Mijn paard staat bewust met de voorvoeten in een plas water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Mijn paard staat bewust met de voorvoeten in een plas water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:32

Hallo allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van de 22 jarige Illusion. Enorm wijs dier. Er is me de laatste weken iets aparts aan hem opgevallen. Nu, tijdens de wintermaanden, staat hij 2x maal daags ruim 2.5 uur op de paddock. Door de enorme regen van de afgelopen tijd liggen er natuurlijk plassen in de paddock. Illusion heeft de gewoonte om met zijn voorvoeten in een plas te gaan staan. Eerst dacht ik dat dat gewoon even zo was, maar ik zie hem het vaak doen. Hij staat dan heerlijk te soezen en te dromen. Waarschijnlijk is het niets bijzonders, maar is er iemand die hier eventueel een verklaring voor heeft?

Extra informatie over Illusion: Hij is topfit, werkt nog zeer regelmatig onder het zadel en aan de longe. Hij staat in een goed onderhouden stal met vlas als bodembedekking. Hij is in een goede lichamelijke conditie. Hij is altijd vrolijk en alert. Er mankeert dus eigenlijk niets aan hem. Maar waarom staat hij met zijn voorvoeten in een plas water?

Ik moet er wel bij vertellen dat hij water fijn vindt. Bij bosritten loopt hij eerder door de plas, dan dat hij er omheen wandelt. Benen afspuiten vindt hij heerlijk en lekker afkoelen onder de slang op een warme zomerdag weet hij ook zeker te waarderen.

Ik ben benieuwd...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:45

Net als mensen hebben sommige paarden een bloedhekel aan water, terwijl anderen er het liefst dagelijks in gaan liggen. Die van jou lijkt tot die laatste groep te behoren.

In theorie zou het kunnen wijzen op problemen in de hoeven, maar dat strookt niet met de rest van het verhaal, dus vooralsnog ga ik uit van een waterliefhebber.

Wat doet ie als je in een meertje gaat rijden? Als je dat nooit gedaan hebt, mijn tip: doe dat zonder zadel. Kijk niet verbaast als ie wil gaan rollen.
Maar het kan ook best zijn dat ie niet rolt, maar wel graag het water in gaat. Mijn vorige paard was ook zo'n waterratje.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:50

Voelen zijn hoeven niet warm aan? Niet voelen als hij net uit de paddock komt, maar als hij al even in stal heeft gestaan ('s ochtends bijv.).

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:51

Hoeven voelen niet warm aan en zien er netjes uit. Hij loopt ook gewoon, niet gevoelig ofzo. Ik denk inderdaad dat hij een waterliefhebber is. Meertjes loopt hij na enige aarzeling ook in. En dan vindt hij het heerlijk om even te blijven staan. Binnenkort komt de smid weer. Die zal ik het ook eens vragen. Ik ga er maar vanuit dat er niets aan de hand is. Maar toch bijzonder dat hij het regelmatig doet.

Zijn er wellicht meer bokkers met een paard die dit doet?

simodi

Re: Mijn paard staat bewust met de voorvoeten in een plas water

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:18

Last van zijn hoeven? Water koelt, dat weten paarden van nature.

Misschien eens laten nakijken door de smid met zo'n visiteertang, dan zie je of zijn voorvoeten gevoelig zijn.
Is dat zo, dan zou door je DA kunnen laten checken op bijv hoefkatrolontsteking.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:45

@simodi Dank voor je reactie, maar wat ik al aangaf, hij is totaal niet gevoelig op de hoeven. Loopt geen pas kreupel. Ik heb me er eigenlijk bij neergelegd dat hij misschien wel een zeepaardje is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:00

Illusion1990 schreef:
@simodi Dank voor je reactie, maar wat ik al aangaf, hij is totaal niet gevoelig op de hoeven. Loopt geen pas kreupel. Ik heb me er eigenlijk bij neergelegd dat hij misschien wel een zeepaardje is.

Niet kreupel wil niet zeggen dat de hoef van binnen niet gevoelig is, zeker niet als het bijv om HKO gaat.
Dat moet je echt met zo'n tang uittesten, of had je dat ook al laten doen?

Wij hebben overigens ook een echt zeepaard, maar hij gaat er niet alleen in staan maar het liefst in liggen!
Altijd bewust met de voorvoeten in water gaan staan lijkt mij ergens toch een reden te hebben ...

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:18

@simodi: Hij staat er niet continue in. Vandaag bijvoorbeeld al niet. Maar het viel mij gewoon op dat hij best vaak zo met de voeten staat. Hij is inmiddels 23 jaar oud en een paard dat dan nog een HKO ontwikkelt, ik weet het niet.

Jij zegt dat jou zeepaard ook in de plassen gaat liggen, wel, mijn opaatje heeft ook een enorme voorliefde voor modder. Zomer of winter, als er ergens een natte plek is, gaat hij er languit in. In de winter vind ik het minder frustrerend dan in de zomer. Hij is een spierwitte schimmel. Lang leve de dekens in de winter...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 01:07

Ik heb dat juist andersom: in de zomer in zijn blootje vind ik het niet erg, dan droogt ie zo weer, maar die kletsnatte winterdekens die doorweekt raken ...
Zal wel een witte paarden-tic zijn (de mijne is ook grotendeels wit).

Hopelijk is het natte-voorvoetjes bij jouw paard niets bijzonders dan.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 23:06

@simodi: Hoefsmid geweest en toch maar even gevraagd. Niets aan het handje (hoefje). Mijnheer staat er netjes op en schijnt gewoon een ordinair waterratje te zijn :j