Ervaring paard exporteren China voor privedoeleinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Ervaring paard exporteren China voor privedoeleinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:07

Hoi bokkers,

Heeft iemand ervaring met het exporteren van een paard naar China?
Zo ja, wat is jullie ervaring met de quarantaineregelingen (zijn deze te 'versoepelen', bv de prequarantaine in Nl/Belgie?).

Ik ken de verschillende firma's die e.e.a. voor je kunnen verzorgen, maar ben vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen.

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Marije_jiplover

Re: Ervaring paard exporteren China voor privedoeleinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:18

China is een redelijk lastig land als het gaat om importeren van dieren.
Daarnaast zie ik op de website van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (www.vwa.nl) dat er bindende afspraken tussen Nederland en China zijn (http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Levend/PR ... 0China.pdf). In dat geval krijg je zeker geen uitzondering op de quarantaine-maatregelen bij export vanaf Nederland.
De bindende afspraken zijn nl op het hoogste niveau, tussen de chief veterinary officers van NL en China, gemaakt en de NVWA die de export moet certificeren, is gehouden aan het bindende certificaat en de bindende controles die daarbij horen.

Wanneer je exporteert naar een land waar geen bindende afspraken mee zijn, zou je kunnen proberen om quarantaine-maatregelen versoepelt te laten vastleggen in een individueel aangevraagde certificaattekst (die aangevraagd moet worden in het land van bestemming en ter goedkeuring aan de NVWA moet worden voorgelegd). Maar bij bindende afspraken is dit geenszins mogelijk.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:26

Bedankt Marije_jiplover!

Het gaat met name om de tekst bij 5:' in isolatie onder toezicht VWA'.

Het schijnt in sommige gevallen mogelijk te zijn om dit op je eigen stalling te doen (paard natuurlijk wel apart van andere dieren), terwijl de VWA hier toezicht op houdt.
Dit zou al een flink stuk schelen in de quarantaine, want volgens de officiële regels zou het alles bij elkaar (nl + China) op zo'n 10 weken totaal komen.

Aangezien hij ook weer terug zou moeten na een bepaalde periode (paar jaar), zou dat in totaal 20 weken quarantaine betekenen voor de heen/terugreis. Dit vind ik erg lang en dat zou dan ook een reden zijn om hem hier te laten (wel aanhouden, maar met 'vakantie').

Ik heb ook al bij de VWA zelf geïnformeerd, maar kreeg niet echt een eenduidig antwoord. Zou graag kosten van e.e.a. een beetje in beeld krijgen omdat we wat (voorwaarden)onderhandelingen ingaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:37

Hoe staat je paard nu gestald? Aan huis, of op een pensionstalling?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:25

Op een pensionstal, in een groep.
Maar wel met mogelijkheid om hem los van de andere paarden in een box te plaatsen (met uitloop), zonder direct contact met de andere paarden indien dat ervoor zou zorgen dat hij die 30 dagen dan niet 'van huis' moet.

Ik snap dat dit duurder zou zijn dan in quarantaine op locatie (ivm reiskosten van de controlerende instantie), maar zou er wel wat voor over hebben om hem zo'n langdurige periode te besparen.

Ben op dit moment alle mogelijkheden een beetje aan het onderzoeken. Ik weet ook de locatie in China nog niet precies, dit zal voor een groot deel bepalend zijn voor de beslissing meenemen/hier laten. Hij moet daar ook wel op een paardwaardige manier (mijn inziens minimaal 8/10 uur per dag naar buiten, met soortgenoten) kunnen leven.

Voor mij zou het natuurlijk perfect zijn als hij meekan, maar dat moet dan wel onder acceptabele voorwaarden zijn (anders gaat hij gewoon op vakantie op een mooi plekje hier in de buurt en pak ik hem weer op als we terug zijn).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:02

Ik denk dat het nog goedkoper zou zijn om hem voor die tijd ergens in training te zetten, all inclusive op een super stal dan om hem mee te nemen naar China. De vervoerskosten zijn echt enorm. Ik denk dat je je daar drukker over moet maken dan over de quarantaine.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:35

@Suzanne: Ik weet dat de vervoerskosten zullen oplopen (schat op het moment rond de 7000 euro enkele reis), maar omdat wordt meegenomen in het expatcontract zal dit niet het probleem zijn.
Gaat dus echt om wat het beste is voor mij en mijn paard.

Kostentechnisch gezien: hier op stal/wei zetten, lekker vakantie geven en weer inrijden als ik terugkom. Maar ja, emotioneel gezien ligt het toch wat anders (ook omdat ik daar wat meer tijd zal hebben dan hier: werk hier 40 uur en daar waarschijnlijk hoogstens parttime).

