Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

! 
quartel schreef:wat ik tot nu toe gezien heb is dat mensen hun paard een flinke schop onder hun kont geven als ze gaan hangen.
Dan wil het paard juist liever naar voren en stopt met trekken.
Misschien niet de boktmanier maar in alle gevallen heeft het goed geholpen en doen de paarden het niet meer
femkejong schreef:Nogmaals bedankt voor de adviezen iedereen.
Alleen het probleem is niet dat ze gaat hangen ze gooit haar hoofd net zo vaak omhoog tot het breekt..
smurffie schreef:Eerst even osteopaat laten komen want als ze meerdere halsters kapot getrokken hebben mogen ze ook wel weer nagekeken.
Je moet ze leren dat vaststaan niet eng is. Slaan of net zo lang vast laten staan? Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...
Ze willen kunnen vluchten jij ontneemt ze dat; dan moet je ze wel leren dat dat niet erg en niet eng is.
Door iets heen halen en zelf vasthouden vind ik de snelste manier, druk hoeft er niet te zijn, ze moeten alleen steeds terug naar de plek waar jij ze neerzetten.
smurffie schreef:Eerst even osteopaat laten komen want als ze meerdere halsters kapot getrokken hebben mogen ze ook wel weer nagekeken.
Je moet ze leren dat vaststaan niet eng is. Slaan of net zo lang vast laten staan? Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...
Ze willen kunnen vluchten jij ontneemt ze dat; dan moet je ze wel leren dat dat niet erg en niet eng is.
Door iets heen halen en zelf vasthouden vind ik de snelste manier, druk hoeft er niet te zijn, ze moeten alleen steeds terug naar de plek waar jij ze neerzetten.

annibel schreef:smurffie schreef:Eerst even osteopaat laten komen want als ze meerdere halsters kapot getrokken hebben mogen ze ook wel weer nagekeken.
Osteopaat vind ik een beetje onzin.. Als je paard een keer aan het touw hangt of onderuit gaat in de wei wie laat dan meteen de osteopaat komen.. Tuurlijk is het voor veel dingen wel goed, maar mijn paarden waar nooit een osteopaat komt om gewoon na te kijken doen alles ook gewoon goed en met plezier! Pas als ik merk dat er wat is laat ik misschien de osteopaat komen....
Verder beetje jammer van; Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...
HijadelaLuna schreef:Ik vind het bijzonder dat hier nog niemand het heeft gehad over de oorzaak van het hangen.
Vast kunnen staan is een vorm van wijken voor druk; als het paard naar achter gaat krijgt het druk wat weg valt als hij/zij naar voren stapt. Verder naar achteren is meer druk dus een paar wat wijkt voor druk zal daar nooit doorheen gaan (tenzij het in blinde paniek is). Wijken voor druk hoort bij de basisopvoeding. Ik ben benieuwd hoe het paard is met meelopen, als het eenmaal loopt waarschijnlijk geen probleem, maar als je druk legt op het halster? Zelfde idee heb je vaak met trailer laden...
Oplossing is in mijn ogen dus paard goed leren wijken voor druk.