Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BoerBiet

Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:33

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem sinds 2009 heeft mister X uit de USA een tiental Hengsten bij ons in opfok deze paarden zijn toen als veulens bij ons afgelevert door hun fokkers. Mister x is toen ook eens wezen kijken en we hadden met hem afgesproken dat hij steeds 3 maanden vooruit zou betalen dit laaste ging goed tot eind 2010. Nu is het eind 2012 en de 3,5 jarige hensgten staan nog steeds op ons bedrijf maar mister x heeft hier al 2 bijna 2 jaar niks meer betaald ook geen DA kosten en hoefsmid e.d. al deze kosten hebben we steeds op onze schouders genomen alleen komt nu het moment dat onze schouders dit alles niet meer kunnen dragen!

Nu is het mijn vraag wat te doen.

We weten dat we retentie recht hebben maar de maat is vol we kunnen het financieel niet meer aan. Het zijn paarden die iedere dag verzorging en voer nodig hebben en dat kost energie en geld. Is er geen wet of regel of fonds of organistie die ons op wat voor een manier dan ook kan helpen.

P.s Deurwaarder was geen succes wegens geen bevoegdheid in de USA
Advocaat vond het ook een lastig geval en een procedure opstarten zal ongeveer 10.000,-- kosten.

Tallie1979

Re: Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:43

Lastig verhaal zeg! Misschien nog eens een aangetekende brief versturen? Dat is naar de VS wel mogelijk!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:45

wat ik begrijp is de opfok in NL en de eigenaar in USA?
Lijkt mj dat als de man niks meer laat horen en het om een groot bedrag gaat, je een afspraak akn maken dat jullie het recht hebben 2 of 3 paarden te verkopen zodat het achterstallige geld zo betaald kan worden...

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:52

Heb nog wel contact met mister x hij zegt dat hij nu geen geld heeft en dat we geduld moeten hebben.
Verkopen van enkele paarden is ook geen optie hij denk in 5 cijferige bedragen en de markt geeft momentueel niet veel voor 3,5 jarige onbeleerde paarden zo uit de opfok.
Het bedrag wat hij moet betalen is pas haalbaar als we al zijn paarden verkopen tegen markt conforme prijzen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:04

Ultimatum stellen en informeren wat je rechten zijn mbt verkoop.Altijd lastig als je met het buitenland te maken hebt.Toch denk ik dat het Nederlandse recht hier geldt.
Meneer heeft na 2 jaar niet betalen niet meer zoveel rechten,de rekeningen moeten betaald worden.Als hij te grote bedragen wil ontvangen dan zal hij actief moeten zijn met de verkoop.Ook daar een ultimatum aan stellen...

De eigenaar blijft in gebreke....al veels te lang.Paarden bij opbod verkopen als hij het ultimatum niet haalt en vrees dat je toch voor een deel je verlies moet nemen.

Wees volgende keer wijzer en laat het niet zo oplopen,eerder actie ondernemen.Dit doet je bedrijf geen goed...sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 28-12-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:05

Nou verkopen dan die hap! Je kijkt het al veeeel te lang aan. Ben geen jurist dus check dat nog even voor je gaat verkopen, maar je moet ff doorpakken lijkt mij!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:52

ED --> TAO

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:56

jeetje net wat ze hier zeggen, verkopen die handel, straks ga je er echt aan onderdoor, denk ook dat niet meer meer gaat betalen als hij dat al 2 jaar niet meer heeft gedaan..

succes en sterkte ermee.. (vind het overigens wel knap/netjes dat jullie de paarden goed onderhouden hebben)

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 23:58

wat betekend dit ED --> TAO

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:00

BoerBiet schreef:
Heb nog wel contact met mister x hij zegt dat hij nu geen geld heeft en dat we geduld moeten hebben.

Die durft zeg!

Wat je misschien ook kan doen is even naar een juridisch loket gaan. Misschien kunnen die je beter op weg helpen, ook omdat het het buitenland betreft.
Heb je een contract? Ondertussen kan je hem een mail of iets dergelijks sturen waarin je aangeeft wat de uiterste betaaldatum voor hem is voor het openstaande bedrag. Inclusief alle kosten die jullie voor de paarden hebben moeten maken.

Is hij nou helemaal belazerd......

Dit betekent dat het topic verplaatst is naar een ander forum-onderdeel. Het is een mod opmerking en je topic stond niet juist geplaatst. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:01

Wat voor ras zijn die hengsten ??

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:02

Allemaal springpaarden op papier KWPN / Zangerheide / Holstein

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:03

Afgezien van het erg lang wachten met ingrijpen zou ik nu snel contact opnemen met een advocaat en zorgen dat er geld komt. Je moet een juridisch traject in om de paarden te kunnen verkopen en gezien de termijnen die daar voor staan ben je zo 1 a 2 maanden verder voordat je kan beginnen met de verkoop.

hesterve

nogal brutaal dat jullie maar geduld moeten hebben! Hoelang dan nog?! Moeten jullie financieel dan eerst in de positie zitten waar hij in zit?! Laat dat alsjeblieft niet gebeuren...
Zijn jullie rechtsbijstand verzekerd(bedrijfsmatig?weet niet of dat kan...) Er zitten hier wel een paar juristen op bokt, kom alleen niet op de namen...
Misschien info opvragen bij de jurofoon?
Succes iig met deze zaak!

