Hengsten doen dat vaak als ze een hengstige merrie ruiken. Paarden krijgen zo de geur beter door;). Eigenlijk gewoon ruiken dus;).
dianaw33
Geplaatst: 05-01-13 18:43
Dat heet flehmen, een paard heeft onder zijn bovenlip een extra orgaantje waarmee hij een stofje (hormoon) in de lucht kan waarnemen van een ander paard. Het is dus niet zomaar grappig maar heeft wel degelijk een functie. Soms doen paarden het ook als je ongesteld bent, blijkbaar verspreid je dan hetzelfde feromoon als een paard
Haha mijn verzorgpaard deed het vandaag tijdens het rijden Was erg raar xD
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 05-01-13 21:46
Niet alleen hengsten doen dat als ze een hengstige merrie ruiken. Zag het vandaag een ruin doen (rook aan mijn hengstige merrie) en merries doen het ook wel eens. Alle paarden kunnen flehmen. Ook op commando. Ik liep laatst op stal een kwarktoetje te eten, ruin van mijn dochter wilde dat toch ook wel even proeven. Hij rook aan mijn bakje (aardbeienkwark) en moest toen even hevig flehmen. Paarden doen het vaak bij rare geurtjes of na het krijgen van een wormkuur.
Flehmen kan ook een teken zijn dat een paard buikpijn heeft. Flehmen is niet alleen maar grappig, kan ook een teken zijn van koliek. En dat dien je serieus te nemen.
babettes
Geplaatst: 07-01-13 18:31
Haha ik heb mijn verzorgpaard dat op commando geleerd
Mike_e
Geplaatst: 09-01-13 18:36
Ik had een keer koffiekoekjes bij me en toen ik er een paktw deed ze het ook echt grappig