Jaarling steigert bij wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Jaarling steigert bij wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:52

Hoihoi,

ik zit met een informatief vraagje.

Sinds enkele maanden hebben wij een Friese jaarling (1jaar en half). Werkelijk een bulldozer-typetje die niet snel van iets onder de indruk is.
Toen we haar kochten was ze net van de merrie weg en volledig groen. Ondertussen heeft ze al veel bijgeleerd maar merken we nog dat ze wat problemen heeft met respect. Hier zijn we mee aan het werk en dit gaan steeds beter. Zo moet ze onder andere leren dat mensen niet gemaakt zijn om alleen haar aandacht te geven en andere paarden ook wel eens graag een aai krijgen.. :(:) en moet ze leren uit mijn ruimte te blijven.
Maar nu zit ik met iets waarvan ik zelf niet helemaal weet hoe ik het moet oplossen. Als we met haar aan het stappen zijn, steigert ze plots uit het niets. Klauwen doet ze (nog) niet. Wat we momenteel doen is afwisselend aan het touw snokken zodat ze achter haar oren een onaangenaam gevoel krijgt. Ze stopt hier dan snel mee, maar toch blijft ze dit gedrag herhalen.
Ook steigert ze als haar iets gevraagd wordt waar ze geen zin in heeft (zoals hoeven krabben).

Hoe ga ik volgens jullie het beste om met dit gedrag?

troi

Re: Jaarling steigert bij wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:04

Lopen jullie met een touwhalster of met een stalhalster? Snokken klinkt mij als een uitstekend plan maar met een stalhalster heeft dat wat weinig impact dan kun je beter een touwhalster gebruiken. Het is gevaarlijk gedrag en dan mag je best wat steviger inkomen om ongelukken te voorkomen.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:06

Even wat strenger zijn een keer een ruk geven aan dat touw dat is levensgevaarlijk! :j

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:11

Momenteel met stalhalster omdat ze hier ook mee op de paddock staat. (ze doet het ook van de paddock richting stal) Ik heb hier nog wel een touwhalster liggen van de andere paarden waar ik mee grondwerk. Misschien dit eens gebruiken dan. :j

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:21

Hoe rustig pak je het op? T beestje is in feit een klein kleutertje (op de leeftijd lettend). De meeste paarden weten dan enkel wat een halster is en met een beetje mazzel zijn ze meelopen, borstelen en de smid gewend. Ik zeg niet dat je niks met je jaarling mag doen,(zelf vind ik t ook prettig dat ze al wat kennen en kunnen) maar ik lees dingen over vrijheidsdressuur en dan vraag ik me af of ie t in zijn hoofd wel kan bolwerken. Bij ons staan ze op die leeftijd in de kudde te spelen zodat ze eerst t paardengedrag kennen. Ze komen dan wel maandelijks in de hand, en dagelijks gecontroleerd en een aai, maar verder bemoeien we ons nog niet met ze.
Gewoon uit benieuwd: waarom pak je vrijheidsdressuur nu 'al' met je jaarling op?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:24

Goh klinkt als mijn Fries toen ze die leeftijd had.
Mijn ervaring is dat je bij Friezen iets harder door moet komen dan bij bv een KWPN. De correctie's die ik mijn Fries geef hoef ik niet aan mijn KWPN te geven. Gewoon doorzetten waar je mee bezig bent en misschien een paar keer wat harder optreden, die van mij had ik namelijk in het begin een paar keer op m,n nek hangen daar was ik iets minder van gecharmeerd. Gelukkig is ze nu poepie braaf

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:34

Daar ben ik me heel bewust van.
Momenteel vind ik het op haar leeftijd belangrijk dat ze geborsteld kan worden, kan blijven staan aan de haak (maar dan niet langer dan 5a10 minuten), dat ze haar hoeven kan geven (momenteel moet mijn vriend haar hoeven nog krabben omdat ik een gewrichtsaandoening heb en zeer weinig kracht heb, daarom leer ik ze dit ook rustig aan op commando, dit is momenteel ook het enige dat ik wil dat ze kan ;) pas op haar 3 jaar wil ik haar vrijheidsdressuur écht oppaken te beginnen met de minst belastende oefenening ivm de tragere lichamelijke ontwikkeling van Friezen) en VEILIG kan meewandelen aan het halster.
Ook laat ik haar kennis maken met zaken als de parelli-stick, speelbal, paraplu's, plastiek zeil op de grond, ... Maar dit allemaal gestuurd vanuit haar eigen nieuwsgierigheid. Zo neem ik een voorwerp mee in haar paddock en mag ze dit komen bekijken en betasten op haar eigen tempo :)
Ook is dit zeker niet wekelijks, maar eerder 1 a 2 keer / maand. Soms gebeurd dit ook spontaan als ik met haar weidegenoot in de paddock aan het "spelen" ben (bv; voetbal, schriktraining'kje, ... ) . Van zodra ze 2 wordt zal dit rustig aan wat worden opgebouwd.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:19

Dat is fijn om te lezen (ik dacht dat je nu al vanalles met haar aan t doen was mbv vrijheidsdressuur:p). Vandaar ook mijn verhaaltje. Maar in dat geval zoals hierboven al gezegd word correct aanpakken, duidelijk zijn in wat je wel en niet accepteerd. In je stem, houding en correcties kun je misschien fermer optreden? Als je kijkt naar paardengedrag onderling worden er ook geen subtiele hints, maar duidelijke (lichaams-) taal gesproken. Veel succes ermee!

Reiner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:27

Je kunt met een jaarling/ anderhalf prima aan het werk! Al helemaal als het om respect gaat.
Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen om je paard te leren uit je ruimte te blijven. In het wild en bij hun ouders, kudde worden ze ook opgevoed dus ook respect naar baasje moet vanzelfsprekend worden!! Ik heb zelf ook een merrie van die leeftijd weliswaar een ander ras maar ben ook gelijk begonnen met uit mijn ruimte en netjes luisteren, stilstaan op ho etc etc.

Ook mijn muts deed/ doet af en toe steigeren omdat er een koppie opzit. Dit kan zijn dat ze even niet snappen wat je bedoelt of gewoon etteren.
Wat ik altijd doe is als ze omhoog komt, ruk aan touw en terug zetten (achterwaarts) als de beentjes weer op de grond staan natuurijk.
Dit doe ik trouwens altijd als ze niet luisteren, rukje en een pasje terug. Ook als ik rustig haar uit het land haal en ze me voorbij probeert te lopen. Stilzetten en pasje terug.
Werkt super!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:21

Enkele foto's van haar.. Maakt het ineens ook duidelijk waarom ik aan dat respect wil werken :D Mevrouw is een jaar en half en schiet in grootte bijna onze KWPN van 1m60 voorbij..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:07

Zelf heb ik ook een jaarling, een warmbloedje in mijn geval, zij heeft ook af en toe een actie dat ze met het stappen gaat steigeren.
Meestal laat ik haar eerst even rennen in de bak zodat ze haar energie eventjes kwijt is.
Maar alsnog gebeurt het wel eens hoor, dan doe ik hetzelfde als wat Reiner01 omschrijft. Ik geef een 'ruk' aan het touw, laat haar een paar passen achterwaards doen en vaak verhef ik mijn stem. Over het algemeen is dit meer dan voldoende.