paard staat regelmatig vreemd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

paard staat regelmatig vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:04

Zoals het onderwerp al zegt. Ik zie regelmatig dat Silas vreemd staat, ondergrond maakt geen verschil, zowel op de winterpaddock (moddelpoel), in de rijbak(zand) als op de poetsplaats(beton) staat hij regelmatig zo:

Voorbenen staan netjes verticaal onder de schouder zoals ze horen, maar de achterbenen zet hij een flink stuk naar achter, zodat zijn rug iets hol komt te staan.
Een beetje het idee van een spagaat zonder dat hij ook zijn voorbenen naar voren zet.

Op het moment probeer ik het te corrigeren als ik het zie, dat gaat ook heel makkelijk.
Silas heeft geen pijn bij bewegen. Loopt verder makkelijk en goed door, en blijft, wanneer ik heb gecorrigeerd heb ook makkelijk in de gecorrigeerde houding staan, hij lijkt niet direct weer terug in zijn halve spagaat te willen gaan staan.

Wanneer het niet zo was dat Silas vrij recent heel ziek geweest was, had ik er niet eens zoveel aandacht aan geschonken, ieder paard staat lekker op zijn eigen manier. Maar Silas is als gevolg van zijn ziekzijn heel erg veel afgevallen. ik vraag me nu dus af of deze houding te maken zou kunnen hebben met het gebrek aan musculatuur (spieren) in de rug waardoor hij in deze houding gaat staan om zijn rugspieren te ontlasten?
Het lijkt me geen gezonde houding om langdurig in te staan?!

Iemand tips of ideeën? ik hoor het graag:)

geerke

Re: paard staat regelmatig vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:07

ik weet wel dat paarden met spierproblemen of spierbevangenheid weleens zo staan.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:08

Misschien is dit voor hem de manier wel om lekker te staan. Onze friezen staan ook vaak zo. Iedereen heeft weer een andere methode. Zo heb ik 1 die bij rust de benen kruist als een dame. Soms zo ver dat ze met een klein duwtje plat ligt. Ook hebben we 1 die het liefste de hele dag stil staat. Dus in de weide water en voer zo ver mogelijk uit elkaar anders blijft ze het liefst op 1 punt.Misschien maak je je momenteel wel teveel zorgen omdat hij net ziek is geweest en ga je in alles wat zien?

Op de bovenstaande reactie bij spierproblemen krijg je ze niet zo makkelijk uit die houding en lopen ze of stijf of erg voorzichtig lijkt mij

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:11

Ik heb in een boek gelezen dat Bonfire dat ook al heel zijn leven doet. En die is er gezond oud mee geworden. Het kan te maken hebben met weke koten, als ze zo raar gaan staan staat er minder druk op de koten. Ik heb ook weleens een paard op stal gehad die dat deed. Die ging met zijn achterhoeven letterlijk op zijn tenen staan, met zijn zool tegen de wand van de stal. Maar die mankeerde ook niets verder. Als je paard klinisch in orde is zou ik me er niet te druk over maken.