44Myrthe44

Als er niet binnen een maand betaalt wordt, zou een enkeltje slacht voor mij de oplossing zijn.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:04

Er staan op bokt toch best wat voorbeelden van soortgelijke gevallen. Wat had mister x voor alternatief in gedachten? Heb je een contract of iets anders op schrift? Dat kan wel helpen. De kosten kunnen zo groot worden, dat het geen zin heeft nog langer aan te modderen. Er zijn op bokt ook wel juristen die een en ander kunnen vertellen. Als je van de kosten ook schriftelijk aan kan tonen dat ze betaald zijn door jou, dan kun je er wel werk van maken. Dus bankafschriften met betalingen aan dierenarts voor entingen, hoefsmid, hooi, etcetera. Zou anders wel makkelijk zijn als iemand ergens de paarden onderbrengt zonder te betalen. Er geldt wel een zorgplicht voor de paarden in kwestie. Succes er mee. Juridisch loket is ook een goed advies. O en hoe zit het met de papieren en paspoorten van de paarden? Is wel handig als bekend is wat de afstamming is en of ze netjes bijgehouden zijn qua inenten. Maar denk dat dat wel goed zit zo te lezen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:05

BoerBiet schreef:
wat betekend dit ED --> TAO

dat het topic verplaatst is naar transport,afspraken en overige

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:08

44Myrthe44 schreef:
Als er niet binnen een maand betaalt wordt, zou een enkeltje slacht voor mij de oplossing zijn.

waarom? Dan krijgt TS echt niet voldoende geld binnen om de "schade" te betalen hoor. Slachtprijs is bijna niks. Daarbij zou ik het een beetje van de gekken vinden om een paard maar te slachten puur omdat de eigenaar niet wil/kan betalen en het paard verder gewoon gezond is :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:08

BoerBiet schreef:
Allemaal springpaarden op papier KWPN / Zangerheide / Holstein

Met paspoort, dus chip ook ??

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:09

Oei, dat is geen fijne situatie. Ik ben niet juridisch onderlegd, weet de basis maar daar houdt het ook bij op. Wel weet ik dat het niet zo simpel is om paarden van een ander te verkopen al blijft die in gebreke. Voor zover ik weet moet de eigenaar dan wel officieel afstand doen.

Dit is natuurlijk een super complexe situatie omdat de eigenaar in Amerika woont. Als een deurwaarder geen soelaas kan bieden en een advocaat met zo'n bedrag komt vraag ik me af of er iemand op bokt zit die de oplossing kan bieden.

Ik denk dat Tamary een goed punt heeft. Een advocaat inschakelen is ook niet goedkoop maar deze situatie kan ook niet blijven duren. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je een vordering hebt op de eigenaar (onderhoudskosten). Die zou je moeten kunnen verhalen. Vervelende is dan wel dat je beslag kan leggen op de paarden maar ze dan nog steeds niet mag verkopen.

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:12

Paspoorten hebben we eigedoms papieren heeft hij zelf.
Entingen en dergelijke zijn steeds in paspoort vermeld.
Rechtsbijstand dekt geen incasso zaken en gaat niet buiten de benelux
Juridisch tracject gaat tussen de 5 en 10 duizend kosten volgens advocaat.

Had gehoopt dat er een wet regel of jurisprudentie is

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:13

Heb jij alle papieren in de hand van de paarden?

Idd verkopen voor eerste best bod zodat jij uit je de financiële problemen bent.. Je leven zo in onzekerheid moeten zitten voor zo iemand.. Nee hoor!

Idd even bij juridisch loket vragen wat je rechten zijn en of je ze mag verkopen..

Ook mister X mailen dat je klaar mee bent en ze de verkoop in doet

Edit zie je antwoord..
Tja ik weet eigenlijk niet als je de paarden ook zo kunt verkopen paspoort is ten slot van rekening toch eigendoms bewijs?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:16

Neem maar eens contact op met floortje hier op bokt, die is helemaal thuis in dit soort zaken..
Floortje M

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:19

BoerBiet schreef:
P.s Deurwaarder was geen succes wegens geen bevoegdheid in de USA
Advocaat vond het ook een lastig geval en een procedure opstarten zal ongeveer 10.000,-- kosten.

Toch op zoek gaan naar een incasso-bureau/deurwaarder die je verder kan helpen. Desnoods is google je beste vriend en een deurwaarder in de US benaderen met je probleem. Meeste incasso-bureau's werken met no cure, no pay.

Op mijn werk sta ik nog wel eens versteld hoe snel mensen opeens wel kunnen en willen betalen als er een deurwaarder op de stoep staat ondanks een factuur en 2-3 aanmaningen waar je geen reactie op krijgt.

En een volgende keer veel eerder aan de bel trekken en dreigen met juridische/incasso-stappen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:20

De bokker douraque weet iets meer van recht. Die werkt bij een advocaat kantoor. FloortjeM ook. Die is al genoemd. Het valt onder retentierecht. Zoek maar eens op dat woord. En op niet betalende pensionklant. In feite is mister x een niet betalende pensionklant. En je wil toch wel graag je kosten er uit hebben. Succes.