Dit is een situatie waar ik nu mee zit, maar dat is niet de reden waarom ik dit topic begin. Ik zou graag willen weten wat jullie in deze situatie zouden doen, of je zo'n situatie al hebt gehad en hoe je het daarna hebt opgelost. Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Het paard is een jong paard van 3,5, een fjord. Het heeft altijd al moeite gehad met nieuwe dingen doen, en nu ben je bezig met het beleren wat hij er spannend vind. Sinds een tijdje komt hij, zodra je de wei in komt eerst naar je toe, maar op ongeveer 2 meter afstand stopt hij en als je hem wilt pakken gaat hij er in volle galop vandoor, en zich daarna om te draaien en je uitdagend aan te kijken. Maar als je hem eenmaal hebt weten te vangen is hij de braafheid zelve! Ander détail, dit paard is slecht opgevoed omdat hij zich als jong veulen niet liet pakken, en de ex-eigenaar amper tijd heeft, werd hij in een hoek van de wei gejaagd en met geweld gepakt -let wel, ze sloegen hem nooit!- zodat hij met 1 al sterk genoeg was een volwassen man achter zich aan te slepen! Waardoor hij gestressd raakt als je hem te erg gaat opjagen.
wat zou je doen?
_Aine
Geplaatst: 02-01-13 12:46
-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Die van mij doen het ook als ik ze uit de wei wil halen, want ze mogen maar weinig grazen. Dus als ze dan op het gras staan willen ze zo lang mogelijk rekken en dat resulteert dus in wegrennen. Ik blijf gewoon rustig achter ze aanwandelen, na 5 minuten (of eerder) zijn ze het spelletje beu. Verder goed op de reactie letten. Ik loop rustig in een niet rechte lijn op ze af. Wanneer ik ze zie verstrakken wacht ik even en dan loop ik weer rustig verder. Ik kijk ze niet aan. Eerst aai ik ze en dan pak ik ze bij het halster. Ze weten dat ik niet opgeef dus in het begin duurde het een stuk langer, nu laten ze zich eerder pakken.
Zorg ook dat je niet alleen je paard pakt om te werken, maar ook voor leuke dingen zoals aan de hand grazen oid. Anders gaan ze je associëren met werken en dat vindt niet ieder paard leuk.
Ja, ik heb het ook een paar keer meegemaakt, het blijft wel grappig, je wordt echt in de maling genomen! Een appeltje deed wonderen, alsook met de rug naar het paard blijven staan , dit vereist wel wat geduld maar paarden zijn van nature nieuwsgierig en komen uiteindelijk een kijkje nemen.