schrapen met hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaloetje

schrapen met hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:17

mijn merrie van 12 jaar doet niks anders dan schrapen met haar hoeven,
op stal, als ik haar aan het poetsen ben en noem maar op. ze staat nu
ook al wel een tijdje stil, vanwege een blessure bij mij, maar toen ze meer
gereden werd deed ze het ook wel. haar hoeven slijten helemaal af. heeft iemand
een idee hoe ik haar hier vanaf kan helpen, zodat ze het niet meer doet?

delvira

Re: schrapen met hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:12

die van mij doet het alleen als ze erg ongeduldig is..... is wel vervelend. Heb in de stal een rubbermat gelegd om in elk geval het slijten van de hoeven tegen te gaan..... is het ook een vorm van ongeduld?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:38

En hoe reageer jij op dat geschraap?

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:40

Die van mij doet het alleen als ik haar op de poets plaats zet, en dan is het uit ongeduldigheid.

HHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:03

ik ken ook zo'n paard, ze is het nu afgeleerd om het te doen als de eigenaar ernaast staat, maar vanaf dat de eigenaar nog maar even naar de zadelkamer gaat of even niet in de buurt is doet ze het wel nog. ook op de vrachtwagen of als ze op verplaatsing is.

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:53

Het is ongeduldheid mijn merrie van 8 heeft het ook wel is en dan moet je het negeren en pas weer verdergaan als ze ermee is gestopt.

HHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:07

soms stopt ze gewoon niet het is een volhoudertje, of ja 5 seconden, om dan opnieuw te beginnen. Maar de onderkant van de trailer of vrachtwagen gaat wel snel stuk zo! je staat ook niet heel de tijd naast het paard in de trailer, dus vanop afstand haar duidelijk maken dat ze ermee moet stoppen???

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:09

Een vorig paard van me deed het zo erg dat de voorkant van de hoef echt recht werd (heel stuk eraf geschraapt) die ging gewoon de hele dag door, dus rubberen matten. Tis wellicht niet de oplossing voor het gedrag, wel voor het kapot gaan van de hoeven. Bij dat paard had ik het idee dat het een soort van 'stalondeugd' was (net als raspen met haar tanden) die hield ik toen nog volpension, 's winters 23/7 in de box dus niet zo gek (is nu zo'n 13 jaar geleden :o ik wist toen nog niet echt beter)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:39

Ik heb ook een merrie die het uit ongeduld doet. Probeer het zoveel mogelijk te negeren. Als dit gedrag haar niks oplevert, stopt ze er wellicht mee. Maar soms moet je een lange adem hebben. Als die van mij gaat schrapen loop ik weg (binnen 4 seconden!) en verdwijn uit het zicht. Zodra ze ophoudt kom ik weer tevoorschijn (ook binnen 4 tellen) en ga ik verder met wat ik deed, haar en haar gedrag totaal negerend. Als je dit consequent volhoudt, heb je kans dat het vermindert en uiteindelijk stopt. Het kan soms lang duren, maar als je het goed doet zul je snel resultaat zien. Je moet ook iedereen die met je paard omgaat, instructies geven. Zo mag ze ook geen voer krijgen zolang ze schraapt, want dan levert het gedrag weer wat op en zal ze er niet mee stoppen. Zodra ze stopt mag het voer (direct) in de bak, etc. Zal niet makkelijk worden, succes er mee...

Mike_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:27

Een paard die ik ken doet het ook hij doet het als ik de andere eten aan het geven ben

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 17:32

het probleem ligt bij mijn buren die geven er aan toe, als zij begint te schrapen dan geven hun haar gelijk wat te eten of wat anders te eten. ik heb al tegen hun gezegd dat ze dat juist niet moeten doen. maar ze doen het gewoon toch. vandaag ga ik er rubber matten onder leggen, op de plekken waar ze schraapt. ik zal het nooit helemaal tegen kunnen gaan maar voor de hoeven is dit beter.

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:45

mijn paard doet het ook als ik bijv. met een zzakje bezig ben en dan denkt hij dat er eten in zit en dat het voor hem is dan wacht ik totdat hij er mee stopt en geef hem dan een snoepje :D

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:05

mijn merrie doet dat ook maar ik waarschuwde in het begin tot ik mijzelf ging irriteren nu negeer ik haar compleet wat ook erg moeilijk is,
Ook als ze op stal staat bonkt ze met haar voorbenen tegen de stal aan zo van.....schiet is op? pas als ze stil is laat ik haar eruit hoe moeilijk dat ook is !

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:10

MaudW schreef:
mijn paard doet het ook als ik bijv. met een zzakje bezig ben en dan denkt hij dat er eten in zit en dat het voor hem is dan wacht ik totdat hij er mee stopt en geef hem dan een snoepje :D

Ja dat heb ik ook nog wel. Het beste is inderdaad negeren en belonen zodra ze 5 seconden ophoudt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:12

Het klinkt mij in de oren als een stalondeugd, heeft het dier lange tijd op stal moeten staan vanwege die blessure? En hoe vaak komt hij normaal buiten?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:20

Wat is er mis met een pets geven op de schouder van het voorbeen dat ze optillen om te gaan schrapen? (op de poetsplaats he) "Waarschuwen" doe ik niet aan.

In stal kun je weinig doen.. rubberen matten langs de wanden als ze slaat en schraapt tegen de wand.. en wachten tot ze geduldig is als je zelf voer geeft.. maarja.. helaas word op veel stallen alles in 1 x gevoerd en dan beginnen ze al te lellen en schrapen zodra ze de voerkar horen... die mensen gaan niet eerst naar jouw paard lopen.. OF 10 minuten wachten tot paard "kalmeert".

Gelukkig ben ik momenteel gezegend met een brave merrie die netjes wacht op haar eten en die (over het algemeen) geduldig is op de poetsplaats. Ze wil weleens stampij maken door voor of achteruit te stappen maar dat betekent vaak dat baasje eerst nog buiten gaat staan kletsen voor ze naar stal mag. Schrapen haalt ze zich niet in het hoofd, heeft ze in 2 jaar tijd 1x geprobeerd toen ik er naast stond en sindsdien niet meer (en ik heb haar echt niet hardhandig aangepakt oid).

Wachten is wachten. Wachten tot je uit stal mag, wachten tot je mee mag, wachten tot je de bak in mag, wachten tot je de bak uit mag, wachten tot je naar stal mag enz.

Consequent zijn op het juiste moment is gewoon heel erg belangrijk.