Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
CelienL schreef:@unihorses Ja, ga ik is proberen... Het is net dat ik het met mijn arabieren nooit voor heb gehad en nu koop ik een bwp dressuurpaard en hup, krijgen we dit
riagr schreef:Te weinig gewerkt denk ik, en misschien met de regen van de afgelopen dagen door de pensionhouder meer op stal gehouden dan jij denkt? ( of heb je je paard aan huis?)
Enn wat je ook niet moet vergeten is dat de meeste weiden op dit moment wat nat en dus glad zijn. Paarden houden daar rekening mee, en zijn buiten in de wei dan vaak voorzichtiger dan normaal.
Maar als ze dan even "vaste" grond onder de voeten hebben ( asfalt, bakbodem), dan kan dat voor een paard héél uitnodigend zijn om dat even te gaan stunten, de kans te grijpen om zich even uit te leven.

Evelijn schreef:Nou ja... ze heeft het paard pas een half jaar... en de laatste maand stil gestaan... dus hoe goed ken je je paard dan... dat je zeker weet dat hij niet overeind komt etc.
@Anoli... die van mij steigert ook niet... en bokt zelden ... maar buiten wil ik wel veilig langs alle takjes en bakkabouters kunnen rijden zonder voor een auto te springen... dus zelfs dan goed kijken/luisteren/voelen naar welke bui m'n paard heeft.

Bedankt voor de tips !
CelienL schreef:Jep, ik vertrouw hem. Had dit nog nooit meegemaakt want ik kon met mijn volbloed arabieren gewoon opstappen en wegrijden, ook al stonden ze 2 maand stil. Tja, er zat wel pit in, maar dat is nooit anders geweest en na 10 min was dat alweer voorbij... Ik weet nu inderdaad dat het bij hem niet zo het geval is![]()
En ik kon hem niet echt longeren of in de bak laten want die ligt aan het einde van de straat (moest ik er dus ook mee naar buiten) en de wei ligt veel te glad... Hopelijk blijft het een paar dagen droog, kunnen we weer aan de slagBedankt voor de tips !
Om de gekste dingen schrikken, uit het niets recht omhoog komen en dan het liefst flink willen bokken en een sprintje trekken. Hij had zo'n behoefte aan beweging dat ie echt even niet meer wist wat ie met zichzelf aan moest. En elke prikkel (een blaffende hond etc.) waar ze normaal niet zoveel om geven is dan een reden om flink uit de plaat te gaan.
Ik speel nu vooral met hem, het is nu toch wat droger CelienL schreef:Heel erg bedankt al !![]()
Hij staat inderdaad aan huis. Ga hem terug wat meer buiten zetten maar dit kon ik voorheen niet doen om dat ie last had van mok... We zullen wel zien de volgende keer
Eliine schreef:CelienL schreef:Jep, ik vertrouw hem. Had dit nog nooit meegemaakt want ik kon met mijn volbloed arabieren gewoon opstappen en wegrijden, ook al stonden ze 2 maand stil. Tja, er zat wel pit in, maar dat is nooit anders geweest en na 10 min was dat alweer voorbij... Ik weet nu inderdaad dat het bij hem niet zo het geval is![]()
En ik kon hem niet echt longeren of in de bak laten want die ligt aan het einde van de straat (moest ik er dus ook mee naar buiten) en de wei ligt veel te glad... Hopelijk blijft het een paar dagen droog, kunnen we weer aan de slagBedankt voor de tips !
Ik denk dat je hier zelf het antwoord al geeft. De weide is glad, en wat iemand anders al zei, veel paarden zijn dan uit zichzelf voorzichtiger en zullen minder spelen en rennen dan wanneer het land droog is. Dat gecombineerd met een maand geen andere arbeid resulteerde in een paard dat zich simpelweg even uit moest leven. Ik heb een hele lieve pony, maar vorige winter was het ook lang nat en daarna koud. En stond ie met een blessure stil. Nou na een maand veranderde ook mijn knuffelteddybeer in een waar monsterOm de gekste dingen schrikken, uit het niets recht omhoog komen en dan het liefst flink willen bokken en een sprintje trekken. Hij had zo'n behoefte aan beweging dat ie echt even niet meer wist wat ie met zichzelf aan moest. En elke prikkel (een blaffende hond etc.) waar ze normaal niet zoveel om geven is dan een reden om flink uit de plaat te gaan.
Het is lastig in jouw geval dat je de weg over moet om bij de bak te komen. Misschien dan nog maar even iets langer vrij geven, en zodra het land beter te doen is daar eerst zn energie weer onder controle krijgen. Over de weg met zo'n energiebom is zowel voor jezelf als andere weggebruikers een potentieel gevaar natuurlijk.