ruintje die steeds weer ontsnapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte557

ruintje die steeds weer ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:56

ik heb sinds een half jaar een shetlander ruin bij
mijn paard in de wei staan.
maar nou is het probleem dat hij steeds weer 's nachts ontsnapt.
hij is sinds vorige week een ruin, maar hij is alweer 2 keer ontsnapt.
we hebben nu 3 stroomdraden onder elkaar en de pony staat,
dag en nacht buiten maar wel met een schuilstal.
weet iemand een oplossing, want anders dan moet ik hem verkopen van mijn ouders,
en dat vind ik echt heel jammer.
het is trouwens nog wel een jong beestje.

Anoniem

Re: ruintje die steeds weer ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:58

hoe ontsnapt hij dan? er onder door? er over heen? er tussen door? doet ie het hek open?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:00

Hier ook zo'n boef! Hij kruipt gewoon tussen de stroomdraden door ook als er stroom op staat!
daarom nu een vasthek om de wei: planken met gaas. Nu kan hij niet meer ontsnappen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:11

Gaas zou inderdaad een oplossing zijn. Heb je ook de mogelijkheid om een foto van je omheining te maken?

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:15

Nadeel van die shetlanders is inderdaad dat ze overal veel makkelijker onderdoor kunnen dan grote paarden... Gaas is inderdaad een goede oplossing denk ik ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:16

Ten eerste zou ik trachten te achterhalen waarom hij ontsnapt ... blijft hij 's nachts alleen achter of staat je paard er gewoon bij ?

Ten tweede is een heining met alleen stroom niet afdoende :n
Als er om wat voor reden dan ook eens geen stroom op staat, valt dus alles weg ...

Schapengaas en/of planken heb je echt nodig !

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:20

Shirley schreef:
Ten eerste zou ik trachten te achterhalen waarom hij ontsnapt ... blijft hij 's nachts alleen achter of staat je paard er gewoon bij ?!

.. Omdat het een shetlander is. :+ Dat ontsnappen is wel shetlander-eigen. Ze kunnen overal door, lenige onderkruipsels. :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:24

En toch ben ik al jaaaaaaaren in staat om een twintigtal binnen m'n eigen landsgrenzen te houden :))

Kan me wel heel goed voorstellen dat wanneer paardlief naar stal verdwijnt, de kleine mee wil !

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:46

Je hebt nu 3 lijnen onder elkaar hangen.
Ik zou 1 lijn bijna om de grond doen wat je op schappeweides ook wel eens ziet die hoogte. En dan d 2de dan weer ietjes hoger en dan de bovenste een beetje de normalle hoogte van voor je grotere paard

lotte557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:36

oke
gaas kan zowieso niet, want daar is het weiland te groot voor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:38

Wij hebben twee hectare afgezet met gaas en dan ook nog extra tussenheiningen :j

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:42

Wij hebben ook kleine stukjes laten omheinen voor de shetjes en in de rest van het land lopen dan de paarden. Soms hebben we het grote land nog met een stroomdraadje in stukjes verdeeld, beetje afhankelijk van hoeveel gras er staat.

lotte557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 11:43

mijn vader wil nu 2 prikkeldraden met stroom erop erbij doen, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:00

Nee iidd geen prikkeldraad voor dat ie er wel door heen weer gaat en verwond

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:04

Pikkeldraad zou ik zeker niet doen. Stel dat hij daar ook probeert doorheen te gaan dan zit hij zo vast met ernstige wonden op de koop toe en een dikke dierenartsrekening.

Loop je weiland eens na met je pa. Kijk of de draden nog heel zijn en er geen stroom weglekt doordat er ergens kortsluiting zit. Geeft je stroomapparaat nog voldoende stroom, zitten de aardpennen goed? Die van mij ontsnapte ook iedere dag 3x en toen hebben we de omheining goed nagelopen en een ander apparaat gekocht die ik zelf aan en uit kon zetten (voorheen gebruikte we die van de buren, als ze het stopcontact nodig hadden stond er geen stroom meer op het hek). Toen probeerde meneer weer te ontsnappen en toen kreeg hij een goede tik stroom op zijn neus. Sindsdien is het over en blijft hij netjes achter de draad staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:32

Shirley schreef:
Ten eerste zou ik trachten te achterhalen waarom hij ontsnapt ... blijft hij 's nachts alleen achter of staat je paard er gewoon bij ?

@TS: ik quote deze vraag nog even omdat ik ook erg benieuwd ben naar het antwoord. Hier zou namelijk best de oorzaak kunnen liggen van het ontsnappen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:44

lotte557 schreef:
mijn vader wil nu 2 prikkeldraden met stroom erop erbij doen, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Prikkeldraad als afrastering voor paarden is sowieso al een echt heel erg STOM idee, maar stroom erop is - iig. in NL - zelfs verboden.

Wat wel goed werkt is voor je shet een "teletubbie-halster" maken en 'm dat laten dragen op de weide.

