'opgefokt' met buiten wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NathalieK

'opgefokt' met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:04

Hallo,
Sinds twee weken heb ik mijn eigen paard.
Inmiddels is hij aardig gewend en ben ik ook al een paar keer langs de weg gaan wandelen.
Hij is goed verkeersmak en verder braaf aan de hand.
Hij staat nu samen met één ander paard op stal en in de paddock en wei.
Wat gebeurd er nu, elke keer als we een andere pony of paard tegen komen wordt mijn paard
heel erg opgewonden en druk (stampvoeten, dribbelen, blazen) en gaat hij heel hard hinniken.
Vandaag was het vooral op de terugweg heel erg, ik heb het idee dat hij dan het andere paard van
stal zoekt of iets. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Alvast bedankt!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 03:43

Mijn pony reageerde toen ik hem net had ook zo.
Hij kwam uit Amsterdam, wist hier op de Veluwe niet wat hij aanmoest met al het bos en die bomen, laat staan als we andere paarden tegenkwamen.
Bij hem hielp kalmeren door middel van TTouches op zijn nek, richting schoft, heel erg. Daardoor stimuleerde ik hem om zijn nek laag te houden, wat de aanmaak van adrenaline vermindert.
Verder reageerde ik daarbij weinig op de voorbijgangers. Misschien niet sociaal, maar in dit geval best voor pony ;) Niet toegeven aan de paniek, maar zelf rustig blijven en laten zien dat er niets aan de hand is.
Heeft een tijdje geduurd, veel ruiters tegengekomen, maar ging steeds beter!

Daarna ging het rijdend. Ging hij rijdend te ver over z'n toeren stapte ik af en was het binnen een paar minuten allemaal weer goed, kon ik weer opstappen en weer verder rijden. Om maar even aan te geven dat afstappen niet altijd slecht is, wat anderen ook zeggen.
Vervolgens hielp het om als hij rijdend over z'n toeren raakte hem aan mijn hand te laten snuiven vanuit zadel (snoof hij heel diep ;) ). Heeft er vast vreemd uitgezien, maar werkte super!
En nu? Heb 'n vreselijk dapper paard. Loopt overal graag voorop, gek op nieuw dingen, als iets 'eng' is is hij de eerste die het van dichtbij wil bekijken.

Capri10

Re: 'opgefokt' met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:55

Ja, ik ken het gevoel. Zelf heel rustig blijven, meestal stelt het niets voor. Rustig praten en de leiding houden!

NathalieK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:08

Bedankt voor jullie reacties. Wat ik nu doe is inderdaad heel rustig blijven, tegen hem praten maar inderdaad wel de leider blijven. Dat zal ik dan maar blijven doen :) Hoop dat het over een tijdje wat minder wordt want hij fokt zichzelf zo op om niets, de druktemaker...

ControlFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:02

Je moet het wandelen blijven oefenen, zodat je paard went aan allerlei omstandigheden. Het zal steeds beter gaan!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:43

Oeh klinkt heel spannend... Een shetje van mijn zusjes reageert ook vrij snel opgewonden, hij is nog maar jong. Ik vind dat veul te eng, en waarschijnlijk voelt een shetlander/paard dat ook nog eens aan. Succes met oefenen!