paard UIT de camion halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HHE

paard UIT de camion halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:34

Hey iedereen,

Heb een vraagje: als ik mijn paard uit de camion haal dan springt ze letterlijk van deze camion. Ik probeer steeds met rust en kalmte haar van de camion te krijgen maar na 1 stap op het afloopluik springt ze door de touw en heb ik geen macht genoeg om haar tegen te houden. Ik probeer dit rustig te doen maar tevergeefs. Soms echt gevaarlijk want zij springt me zowat omver, springt op beton (heeft ijzers aan) wat gevaarlijk is zeker als het regent, ik krijg een snok dat ik naar voor vlieg en zij krijgt een snok in haar hals omdat ik de touw steeds probeer vast te houden. Heeft iemand advies?

M_Vainqueur

Re: paard UIT de camion halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:37

Ik heb er geen ervaring mee maar als ik het mee zou maken dan zou ik het paard eerst leren om achteruit er vanaf te gaan op een rustige manier. Dan kunnen ze niet eroverheen springen. En wanneer dat vertrouwen er is dan weer is vooruit proberen.
Maar misschien heeft iemand anders nog een andere tip!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:38

Misschien even de nederlandse woorden gebruiken? is immers een nederlands forum. Camion is een trailer neem ik aan? en snok een schok?
Zoek er begeleiding bij en doe het niet in je eentje, dan hou je haar nooit veilig waar je haar wilt hebben als je haar moet vasthouden, remmen
en sturen tegelijk. Of je trailer tussen twee schuren in zetten waardoor ze gedwongen word rechtuit achteruit te gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:38

wat is een camion?

Welkom op bokt trouwens, als je helemaal naar de onderkant van de pagina scrollt dan zie je daar rechtsonder in het blauwe vak 'regels' staan, lees die even door dan kan je de volgende keer je topic op de juiste locatie plaatsen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:40

Ga haar leren rustig eraf te lopen tijdens een training, dus sowieso al niet als je ergens heen wilt. Laat haar de eerste keren niet helemaal naar binnen lopen maar voor de klep en waar achteruit, 1 voetje op de klep en weer eraf, 2 voetjes erop, achteruit enz. Zorg dat je telkens zoekt naar ontspanning dus geen stap verder als de vorige stap niet volledig ontspannen verliep.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:41

Allereerst wil ik je welkom heten op bokt.
Bokt is een groot forum, dus kijk even goed rond.
Het is namelijk de bedoeling dat topics aangemaakt worden in de verschillende catogorieën waar ze horen.
In dit geval is dat onder het tabblad Informatief en dan het onderdeel Transport, afspraken, Overige.

Allereerst zou ik grondwerk gaan doen met het paard. Zodat je paard vertrouwen in jou krijgt en jij in je paard.

Boots tijdens het oefenen in een veilige omgeving een trailer na, met springstaanders en balken.
En breid dit langzaam uit.

En probeer iemand te zoeken die je met dit probleem kan helpen. Een goede lesgever in grondwerk kan je leren hoe je bepaalde houdingen van je paard moet zien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:44

Een Camion is een vrachtwagen en ik vermoed dat deze persoon dus een Vlaamse (zou zelfs durven zeggen west-vlaming) is. In het Vlaams en vooral in West-Vlaanderen zitten er veel franse woorden in de taal en de dialecten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:44

Even vertalen uit het Belgisch Nederlands, een camion is een vrachtwagen, geen trailer dus.
Camion is overigens wel officieel AN, het is alleen geen gebruikelijk woord in Nederland.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:47

Camion = trailer

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:48

Matheno schreef:
Camion = trailer

Nee hoor..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:48

petraaken schreef:
Een Camion is een vrachtwagen en ik vermoed dat deze persoon dus een Vlaamse (zou zelfs durven zeggen west-vlaming) is. In het Vlaams en vooral in West-Vlaanderen zitten er veel franse woorden in de taal en de dialecten.

maar bokt.nl is toch een nederlands forum?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:50

snok = ruk
camion = vrachtwagen (in dit geval een veewagen)
Laatst bijgewerkt door Myca op 04-01-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:50

Polly schreef:
maar bokt.nl is toch een nederlands forum?

Gelukkig is het internet internationaal en kunnen Belgen hier dus ook lezen. Blijkbaar mogen we ook al eens iets schrijven als we ons niet te Belgisch gedragen :+
Camion is officieel Nederlands, in België EN in Nederland, dus laat ons daar niet over zeuren. Check het Groene Boekje voor de twijfelaars.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:51

Op bokt.nl zitten ook veel Belgische dames (en een paar heren)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:54

HHE schreef:
na 1 stap op het afloopluik springt ze door de touw

Het probleem is dat ze meer vertrouwen heeft in haar sprong naar beneden, als in dat afloopluik. Dus je zal haar vertrouwen moeten geven in het over de klep lopen.
Goed oefenen met op en af lopen in rustige omstandigheden, dus niet op vreemd terrein, gewoon in de eigen weide bijvoorbeeld. En zeker ook eens nakijken of ze niet gewoon een punt heeft. Is de klep veilig, niet te glad, niet rammelend enz..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:56

Maar aangezien het overgrote deel van bokt Nederlands is lijkt het met handig om de typisch Belgische woorden even na te kijken
en in het Nederlands te plaatsen. Voorkomt ook zulke discussies als dit en het lijkt me een kleine moeite. Camion heb ik werkelijk
nog nooit van gehoord, dus echt Nederlands in gebruik is het niet. Snok evenmin.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:57

