hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:26

Hoi

sorry als het verkeerd staat.

Ik word een beetje wanhopig van mijn moeder. Ze wil dat ik met een bodyprotector ga rijden, maar ik haat die dingen echt.
Ik ben al zo vaak gevallen in die 8jaar dat ik rij meer dan 100x bijwijze van spreken. Ze heeft me nu denk ik voor de 2x zien vallen. 1x toen ik 6 was en nu tijdens een springwedstrijd.

Ik heb al paar keer eerder met een bp gereden maar ik erger me er dood aan. Tuurlijk het kan veilig zijn. Maar ik heb nog al mijn eigen manier in hoe is dingen met somige pony's oplos wat met een bp niet meer kan. Omdat je niet meer genoeg kan bewegen. Ik probeer van alles te verzinnen maar ze wil maar niet geloven dat zo'n ding ook vreselijk irritant kan zijn.

hoe moet ik dit met haar aanpakken?

Alvast bedankt

rina

Re: hoe praat ik dit uit mijn moeder haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:29

Je zou je moeder voor kunnen stellen ipv een BP een Airbagvest te gaan dragen. Die zitten als een soort van bodywarmer en geven je (niet opgeblazen) meer bewegingsvrijheid.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:30

Wennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:31

Misschien is een airbagvest een tussenoplossing?
Voor jou is het net zo soepel en comfortabel als een bodywarmer, en voor je moeder bied het extra veiligheid.

Daarnaast, als je met een bodyprotector hebt gereden waarin je niet kan bewegen, dan heb je waarschijnlijk een oud model of een verkeerd model/maat geprobeerd. Ik rijd zelf met een racesafe bodyprotector, en daar kan ik bij wijze van spreken in koppeltje duiken. Helemaal niet stijf en vervelend dus :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:32

Ik heb erook een haat aan. Vriendin viel van mij met bodyprotector. Op een hindernis, bleef haken met haar bodyprotector aan een balk en hing zich er bijna mee op. En had er een hele blauwe nek aan over gehouden. Ze had die bodyprotector dag van te voren gekocht. En hij zat helemaal zoals het moest horen. Niet te groot enz. Helemaal op laten meten. Bah, en ken er nog wel een paar van zulke verhalen!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:33

Als hij zo irritant zit, dan heb je geen goed passende. :) Wanneer je er 1 hebt die goed past, heb je er weinig last van met rijden.
En met springen is het alleen maar veilig. Misschien kun je dat voorstellen aan je moeder, om hem alleen met springen aan te doen?

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:34

Een airbackfast zou kunnen maar ik heb gehoord dat ze mega duur zijn en maar 1x kunt gebruiken :( dus dat doe ze dan ook weer niet. zoiets vind ik al een stuk minder erg.

wennen? Sorry maar als ik me niet fijn voel met zo'n ding went dat nooit. Dit voelen de pony's waar ik oprij ook direct en dat is niet altijd even fijn en levert juist snel gevaarlijke situaties op. plus deze beweging die waar ik hem vertrouwen mee geef kan ik dan hoedan ook niet maken

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:35

Ik vind het ondingen. Meisje die ik ken heeft er hersenschudding aan over gehouden omdat ze als een plank van pony viel en niet kon rollen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:37

paardje47 schreef:
Een airbackfast zou kunnen maar ik heb gehoord dat ze mega duur zijn en maar 1x kunt gebruiken :( dus dat doe ze dan ook weer niet. zoiets vind ik al een stuk minder erg.

wennen? Sorry maar als ik me niet fijn voel met zo'n ding went dat nooit. Dit voelen de pony's waar ik oprij ook direct en dat is niet altijd even fijn en levert juist snel gevaarlijke situaties op. plus deze beweging die waar ik hem vertrouwen mee geef kan ik dan hoedan ook niet maken

Wennen is wel een punt. Als je hem een weekje hebt en elke keer mee rijd dan ben je er zo aan gewend maar als nog blijven. Het stomme dingen haha

