'Gedurfd/braaf gereden'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

'Gedurfd/braaf gereden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:04

Ik snap die termen niet zo goed. Oké, braaf gereden houdt lijkt mij in dat je alles gewoon correct uitvoerd zonder poespas. Neem aan dat je met een dergelijke proef gewoon winst kunt halen.

Maar, wat is dan het gedurfde rijden? Achterstevoren gaan zitten? Da's wel gedurfd :+
Zonder gekheid, wat wordt hier nu mee bedoeld? Je kunt toch maar zoveel 'extra' geven binnen de grenzen van het onderdeel wat je moet rijden? Hoe kun je gedurfd rijden op een grote volte bvb?

Ben benieuwd wat de meningen hier zijn :))

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:07

Gedrufd rijden is lijkt mij dan, wat meer tempo en meer durven te vragen dan nodig is, dus niet braaf een volte rijden maar rij hem zoals je traint voor iets nieuws. En niet als een brave "manege" pony die het rondje al 200 keer heeft gedaan en de proef inmiddels zelf wel kent. En bijv. de middendraf ga tot het uiterste en niet net aan een veruiming.
Laatst bijgewerkt door SamanthaIJ op 04-01-13 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:08

Bij braaf rijden bedoelen ze denk ik dat je wat meer afwacht. Dus dat je alles een beetje voorzichtig doet. En als je paard bijvoorbeeld niet meer op het been reageert, je geen tik durft te geven, omdat dit je punten kan kosten.

Dat is tenminste wat ik er onder andere onder versta :Y) .

horlynnses

Re: 'Gedurfd/braaf gereden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:09

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:09

@ SamanthaIJ Oké, maar over je tempo rijden is dan toch ook weer niet goed? Immers wordt er een arbeidsdraf gevraagd (ga ik voor het gemak even van uit).
Had van het zomer op mijn coupon staan dat ik op moest passen dat ik mijn paard niet te hard liet lopen. Had trouwens in die proef wel weer 196 punten, dus misschien zit er toch wat in.. :+

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:18

Aranel schreef:
@ SamanthaIJ Oké, maar over je tempo rijden is dan toch ook weer niet goed? Immers wordt er een arbeidsdraf gevraagd (ga ik voor het gemak even van uit).
Had van het zomer op mijn coupon staan dat ik op moest passen dat ik mijn paard niet te hard liet lopen. Had trouwens in die proef wel weer 196 punten, dus misschien zit er toch wat in.. :+

uiteraard niet over je tempo rijden, maar wat gedurfder, achterhand er beter bij miss. Maar kan natuurlijk niet helemaal oordelen want heb de proef niet gezien. En ik denk dat ze dit bedoelen. Probeer al enigzins te rijden alsof je in de volgende klasse zit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:21

Met meer impuls, en impuls wil niet zeggen hard rijden ;) maar wel meer actie en voetjes van de vloer (meer beweging)

Dus je paard moet nog meer op het achterbeen komen :)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 04-01-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:22

Je kan je proef netjes rijden, maar ook netjes met net dat sprankje meer.
Vergelijk het met bijvb X factor (ofzo) je hebt mensen die keurig een liedje kunnen zingen en mensen die zingen waarvan je denkt wow dat is goed!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:24

Gedurfd rijden... is met lef rijden... dus goed op tempo en net de grens opzoeken van waar het paard nog gehoorzaam is.. en waar hij er met jou vandoor gaat.. of niet meer luistert omdat hij is overvraagd.
Paard dus zo voorstellen dat alles er flitsend uitziet... ipv rustig en beheerst.... maar dan nog net wel onder controle.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:27

bij mijn paard vind ik, dat ik altijd een keuze maak tussen "braaf" rijden en dus ontspanning voorop stellen met het risico dat de impuls wat verminderd en ze soms net iets te diep komt OF
"gewaagder" rij, dan zit er meer impuls in, komen de middengangen er wat mooier uit, iets meer gedragenheid MAAR ik riskeer spanning en bijgevolg tactfouten en misschien zelfs verzet.
Dus het is altijd afwegen, wat wil ik. Ging ze de voorbije dagen goed, dan neem ik iets meer risico, liep ze de dagen ervoor of tijdens het inrijden niet 100% of heeft ze ergens schrik, dan rij ik op safe en streef naar de maximaal haalbare ontspanning...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:27

Meer impuls, meer afdruk, meer schwung imo. Met het risico dat je ze dus net over de grens rijdt en ze gespannen raken of fouten gaan maken. Of meer uit je oefeningen willen rijden met het risico dat ze dan pas echt faliekant mislukken. Het rijden voor een 1 of een 9/principe.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:28

Bij mij op mijn protocol stond vaak 'keurig gereden, maar net wat te braaf' Wat bij mij zo is, is dat mijn paard heel correct in de aanleuning is, en ik een hele stile hand en zit heb. Paard loopt keurig zijn rondje, waardoor het er allemaal gewoon netjes uit zag, maar hij eigenlijk net wat te langzaam is voor het mooie, en daardoor de verruimingen enz minder goed deed. En met gedurfder wordt dan denk ik bedoeld dat je net je paard wat flitsender maakt. Net wat beter voor je been, en net die voetjes wat hoger van de grond. Dat je eigenlijk een proef rijd die opvalt, en niet 'gewoon' een nette proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:43

