ik zit met een informatief vraagje.
Sinds enkele maanden hebben wij een Friese jaarling (1jaar en half). Werkelijk een bulldozer-typetje die niet snel van iets onder de indruk is.
Toen we haar kochten was ze net van de merrie weg en volledig groen. Ondertussen heeft ze al veel bijgeleerd maar merken we nog dat ze wat problemen heeft met respect. Hier zijn we mee aan het werk en dit gaan steeds beter. Zo moet ze onder andere leren dat mensen niet gemaakt zijn om alleen haar aandacht te geven en andere paarden ook wel eens graag een aai krijgen..
en moet ze leren uit mijn ruimte te blijven.Maar nu zit ik met iets waarvan ik zelf niet helemaal weet hoe ik het moet oplossen. Als we met haar aan het stappen zijn, steigert ze plots uit het niets. Klauwen doet ze (nog) niet. Wat we momenteel doen is afwisselend aan het touw snokken zodat ze achter haar oren een onaangenaam gevoel krijgt. Ze stopt hier dan snel mee, maar toch blijft ze dit gedrag herhalen.
Ook steigert ze als haar iets gevraagd wordt waar ze geen zin in heeft (zoals hoeven krabben).
Hoe ga ik volgens jullie het beste om met dit gedrag?
pas op haar 3 jaar wil ik haar vrijheidsdressuur écht oppaken te beginnen met de minst belastende oefenening ivm de tragere lichamelijke ontwikkeling van Friezen) en VEILIG kan meewandelen aan het halster. 
Mevrouw is een jaar en half en schiet in grootte bijna onze KWPN van 1m60 voorbij..