[FZ] >> [TAO]

HHE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:03

Bedankt voor de verduidelijking van enkele officiële AN woorden. Maar hebben jullie advies of voorbeeld oefeningen grondwerk ivm uitladen uit een vrachtwagen :-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:03

Loiz schreef:
Maar aangezien het overgrote deel van bokt Nederlands is lijkt het met handig om de typisch Belgische woorden even na te kijken
en in het Nederlands te plaatsen. Voorkomt ook zulke discussies als dit en het lijkt me een kleine moeite. Camion heb ik werkelijk
nog nooit van gehoord, dus echt Nederlands in gebruik is het niet. Snok evenmin.

amen
Ik heb helemaal niks tegen de gebruikers uit belgie en ik zeg nooit iets over de zinsopbouw want ik kan er meestal wel iets van breien maar ook ik had nog nooit van deze woorden gehoord en dan is het voor de leesbaarheid makkelijker als daar even over word nagedacht.
Ik typ mijn berichten toch ook niet in dialect.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:07

Je haalt echt wel de essentie uit het verhaal! Dit is zeuren om het zeuren, je zal wel vaker iemand tegenkomen die minder goed in Nederlands is niet Nederlands is of een ander dialect heeft. Dit verhaal is prima te begrijpen.

TS, heb je de mogelijkheid het paard achteruit eraf te laten gaan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:08

Polly schreef:
Ik typ mijn berichten toch ook niet in dialect.

Het is geen dialect. Wij Belgen zouden kunnen zeggen dat het aan 'jullie' gebrekkige kennis van je eigen taal ligt dat je niet weet dat camion en vrachtwagen twee officiële AN woorden zijn met dezelfde betekenis :Y)

Inderdaad wat een gezeur..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:11

Het lijkt me dat je het je als Vlaamse totaal niet realiseert dat je woorden gebruikt die men in NL niet kent als die in je eigen landstaal gewoon normaal zijn. Het bericht is tenslotte niet in Antwaarp dialect geschreven, dus de vergelijking met geen dialect schrijven gaat niet op.
Vlamingen hebben het ook over getten en een tok, dat weten wij 'Ollanders toch zo langzamerhand ook wel, wat dat betekent?

On topic: veel oefenen, als het paard er af is gesprongen gewoon direct opnieuw opladen, tijdens het laden 'jo-jo-en', dus stapje vooruit, stapje achteruit, halverwege een keer op de klep omdraaien en voorwaarts er af. Klep misschien ook een keer op een verhoging proberen leggen (camion achteruit tegen een heuvel zetten?) zodat de klep minder steil is, want vermoedelijk is het de steilte die uitnodigt tot springen.

HHE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:19

DaphneR93 schreef:
Je haalt echt wel de essentie uit het verhaal! Dit is zeuren om het zeuren, je zal wel vaker iemand tegenkomen die minder goed in Nederlands is niet Nederlands is of een ander dialect heeft. Dit verhaal is prima te begrijpen.

TS, heb je de mogelijkheid het paard achteruit eraf te laten gaan?

Ja die mogelijkheid is er en zal ik zeker eens proberen. alvast bedankt! Zal voordien ook wat grondwerk oefeningen doen, een paar voorbeelden zijn welkom...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:23

Ibbel schreef:
Het lijkt me dat je het je als Vlaamse totaal niet realiseert dat je woorden gebruikt die men in NL niet kent als die in je eigen landstaal gewoon normaal zijn. Het bericht is tenslotte niet in Antwaarp dialect geschreven, dus de vergelijking met geen dialect schrijven gaat niet op.Vlamingen hebben het ook over getten en een tok, dat weten wij 'Ollanders toch zo langzamerhand ook wel, wat dat betekent?

_/-\o_ Amen, en laat ik er als rasechte Drent er nog bijzeggen dat ik wel weet wat een camion is. Dat is idd een vrachtauto.

HHE ik heb zelf ook zon grapjas gehad die altijd vanaf de laadvloer sprong. Die was het ook echt niet af te leren en het heeft haar al eens 16 krammen in dr been opgeleverd >;) Ze spring zelfs over de klep van een Ifor Williams voorlader. Vanaf die tijd heb ik haar altijd achteruit van de camion laten gaan en NOOIT meer voorwaarts. Achterwaarts ging super en gaf nooit problemen. Het was zelfs zo dat als ik haar losmaakte ze vanzelf al haar achterhand naar de klep draaide. En achterwaarts was geen enkel punt ondanks dat mijn klep toch best wel steil was.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:57

TS, die van mij wilt wel eens nogal doordrammen. Ik zou het paard aan de grond vast even alert maken op jou. Paar meter wandelen en stil gaan staan. Net zo lang tot ie direct stil staat als jij stopt met lopen. Dat belonen! Dan opladen en zelf een klein stapje op de klep zetten en blijven staan! Belonen, weer klein stapje en zo verder gaan. Als ie springt even brullen dat het niet mag en weer opnieuw proberen. Zorg dat aan jouw houding duidelijk af te lezen is wat wel en niet goed is en wat je wilt. Het zal nu de gewoonte zijn om te springen dus je moet echt iets nieuws leren en dat gaat meestal niet in 1 x. Succes, laat even weten hoe het gaat! Leuk en leerzaam om te volgen.