Werkwijze:
  1. Men neme 1 goedkoop linnen halster en anderhalf tot twee meter goed stroomgeleidend, stug (maar wel buigbaar) metaaldraad. Begin midden op de neusriem van het halster.
  2. Wikkel de ene helft van het draad naar rechts tot aan de ring om de neusriem, daarvandaan om het bakstuk en tot slot om het kopstuk tot tussen het rechter oor en de maantop. Laat het laatste stuk van ca. 20 tot 30 cm. als een antenne rechtop steken en maak aan het uiteinde een krul zodat dat niet scherp is.
  3. Doe met de andere helft van het metaaldraad aan de linkerkant van het halster hetzelfde.
  4. Trek shet halster aan en zet 'm op de wei met in werking gesteld schrikdraad.
  5. Blijf kijken totdat shet zijn lesje geleerd heeft en uit de buurt van het draad blijft, zodat je er direct bij bent als ie voor die tijd iets stoms doet.

lotte557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:36

NiFallor schreef:
Shirley schreef:

@TS: ik quote deze vraag nog even omdat ik ook erg benieuwd ben naar het antwoord. Hier zou namelijk best de oorzaak kunnen liggen van het ontsnappen.

we weten niet hoe hij 's nachts ontsnapt en mijn paard blijft wel gewoon
in de wei als hij weggaat.
maar:
we hebben nieuwe buren gekregen die een manege hebben gebouwd
en waarschijnlijk wil hij daar elke keer naar de merries toe terwijl mijn
paard ook gewoon een merrie is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:39

Weet je zeker dat er voldoende spanning op de afrastering staat. Mijn shet is er ook wel eens onderdoor gegaan, maar nadat de spanning weer goed was en hij een enorme oplawaai had gehad, laat hij het wel uit zijn hoofd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:10

lotte557 schreef:
we weten niet hoe hij 's nachts ontsnapt en mijn paard blijft wel gewoon
in de wei als hij weggaat.
maar:
we hebben nieuwe buren gekregen die een manege hebben gebouwd
en waarschijnlijk wil hij daar elke keer naar de merries toe terwijl mijn
paard ook gewoon een merrie is.

Okee, hij staat dus niet alleen op de wei 's nachts. Wel vreemd dat hij alleen 's nachts uitbreekt en niet overdag :? . Heb je zelf een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

lotte557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:44

ik denk dat hij zo slim is dat hij weet dat we het overdag kunnen zien gebeuren.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:14

Geloof het of niet.... Ik had vroeger een hamster (!!!) die wachtte tot iedereen weg was voor hij uit zijn kooi ontsnapte. Daar heb ik uren voor niks bij zitten wachten om te kijken wat ik in s hemelsnaam aan die kooi moest fiksen. Tot ik dacht: t kan bijna niet, maar ik doe net of ik wegga en dan kijk ik door t sleutelgat van de deur van die kamer.
Ik deed de deur dicht en binnen een minuut was hij uit zijn kooi :S

Misschien kan je jouw shet ook foppen?

Prikkeldraad met stroom: niet doen! Kijken of je je vader tegen kunt houden!

Ik snap ook wel dat hij zo veel meters gaas te duur vindt voor een shet, helaas. Maar de stroom nalopen en ook kijken of hij goed geaard is lijkt me een goede eerste stap, en dan zo'n draadhalster : )

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:42

Dit zijn helaas dingen die van te voren te verwachten zijn met een shetje ;)
Hoe hoog is het draad? (ik neem aan dat je gewoon breed stroomdraad hebt? :) )
Bij vrienden van mij staan 2 shets en 3 paarden.
Daar hebben ze beide stukken land, omheind met palen en gaas/stroomdraden (1,50m hoog).
Ik zou toch echt de omheining aanpassen, misschien is er ergens wel iets goedkoop af te halen? :j

Om nou van je halster een stroom schrik apparaat te maken zou ik persoonlijk niet doen... :=
Bij honden vind ik dit al een last option en dan zie ik het nog liever niet.
Maar stel je voor dat je jonge shetje straks geen halster meer om durft omdat er stroom op stond...
En om dat nou 's nachts te gaan doen...
-dit is n.a.v. Erikur -

En prikkeldraad...was dat niet verboden? Gevaarlijk is het sowieso...

Hoe jong is je shetje? En als hij ontsnapt, staat hij dan wel naast de wei, of is hij echt verdwenen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:07

Prikkeldraad is geen oplossing voor paarden maar verboden is het niet; ook niet in combinatie met stroom. Alleen is het niet slim met paarden.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:26

Lolbroeken die shetten, altijd bijdehand in ontsnappen. Bij ons storten ze zich dan vervolgens op de biksvoorraad Ontdek of je Shet een kruiper of een springer is in zijn ontsnapping en maak dan extra stroomdaden op de hoogte die nodig is. Dus laag boven de grond bij het onderdoor kruipen van de nu onderste draad.Of, tussen de draden die er al hangen voor je paard, een extra draad spannen als hij over de onderste draad springt.
Dus in totaal drie of vier draden boven elkaar, aangepast, zodat het veilig is voor Shet en paard. Prikkeldraad is gevaarlijk en hopeloos uit de tijd.