Hoe zit het met gewicht van auto ten opzichte van trailer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Hoe zit het met gewicht van auto ten opzichte van trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:59

Hoi allemaal,

Ik heb sinds vorige maand nog maar 1 paard.
Ik heb sinds 2006 een 2 paards trailer.
Ik hoor altijd veel verschillende verhalen over het trekken van een trailer.
Stel ik heb 1 paard op de trailer van 700 kg, mijn trailer weegt 890 kilo= in totaal dus 1590 kilo
Wat voor auto moet er dan voor?
of is het zo dat ze kijken naar het gewicht wat de trailer in totaal geladen mag zijn? (2000kg)

Ik hoor het graag.
Bedankt alvast!

Riannesodd

Re: Hoe zit het met gewicht van auto ten opzichte van trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:06

Als het goed is staat er op het kenteken van de auto wat die mag trekken..
als je auto bijv. 1590 kilo mag trekken kan je beter een auto ervoor zetten die meer mag trekken ;)
dan heeft de auto er ook niet te veel moeite mee :)

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:14

Dat klopt.
Maar word er vanuit gegaan dat je het maximale gewicht van de trailer geladen hebt?
2000 kg of als je er altijd 1 paard op hebt staan en dus niet meer als 1500 kg laad?

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:17

voor zover ik weet is het nu nog zo dat ze uitgaan van het maximaal te laden gewicht van je trailer. en dat ze dat willen veranderen naar het gewicht wat erop staat.
als je op google zoekt kun je best het een en ander vinden

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:18

Het gaat om het gewicht wat je achter je auto hangt ongeacht hoeveel de trailer mag hebben, dus je trailer en paard wegen 1590 kilo samen daar moet je vanuit gaan. dus niet wat de trailer mag hebben maar het gewicht wat achter de auto komt te hangen

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:19

Oke, bedankt voor je info! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:20

Na 19 januari gelden nieuwe regels. Je auto moet dit gewicht mogen trekken (dat staat op het kentekenbewijs) en de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kilo wegen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:22

neonligt het totaal gewicht wat er achter hangt of het totaal gewicht op papier?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:23

Je moet zorgen dat je dan een auto hebt die meer als die 1590 kg mag trekken.
Want op de papieren van je trailer staat wel dat die totaal max 2000 kg mag wegen maar als jij dat nooit haalt, hoef je daar ook niet je type auto op aan te passen.
Als je dan een auto hebt die max 1600 kg mag trekken is dat ook goed.

(naar mijn kennis, en die van mijn vriend)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:31

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:35

Ik heb een BE rijbewijs.
Voor mijzelf maakt het niet uit, maar voor de aanschaf van de auto wel.
Als het zo is dat je het gewicht van de trailer volledig geladen moet tellen, heb je een zwaardere auto nodig.
Daar gaat het me om.
Als dat zo is, wil ik terug naar een 1,5 paards trailer, omdat je dan niet zo'n zware auto nodig hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:40

Voor BE geldt het gewicht van de aanhanger wat ie op dat moment is, dus niet wat ie mag wegen. :) Als je trailer 2400 beladen mag zijn, en je laadt hem zodat hij 2000 kilo weegt, geldt als je BE hebt die 2000 kilo voor het trekkend voertuig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:47

Neonlight schreef:
Voor BE geldt het gewicht van de aanhanger wat ie op dat moment is, dus niet wat ie mag wegen. :) Als je trailer 2400 beladen mag zijn, en je laadt hem zodat hij 2000 kilo weegt, geldt als je BE hebt die 2000 kilo voor het trekkend voertuig.

oh dat is geweldig
dat betekend dat onze auto dus een 2 paards trailer mag trekken met 1 paard erin omdat je alleen het gewicht hoeft te tellen wat die nu weegt oh toppie

(mijn vader heeft ook BE )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:49

little_birdy schreef:
Neonlight schreef:

oh dat is geweldig
dat betekend dat onze auto dus een 2 paards trailer mag trekken met 1 paard erin omdat je alleen het gewicht hoeft te tellen wat die nu weegt oh toppie

(mijn vader heeft ook BE )

Mag ik nog even zeiken over details: let erop dat de gewichten van auto en trekhaak een beetje overeen komen! Als de auto 1800kg mag trekken en de trekhaak mag 2000kg hebben, dan is er niks aan het handje, maar als je trekhaak maar 1500kg mag hebben, heb je een extra punt van aandacht!!!
Dit komt niet vaak voor, maar ik ben het weleens tegen gekomen. Je bent gewaarschuwd......

