niets omhoog. Daarmee wil ik zeggen dat het best eens pijn kan zijn.
Het kan ook nog een uiting van spanning zijn, maar omdat je zegt dat ze verder wel ontspannen is lijkt dat me onwaarschijnlijk.
Castello91 schreef:Joolien schreef:Dit kan een plotselinge pijnreactie zijn. Dit lijkt me niet een gedragsprobleem, zo heftig reageren.
Heeft ze de dag ervoor ook gewerkt? Ik bedenk me dit omdat ik een keer met een paard plotseling achterover ben geklapt die spierbevangen was. Ging ook echt vanuit het niets omhoog. Daarmee wil ik zeggen dat het best eens pijn kan zijn.
Het kan ook nog een uiting van spanning zijn, maar omdat je zegt dat ze verder wel ontspannen is lijkt dat me onwaarschijnlijk.
Ik ben eind november met haar begonnen en werk ongeveer 2 a 3x per week met haar, door kerst/griep/nieuwjaar had ik al 1.5 week niks met haar gedaan alleen gister even 10 min aan een hoofdstelletje aan de longe gehad waarbij ze braaf was. Spierbevangen lijkt me niet mogelijk, ik bouw alles heel rustig op en ze werkt minimaal.
Sonja schreef:Wat heeft het dier inmiddels aan werk verricht? Maw: hoe vaak is het nu gelongeerd en gereden?
Citaat:Oh nee dan kan dat niet. Ben je goed bewust van je lichaamstaal en houding tijdens het longeren? Deed ze het met rijden nou ook?
unihorses schreef:ze is dus nog maar bezig vanaf november... heb je geprobeert zonder het zadel longeren ( ja, weet is net aangemeten maar het zal maar 5 cm te ver naar achteren liggen.... )
heeft ze geen rug problemen overgehouden hieraan ? aan de val ?
ik had er 1 die dacht dat ze salto's kon springen , voor en achterover gelukkig altijd goed. dit was koppigheid maar zo'n jong beestje doet het meestal met een reden. mischien een trap van een anderpaard gekregen weet jij veel ?
deess schreef:ik zou niet slaan en ook niet meteen t ergste denken hoorhad ze gewoon niet toevallig zin om even grappig of gek te doen? je zat er toch nog niet op en ze was ook niet bijgezet toch?
evita_ schreef:Probeer eens met halster/kaptoom oid te longeren. Ik heb ooit een paard gehad wat inens stijl achterover sloeg. Bleek een kapotte tand te hebben waar het bit tegen aan kwam. Logische reactie op zenuwpijn.
zoals je verder verteld is ze met rijden heel braaf enzo,dus lijkt het eerder op wat jolig doen en misschien wat uitproberen of grenzen proberen op te zoeken..soms kan er wel bv een wolfskies doorkomen en komt daar een bit tegenaan dan kun je een heftige reactie verwachten
maar dan zou je met het rijden dat al helemaal tegen moeten komen.en een zadel dat wel of niet goed ligt kan er volgens mij helemaal zonder dat er iemand op zit niet voor zorgen dat je paard gaat steigeren..of het moet al scheef of los zitten
Castello91 schreef:Citaat:Oh nee dan kan dat niet. Ben je goed bewust van je lichaamstaal en houding tijdens het longeren? Deed ze het met rijden nou ook?
Met rijden is ze doodbraaf al vanaf de eerste keer. Ik heb veel ervaring met jonge dominante paarden daarom dat ik haar ook help dit paard zadelmak te maken.
Ze steigerde ook op haar plek en draaide haar om, dus niet gericht op mij. Verder longeerde ik actief en stond ook niet te dromen.