We hebben ook een tijd in Mexico gewoond voor het werk van manlief en toen bleek ook dat 'iets voor jezelf' heel belangrijk is, ook voor contacten e.d.

Ik twijfel dus nog even verder.........

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:16

Is het niet zo dat paarden China wel inkunnen maar er niet meer uit? Op mijn oude werk zijn regelmatig paarden naar China verkocht en deze gingen dan inderdaad voor lange tijd in quarantaine.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:18

Klopt, paarden kunnen China niet meer uit.
Houd er bovendien rekening mee dat ze in China een stuk minder paardenkennis hebben dan hier, ze willen de paarden wel goed verzorgen (en vinden ook dat ze dat doen), maar de hebben het daar helaas een stuk minder goed dan wij hier gewend zijn.. Aan geld ontbreekt het ze niet, wel aan kennis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:21

Misschien eens contact zoeken met een handelaar die zaken met china doet, het is wel een opkomend land wbt paardensport dus misschien kan je paard in een grote groep mee, anders zou ik hem toch hier laten en deze kosten verhalen via de expatovereenkomst.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:57

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb deze week een afspraak met iemand die eerder paarden naar en vanuit (ja, het kan!) China gehaald heeft.

Ik zal hierna even posten wat daaruit is gekomen, zodat mensen die later info zoeken het hier ook kunnen vinden.

Persoonlijk denk ik dat als onze standplaats inderdaad China wordt mijn paardje hier blijft (vanwege te veel haken en ogen en afhankelijkheden van mensen daar die vooraf moeilijk in te schatten zijn). Mocht het Hong-Kong worden dan is de zaak wat simpeler.
Wordt vervolgd dus.............

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:01

Dierenkliniek Emmeloord heeft een paardenkliniek in China waar ze nauw mee samen werken en zij importeren grote hoeveelheden paarden op regelmatige basis. Misschien kan je hen eens bellen voor meer info.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:04

@Vraagteken: Bedankt! Ik ga zeker contact met ze opnemen. Zij kunnen me dan vast ook wel meer vertellen over het niveau van paardenverzorging en wellicht advies geven. Super tip!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:49

mag ik vragen om hoeveel jaar het gaat?

Ik vrees dat het bedrag van 7.000 euro erg laag geschat is. Voor Amerika heb ik al veel hoger bedragen gehoord. Het ligt er natuurlijk ook wel aan of hij in het vliegtuig alleen staat e.d. En 30 dagen is naar mijn weten ook niet helemaal juist.

Zit de terugreis ook in de Expat kosten?

Citaat:
De markt voor paarden in China is groeiende en biedt mogelijkheden voor de nabije toekomst. Paarden die in China arriveren gaan aldaar 45 dagen in quarantaine, terwijl zij voorafgaand aan transport reeds 30 dagen in quarantaine geplaatst geweest zijn. (pre-export quarantaine)

Misschien is deze link ook wel interessant voor je : http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/6508/ ... enland.pdf

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:04

@Sammie: Het bedrag komt van International Horse Services, waar ook het gelinkte artikel van is. Ik heb al contact met ze gehad, en de totale quarantaine is officieel op dit moment inderdaad 10 weken voor de heenreis (waarvan 30 dagen in Nl). In het stuk in Nl is nog wat winst te halen door de quarantaine eventueel op eigen stal te laten uitvoeren, maar daar zitten dan weer allerlei haken en ogen aan.

En de terugreis is nog lastiger, daar ben ik nu even op aan het focussen. Evenals het welzijn tijdens het verblijf in China zelf (maar dit is nog lastig te bepalen om dat we de precieze locatie nog niet kennen, en het is naturlijk grooooooooooooot).

Zowel heen- als terugreis zal als hij mee gaat in de expatovereenkomst zitten (is altijd zo voor zowel jezelf, huisraad en andere dieren die meegaan), op basis van actuele kosten op het moment dat het gaat gebeuren, dus dat is zeker gedekt.
Hoeveel jaar we gaan is niet precies te zeggen, maar zal minimaal drie jaar zijn.

Zoals eerder gezegd, op dit moment denk ik dat het thuislaten wordt, maar dit kan ik voor mezelf alleen verantwoorden als ik een compleet beeld heb van de optie 'meenemen'.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:30

Op eigen stal, zoals je beschrijft, met uitloop, gaat de quarantaine niet goedgekeurd worden, vrees ik.
Die uitloop buiten kun je sowieso beter schrappen voor de quarantaine periode.