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:53

bedankt voor de tip ikke
ik denk dat mij vader dat wel weet (meer als 30 jaar ervaring)
maar zal hem er eens naar vragen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:59

Zeik ik nog ff met ikke mee: let ook op toegelaten kogeldruk voor de trekhaak die onder het trekkend voertuig gemonteerd is. De exacte kogeldruk die je trailer genereert is lastig te bepalen, want afhankelijk van het hoogteverschil tussen enerzijds de "trekbek" van je trailer als hij "vrij" staat (dus niet op het neuswiel steunt) en anderszijds de bovenkant van de trekkogel van de auto. Invloed hierop hebben belading van de auto en de verdeling daarvan en belading van de trailer en hoever het zwaartepunt daarvan zich voor of achter het midden tussen de assen bevindt. Grofweg zit je goed als je auto voor een 2-paards trailer een toegestane kogeldruk van 100 kg of meer heeft, cq. 75 kg of meer voor een 1½ paards trailer.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:59

little_birdy schreef:
bedankt voor de tip ikke

Dat zijn de gevaarlijksten, want die hebben hun E nog gratis bij B gekregen zonder er ook maar iets voor te hoeven leren of doen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:11

zo he lekkere ben jij

ook toen had je er een (niet verplichte) cursus voor
en die heeft mijn vader netjes gevolgt
in het vervolg even nadenken voordat je zo'n botte opmerking plaatst

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:12

little_birdy schreef:
zo he lekkere ben jij

ook toen had je er een (niet verplichte) cursus voor
en die heeft mijn vader netjes gevolgt
in het vervolg even nadenken voordat je zo'n botte opmerking plaatst

Dan is ie de uitzondering die de regel bevestigt, mijn respect daarvoor!

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:25

Eirikur schreef:
little_birdy schreef:
bedankt voor de tip ikke

Dat zijn de gevaarlijksten, want die hebben hun E nog gratis bij B gekregen zonder er ook maar iets voor te hoeven leren of doen.

Zullen wij een even samen een stukkie achteruitrijden en dan 200 km vooruit. Ik heb het er ook "bij gekregen" maar vind jou opmerking wel heeeel kort door de bocht. Het B-rijbewijs daar moet iedereen examen voor doen maar als ik sommigen zie rijden dan denk ik ook wel eens dat ze hun rijbewijs bij 3 zakken chips hebben gekregen.TIS OOK EEN KWESTIE VAN AANLEG EN ERVARING.
Verder geld:Bij BE is de werkelijke massa van de trailer bepalend en bij B is het kenteken van de trailer bepalend.
En waarom zou je een trekhaak van 1400 kg onder een auto monteren die bv1600 mag trekken?Kan misschien es een keer voorkomen bij het monteren van een gebruikte trekhaak van de sloop maar meestal past die dan niet onder de auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:25

Karreman schreef:
En waarom zou je een trekhaak van 1400 kg onder een auto monteren die bv1600 mag trekken?Kan misschien es een keer voorkomen bij het monteren van een gebruikte trekhaak van de sloop maar meestal past die dan niet onder de auto.

Weet ik veel waarom iemand niet op z'n tellen past. Ik kan alleen constateren dat het voorkomt. En nee, het was geen tweedehandsje van de sloop........

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:56

ikke schreef:
Karreman schreef:

Weet ik veel waarom iemand niet op z'n tellen past. Ik kan alleen constateren dat het voorkomt. En nee, het was geen tweedehandsje van de sloop........

Dan moet ie toch bij de eerstvolgende APK door de mand vallen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:20

Karreman schreef:
ikke schreef:

Dan moet ie toch bij de eerstvolgende APK door de mand vallen?

Waarom? Dat is om te beginnen geen APK-punt en de wet gaat er ook al vrij simpel mee om: de laagste waarde geldt.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:31

toevallig hebben wij een Frontera die 2400 kg mag trekken en een trekhaak die 1800 mag trekken.
Waarom, weet ik niet, zat er al onder (2e-hands). We hebben er wel degelijk rekening mee gehouden.
Papieren van trekhaak zaten erbij.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:34

Eirikur schreef:

Nou dank je wel. Heb 'm ook 'gekregen'. Rijdt inmiddels al 10 jaar regelmatig met een trailer (of aanhanger) er achter en tot nu toe (afkloppen), nog nooit iets gehad of veroorzaakt. Het zijn ( is mijn ervaring) juist degenen zonder iets achter de auto die dan lekker kunnen lopen 'stunten'. Zoals nog gauw even inhalen (ook waar het niet mag), waardoor er bij tijden gevaarlijke situaties ontstaan.