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:37

tja een bodyprotector, heb er zelf jaren mee gereden, en nooit problemen mee ondervonden. kan me er ook prima vrij in bewegen. Echter de laatste tijd heb ik niet altijd zin om hem aan te trekken en doe ik hem bij paarden die ik ken ook niet meer aan. Verteld aan moeders, en vind het geen probleem. Ze denkt dat ik zelf ook wel kan inschatten bij welk paard ik hem misschien wel of niet nodig heb.
Voor jou moeder valt er misschien niets uit het hoofd te praten. wel kan ik me voorstellen dat als ze niet komt kijken naar je les of wedstrijd dat je hem gewoon niet aan doet. ook is het een goed argument dat het voor je bodyprotector ook goed ging en je geen problemen hebt gehad.
Heb trouwens vaak als tegenargument bij een bodyprotector gehoord, dat je niet kan doorrollen na een val wat het juist weer gevaarlijk zou maken (nek klachten en zo)
Heb zelf nooit gehad, kan ook prima door rollen met de mijne, maar misschien kan je dat argument gebruiken?

Edit: lees net dat iemand reageerd met zelfde over doorrollen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:43

Die 'harde' uit één stuk gesneden zitten inderdaad voor geen meter.
Je hebt nu ook BP's die een stuk fijner zitten. Bestaan uit kleinere delen wat maakt dat je meer bewegingsvrijheid hebt.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:44

Zij denkt te veel. Ze ziet mijn bijna nooit rijden. Alleen af en toe een wedstrijdje en alle gevaarlijke vallen die ik heb gemaakt heeft zij nooit gezien. En mijn stiefpa die kijkt altijd naar de les en die heeft er nog nooit wat over gezegt. Ik heb ook leren vallen haha. Ik weet heel vaak gecontroleerd te vallen ook al gebeurt het plotseling ik landt altijd goed nooit iets gebroken of gekneus of iets in die richting. En ze vind het jij veiliger voor mijn nek en gelooft niet dat een normale bp dat niet beschermt. Ze is wel lief maar af en toe zo hopeloos.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:45

Ik begrijp best wel dat je moeder dit graag wil, en ik geef haar niet direct ongelijk. Je moet je ook in kunnen leven in haar standpunt, ze wil jou zo goed mogelijk beschermen en het beste voor jou.
Een goed passend bodyprotector zit prima, maar dat is even zoeken(net als zoeken naar een goed passende cap even een klus is).

Ik begrijp jou ook wel, ik heb zelf mijn pony beleerd met BP en was echt onwijs wennen in het begin(met name met het op en afstappen :') ), maar uiteindelijk went dat. Als je maar even doorzet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:46

paardje47 schreef:
Een airbackfast zou kunnen maar ik heb gehoord dat ze mega duur zijn en maar 1x kunt gebruiken :( dus dat doe ze dan ook weer niet.

Waar heb je dat gehoord???? Dan zouden ze idd wel erg duur zijn. Elke dag een nieuw Airbagvest.
Ik snap wel hoe je dit bedoeld hoor, maar het staat er zo mooi :D ;)
En nee ook dan is dat niet waar. Het vest schaf je maar 1 keer aan, en mocht je vallen en het vest zich dus opblazen, hoef je alleen maar een nieuw cartridge te kopen (en die kosten pak em beet een 20 euro). Daarbij een Airbagvest is niet eens zoveel duurder dan een goede BP. Zover ik weet zitten ze rond de 200 euro.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:51

Wat een verstandige moeder heb jij! gewoon gaan dragen dat ding en eraan wennen. je moeder is zuinig op haar dochter, wees daar maar blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:52

vibabu schreef:
Ik vind het ondingen. Meisje die ik ken heeft er hersenschudding aan over gehouden omdat ze als een plank van pony viel en niet kon rollen.