Braaf gereden zie ik vaak bij mensen die op safe rijden, ze rijden als het ware met de rem erop, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Tempo ligt dan net iets lager dan zou moeten, overgangen zijn niet flitsend, enz.
Gedurfd rijden is iemand die lekker voorwaarts rijdt en de grens opzoekt van wat op dat moment kan. Ze rijden de oefeningen van begin tot eind netjes door, dus bijvoorbeeld middendraf van begin tot eind met duidelijke overgangen ipv de enkele passen die gevraagd worden (B/L1)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:50

Imo vind ik een proef braaf gereden als het paard doet wat het vraagt zonder dat de ruiter daar veel moeite voor doet, althans niet meer dan nodig. Iemand die nét ff wat spectaculairder (is dat een woord¿?) rijdt en nét ff meer toont rijdt dan gewaagd.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 03:49

Ladygiroc schreef:
Imo vind ik een proef braaf gereden als het paard doet wat het vraagt zonder dat de ruiter daar veel moeite voor doet, althans niet meer dan nodig. Iemand die nét ff wat spectaculairder (is dat een woord¿?) rijdt en nét ff meer toont rijdt dan gewaagd.

hier ben ik het als jury dus helemaal niet mee eens. De bedoeling is juist dat je de ruiter helemaal niet ziet moeite doen, laat staan meer ziet werken om gedurfder te rijden. Een brave proef is imo een 6-jes proef, alles is goed genoeg om boven de 5 te blijven maar er wordt niet echt geprobeerd om 7's te rijden. Een gedurfde proef heeft meer uitstraling en daarvoor moet het paard in de B echt niet op de achterbenen rondlopen maar moet er wel verschil gemaakt worden tussen arbeidsgalop en middengalop. Vaak is dit verschil amper te zien en dus ook niet te waarderen met hoge punten, hetzelde voor de middendraf. Als dan ook nog geprobeerd wordt om de hele proef een lekker voorwaarts tempo te onderhouden én daarbij alle hoeken uit te rijden, heb je een gedurfde proef op B-niveau. Voor de L geldt dit nog steeds maar dan kan het verschil in scharen bij wijken en de overgangen de proef een stuk scherper maken.

Veel ruiters denken bij arbeidsdraf aan een heel gecontroleerd drafje maar op de jurycursussen wordt er op gehamerd dat er weldegelijk arbeid geleverd moet worden tijdens de proef dus het tempo moet lekker actief blijven en het paard mag/moet hijgen/zweten na de proef. Dit komt ook weer tot uiting in de beoordeling van de laatste onderdelen van de proef. Voor de volledigheid: een te hoog tempo is ook niet wat gevraagd wordt, rijden tegen de grens van de gehoorzaamheid en controle gaat ten koste van de nageeflijkheid en ontspanning en dan schiet je het doel voorbij.

Nog een voordeel van een gedurfde proef, als een onderdeel goed gaat, verdien je meer punten en compenseer je een foutje, een 6-jes proef heeft geen overschot dus bij foutjes zit je in de onvoldoendes en weg is het winstpunt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:53

Waarschijnlijk begrijp je mij verkeerd. Ik bedoel namelijk precies hetzelfde.
Iemand die 1 keer been geeft en het paard versnelt/verruimd 3 passen voor een middengang en stopt daarna met rijden valt onder de brave ruiters. Ik bedoel dus absoluut niet dat je een ruiter moet zien werken.

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:57

hier zat ik me de laatste tijd ook ovver te verbaze, wat ze nou prcies bedoelen en willen dat je de volgende keer beter doet maar Ladygiroc ik denk dat je gelijk hebt want als ik zo rijd als dat jij het voorbeeld geeft, staat er op mijn protocol dat ik te braaf rijd, dankje :P

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:57

hier zat ik me de laatste tijd ook over te verbazen, wat ze nou prcies bedoelen en willen dat je de volgende keer beter doet maar Ladygiroc ik denk dat je gelijk hebt want als ik zo rijd als dat jij het voorbeeld geeft, staat er op mijn protocol dat ik te braaf rijd, dankje :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:28

Relaxed schreef:
Braaf gereden zie ik vaak bij mensen die op safe rijden, ze rijden als het ware met de rem erop, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Tempo ligt dan net iets lager dan zou moeten, overgangen zijn niet flitsend, enz.
Gedurfd rijden is iemand die lekker voorwaarts rijdt en de grens opzoekt van wat op dat moment kan. Ze rijden de oefeningen van begin tot eind netjes door, dus bijvoorbeeld middendraf van begin tot eind met duidelijke overgangen ipv de enkele passen die gevraagd worden (B/L1)

Krijg ik hier geen punten voor.
Er staat duidelijk enkele passen, niet de hele lijn. Kreeg pas nog op coupon dat ik te lang middendraf aanhield ipv dus de enkele passen. (Dan wel mennen, maar zelfde proef wbt van hand veranderen/middendraf)