Kan dat eigelelijk wel?, ik heb er nog nooit van gehoord
Gewoon een vraagje, kwam opeens in me op
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Horseware schreef:Dit is een depressie:
Depressie: gedurende minstens twee weken vijf of meer symptomen, waarvan ten minste één van de twee eerste symptomen (DSM-IV):
•sombere stemming gedurende het grootste deel van de dag, bijna dagelijks;
•duidelijke vermindering van interesse of plezier in (bijna) alle activiteiten;
•duidelijke gewichtsvermindering of gewichtstoename;
•slapeloosheid of overmatig slapen;
•psychomotorische agitatie of remming;
•moeheid of verlies van energie;
•gevoelens van waardeloosheid of buitensporige of onterechte schuldgevoelens;
•verminderd vermogen tot concentratie of besluiteloosheid;
•terugkerende gedachten aan de dood, suïcidegedachten, suïcideplannen of suïcidepoging.
Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat aan deze "eisen" voor depressie voldoet.
Ik geloof er wel degelijk in dat paarden slecht in hun vel kunnen zitten en "somber" kunnen zijn. Maar depressief? Nee, daar geloof ik niet in.

Koper schreef:Horseware schreef:Dit is een depressie:
Depressie: gedurende minstens twee weken vijf of meer symptomen, waarvan ten minste één van de twee eerste symptomen (DSM-IV):
•sombere stemming gedurende het grootste deel van de dag, bijna dagelijks;
•duidelijke vermindering van interesse of plezier in (bijna) alle activiteiten;
•duidelijke gewichtsvermindering of gewichtstoename;
•slapeloosheid of overmatig slapen;
•psychomotorische agitatie of remming;
•moeheid of verlies van energie;
•gevoelens van waardeloosheid of buitensporige of onterechte schuldgevoelens;
•verminderd vermogen tot concentratie of besluiteloosheid;
•terugkerende gedachten aan de dood, suïcidegedachten, suïcideplannen of suïcidepoging.
Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat aan deze "eisen" voor depressie voldoet.
Ik geloof er wel degelijk in dat paarden slecht in hun vel kunnen zitten en "somber" kunnen zijn. Maar depressief? Nee, daar geloof ik niet in.
Die criteria zijn wel heel erg toegespitst op mensen. Als er paardendepressie bestaat zouden daar neem ik aan andere criteria voor zijn. Aangezien paarden geen schuldgevoel kennen en ook al niet kunnen denken.

heeft wel een grote impact op haar gehad, denk zeker dat paarden bij grote omslagen somber kunnen zijn, ze zijn zo gehecht aan het bekende