Dat bedoel ik met dat oudere modellen te stijf zijn. Met mijn BP kan ik gewoon rollen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:55

Val je verkeerd met een bp breek je je stuitje/onderste rugwervels of je nek. Airbagvest is dan een betere optie. Beste optie? Paard goed trainen en opvoeden, veiligheidskleding is nl nooit een vervanging voor een goede voorbereiding, maar enkel een hulpje voor een niet te voorzien ongeluk.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:56

gelukkig misschien probeer ik dat en dan ook alleen maar door echt alleen voor het springen en speciale pony's. Want anders ik maak soms ook van die lompe vallen tijdens gewoon dressuur. bijv zonder zadel je glijdt er af of krijgt een voetje en gaat net wat te hard. haha

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:56

tamary schreef:
Val je verkeerd met een bp breek je je stuitje/onderste rugwervels of je nek. Airbagvest is dan een betere optie. Beste optie? Paard goed trainen en opvoeden, veiligheidskleding is nl nooit een vervanging voor een goede voorbereiding, maar enkel een hulpje voor een niet te voorzien ongeluk.

Maar een ongeluk blijft in een klein hoekje zitten, hoe braaf en opgevoed het paard ook is... Paard kan ook struikelen en daarbij de ruiter uit balans brengen en dan (samen) vallen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:58

Bij de cross mag zo'n airbagvest toch alleen in combinatie met een BP?

Ik ben ook zo'n moeder ts. Liever zie ik haar de bp dragen op springwedstrijden. Vandaag was ze hem weer eens vergeten en uitgerekend vandaag viel ze in het parcours. Nu landde ze keurig op haar voeten dus dat was niet zo erg maar ik heb in mijn jonge jaren flinke kneuzingen opgelopen omdat ik in hindernissen terecht kwam.

Hier in België is het veel minder evident om met bp te rijden. Je ziet hier bijna niemand op wedstrijd daarmee terwijl in Nederland heel veel kinderen dat ding wel dragen.

Bij het rijden van springwedstrijden, onbekende, jonge paarden, eerste keer buitenrit moet ze eigenlijk van mij de bp aan.
Verder mag ze hem aan de kapstok laten hangen. Ze heeft overigens geen last van de bp.
Misschien kan je met je moeder ook afspreken dat je de bp in bepaalde situatie's draagt?

En of we nu zeuren zijn of niet: we zeuren omdat we zoveel van onze dochters houden en ze graag heel willen houden. Het is al erg genoeg dat ze mijn paardenliefde heeft geërfd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:58

*zucht*

Waarom denkt iedereen toch dat BP's onveilig zijn, het is echt niet zomaar dat die dingen in de cross verplicht zijn...
Ja, misschien als je iets heel raars doet dat je je zeer doet aan de randen van de BP, net zoals sommige mensen hun neus breken omdat de cap op hun neus klapt. Moet je dan ook maar geen cap opzetten?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:00

Schrijf het op een briefje en geef het aan der :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:00

ik vind dat bodyprotectors soms meer gevaar geven in plaats van dat ze het voorkomen. vaak kan je niet meer goed vallen, dus niet doorrollen waardoor je heel verkrampt valt en dat kan ook heel schadelijk zijn voor je nek en rug. mijn ervaring is dat ik veel beter val zonder bodyprotector dan met. ik heb nooit wat zonder zo'n ding, maar met ben ik 1 keer heel lelijk gevallen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:02

neem eentje die lekker zit! je hebt tegenwoordig ook hele flexible namelijk! die vindt ik zelf heel erg lekker zitten.
ik heb ook een goede afspraak met m`n ouders met dressuur doe ik hem niet aan alleen met springen en cross en met buitenritten licht het er aan.
en als ik moet werken rij ik vaak op jonge paarden en doe ik hem dus altijd aan,ik ben heel erg blij met deze afspraak!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:04

Ik zou investeren in een goede bodyprotector, fijn materiaal en de juiste maten, dat scheelt echt al een hoop.
Misschien een compromis met je meoder sluiten? dat je m niet standaard draagt, maar wel in lastige situaties (buitenrit op paard die dat spannend vind, springen , iets in die richting)