Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nowylover schreef:En een 5 jarige paard elke dag in de stapmolen is niet zo vreemd hoor. Bij mij op stage gaan ze met 2 jaar al voor het eerst de molen in. En met 2.5 jaar staan ze elke dag er zeker 30/45 minuten er in, soms twee keer daags zelfs.
Vjestagirl schreef:nowylover schreef:En een 5 jarige paard elke dag in de stapmolen is niet zo vreemd hoor. Bij mij op stage gaan ze met 2 jaar al voor het eerst de molen in. En met 2.5 jaar staan ze elke dag er zeker 30/45 minuten er in, soms twee keer daags zelfs.
Dat vind k ontzettend veel. Gewoon vrije beweging (weide etc.) is veel beter voor dat soort jonge dieren.
Eigenlijk is zoveel stapmolen gewoon slecht.
Vjestagirl schreef:nowylover schreef:En een 5 jarige paard elke dag in de stapmolen is niet zo vreemd hoor. Bij mij op stage gaan ze met 2 jaar al voor het eerst de molen in. En met 2.5 jaar staan ze elke dag er zeker 30/45 minuten er in, soms twee keer daags zelfs.
Dat vind k ontzettend veel. Gewoon vrije beweging (weide etc.) is veel beter voor dat soort jonge dieren.
Eigenlijk is zoveel stapmolen gewoon slecht.
Dan moet je natuurlijk niet je geduld verliezen want anders werkt dit niet, dan wordt hij alleen maar eigenwijzer.
Bedankt voor de tips tot zover ! nowylover schreef:Ze komen om de dag in de paddock maar daar is nu ook niet te wezen. En vaak is het 's ochtends in de molen gedaan en 's middags gelongeerd. En we gaan die hengsten niet met z'n alle op wei doen want dan kunnen problemen verwachten. Twee zijn door naar de tweede bezichtiging dus die worden daar voor getraind.
Ik vind niet dat het voor luie mensen is hoor, maar ja het is meer omdat we geen problemen willen met de hengsten en de sportpaarden. Gewoon erg voorzichtig er mee.
Vjestagirl schreef:nowylover schreef:Ze komen om de dag in de paddock maar daar is nu ook niet te wezen. En vaak is het 's ochtends in de molen gedaan en 's middags gelongeerd. En we gaan die hengsten niet met z'n alle op wei doen want dan kunnen problemen verwachten. Twee zijn door naar de tweede bezichtiging dus die worden daar voor getraind.
Ik vind niet dat het voor luie mensen is hoor, maar ja het is meer omdat we geen problemen willen met de hengsten en de sportpaarden. Gewoon erg voorzichtig er mee.
Hengsten kun je juist met een hele groep op de weide zetten! In het wild hebben ze ook 'bachelor kuddes' die bestaan uit hengsten die weggejaagd zijn door de leider.
En als je paard veel op de weide komt doen ze er ook niet gek, en hoef je ook niet voorzichtig te doen. Juist als je ze maar af en toe even loslaat gaat het sneller mis.
Longeren vind ik ook een behoorlijk zware belasting voor zo'n jong lichaam. Net als de stapmolen: kleine cirkel, geen stukken rechtuit.
Gaat ie straks niet meer voor of achteruit...