hoi, ik heb een shetlandpony het is een ruin van 2 jaar hij wordt 3 jaar dit jaar. Nu Ik heb hem vast aan het halstertouw en ik wil naar de box stappen. Wilt hij maar niet mee verder stappen hij blijft staan. En als ik hem wil borstelen kijkt hij naar de borstel wat normaal is maar hij begint rond te stappe en wilt weg lopen. Dan kan ik hem ook niet aaien achter zijn hals.En aan zijn halster mag ik hem ook niet vast houden want dan graakt hij in paniek en loopt hij weg. Weten jullie misschien iets omdat af te leren ? Je mag het gerust laten weten via een reactie !
Eerst eens fatsoenlijk aan het halster mee leren laten lopen. Raakt hij echt in paniek of loopt hij gewoon weg? Want ik denk dat het gewoon eigenwijsheid is. Als hij niet wil lopen, houd dan eens constante druk op het halster en als hij gaat hangen, niet de druk vergroten maar zorgen dat die hetzelfde blijft en dan volhouden. Consequent zijn!
Roontje_
Geplaatst: 30-12-12 21:49
veel in de hand nemen en veel belonen als hij het goed doet.
pinto_1
Geplaatst: 30-12-12 21:58
Moest even nadenken over je topic titel (is bang, of heeft angst), dit leest een beetje raar...
Van wat ik ervan begrijp, is je pony gewoon nog onwennig. Je kunt hem het best laten zien dat hij niet bang hoeft te zijn. Geef hem de tijd om rustig aan de borstel te wennen, als hij snuffelt en relaxed is kun je een stapje verder gaan. Niet overhaasten, is hij nog niet aan de borstel gewend en je gaat hem toch borstelen, zal hij inderdaad weg stappen. Ook niet op zijn hals willen aaien als nog niet ontspannen is, stel hem eerst helemaal op zijn gemak, dan kun je een stapje verder gaan. Hetzelfde met het halster, probeer het eerst met een halstertouw eraan, als je zijn halster wilt vastpakken maak je hem waarschijnlijk aan het schrikken.
Je hebt een jonge pony, hij zal eerst overal vertrouwen in moeten krijgen, geef hem de tijd daarvoor.
Mijn pony heet Julleke en ik zal het zeker hierop zette hoe het gaat om zen vertrouwe te winnen ! Ik zal ook foto's zette maar nu heb ik nog geen gepaste foto's sorry