Shet 24/7 buiten, hoe te doen met dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Shet 24/7 buiten, hoe te doen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:34

Deze week komt de da langs bij mijn shet, hij heeft last van jeuk en vreemde bultjes met gelige korstjes..

Ik heb al een beetje zelf ge doktert en het lijkt er op dat hij gewassen zal moeten worden om het te behandelen. Dit met nog een aantal andere nadelen om trend het behandelen en in de gaten houden van de plekjes zet mij aan het denken misschien toch te scheren.

Maar als ik besluit hem te scheren hoe werkt het dan, hoeveel dekens zijn er nodig en hoeveel grams? Met of zonder nek deel en bij welke temperatuur gebruik ik welke deken, het is nu ruim boven nul maar wat nu als het straks min twintig word bijv?
Ergens las ik dat mensen ook dekens over elkaar heen leggen, moet de bovenste deken dan een maat groter zijn of volstaat de zelfde maat?

Hoe vaak en hoe lang moet de deken af om te luchten en bij welke temperatuur word het te koud om hem er uberhaubt af te halen?

Minoes

Re: Shet 24/7 buiten, hoe te doen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:29

Het ligt vooral aan de temperatuur welke deken je op doet.
als 'ie geschoren is zullen het al gauw dikkere dekens zijn.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:15

mijn pony had 2 jaar geleden hetzelfde(veel jeuk, en bij dr oksel gele korstjes), en kreeg, later die winter, luis, heb geen idee of het met elkaar te maken heeft maar ik heb haar toen 2x moeten wassen met sebacil.
hoeveel staat je shet buiten? en wil je hem dan helemaal scheren of gedeeltelijk?
mijn pony staat op stal(in een kas, is altijd 5 a 7 graden warmer dan buiten) en is gedeeltelijk geschoren, ik heb er nu een 150 grams opliggen, als het gaat vriezen doe ik er een 300 grams op en als het echt koud word(-10 ofzo) dan doe ik de 150 grams nog onder de 300 grams. de dekens hebben gewoon dezelfde maat en hebben allebei geen hals.
ik doe meestal de deken af als ik wat met r ga doen en hang m dan even uit tot ze weer op stal gaat.
als je shet veel buiten staat zou ik warmere dekens opdoen (200 en 400 ipv 150 en 300) en dan moet de deken waterdicht of waterproof zijn(niet waterafstotent/waterresistent)
hoop dat je hier wat aan hebt :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 03:35

xWelsie schreef:
mijn pony had 2 jaar geleden hetzelfde(veel jeuk, en bij dr oksel gele korstjes), en kreeg, later die winter, luis, heb geen idee of het met elkaar te maken heeft maar ik heb haar toen 2x moeten wassen met sebacil.
hoeveel staat je shet buiten? en wil je hem dan helemaal scheren of gedeeltelijk?
mijn pony staat op stal(in een kas, is altijd 5 a 7 graden warmer dan buiten) en is gedeeltelijk geschoren, ik heb er nu een 150 grams opliggen, als het gaat vriezen doe ik er een 300 grams op en als het echt koud word(-10 ofzo) dan doe ik de 150 grams nog onder de 300 grams. de dekens hebben gewoon dezelfde maat en hebben allebei geen hals.
ik doe meestal de deken af als ik wat met r ga doen en hang m dan even uit tot ze weer op stal gaat.
als je shet veel buiten staat zou ik warmere dekens opdoen (200 en 400 ipv 150 en 300) en dan moet de deken waterdicht of waterproof zijn(niet waterafstotent/waterresistent)
hoop dat je hier wat aan hebt :)

Heel erg bedankt voor je reactie, ik heb zeker wel wat aan je antwoord! Gelukkig is het scheren voor nu weer van de baan maar dan heb ik de info alvast voor volgend jaar. Ik hoop dan met hem aan de gang te gaan met longeren ed. dus dan is die dikke vacht ook een beetje ongemakkelijk ^^

Dilay_Romy

Re: Shet 24/7 buiten, hoe te doen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:47

ik heb ook een shetje en ik doe alleen een deken op als t echt te koud word.
verderest kan die van mij er gwn tegen!