hoe werkt dat met wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hoe werkt dat met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 21:26

Mijn dochtertje (11) wil graag meedoen met wedstrijden. Ik begreep dat je dan lid moet zijn van een rijvereniging. Dit is ze echter niet. Volgens mij kun je dan ook "papieren" lid worden van een vereniging, dus zonder lessen e.d., klopt dat?

Hoe dan verder, een startkaart aanvragen?
Hoe weet je dan wanneer en waar er wedstrijden zijn en hoe moet je je ervoor inschrijven?
Wat zijn Bixie-wedstrijden? Is dit voor kinderen?

Zoals jullie merken heb ik geen idee...! Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

max66

Re: hoe werkt dat met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 21:53

niemand die me op weg kan helpen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:55

Als ze Bixie wil gaan rijden, hoef je alleen lid te zijn van de KNHS. Dit is allemaal terug te lezen op hun site www.knhs.nl succes.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:07

Bedakt voor je reactie! Ik heb idd op die site rondgekeken maar het is me nog niet helemaal duidelijk allemaal....

ik zag dat Bixie wedstrijden voor kids tot 13 jaar zijn. Mijn dochtertje is 11. Zou zij ook "gewone"' officiele wedstrijden kunnen rijden of is Bixie beter voor kinderen van haar leeftijd?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:10

Je moet inderdaad lid worden van een vereniging, lid worden van de KNHS en een startpas aanvragen (en jaarlijks betalen). De pony moet t/m 8 jaar elk jaar gemeten worden, dochter moet ingeschreven worden bij de KNHS en de pony ook (als ie dat nog niet is). Je kunt bij de meeste verenigingen inderdaad lid worden zonder lessen etc, maar dat is wel verschillend per vereniging, soms moet je ook min of meer verplicht vrijwilligers werk doen, helpen met wedstrijden bijvoorbeeld. Daarvoor kun je het best informeren bij verenigingen in de buurt, zij kunnen je waarschijnlijk ook verder helpen met het aanvragen van een startpas en hoe dat in zijn werk gaat.

Bixie vind ik wel echt voor kleine kinderen, kan me niet voorstellen dat een 13-jarige dat leuk vind eerlijk gezegd. Misschien kun je eens bij zo'n wedstrijd gaan kijken, dan weet je gelijk wat je dochter er van vindt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:11

Ik vond zelf het erg leuk voor de kinderen om met Bixie te beginnen. Er ligt minder druk bij de kinderen en gelijk na afloop van de proef, gaan ze naar de jury en krijgen ze gelijk positieve feedback. Natuurlijk nog niet hun punten, het moet wel een beetje spannend blijven. Nogmaals ik vind dit een hele goeie voorloper voor naar de echte wedstrijden. Natuurlijk ook afhankelijk van hoe je dochter rijdt.

Edit. mijn dochters van 9 en 11 reden eerst ook de Bixie. vonden ze erg leuk.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 28-12-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:12

Om mee te kunnen doen met officiele wedstrijden moet je lid zijn van een vereniging, hier kan je inderdaad alleen startkaartlid worden. Vervolgens moet je bij de KNHS een startpas aanvragen. Wedstrijden zijn te vinden op http://www.startlijsten.nl en inschrijven kan door middel van een inschrijfformulier mailen naar de desbetreffende organisatie. Vergeet niet na te kijken of de inentingen van de pony oke zijn en of de pony op tijd gemeten is, anders kan je uitgesloten worden van deelname.
Wat betreft de bixie wedstrijden, hier zou ik zeker mee beginnen, is erg leuk voor kinderen van deze leeftijd, het zijn namelijk aparte proeven waarin o.a. ook balkjes lopen voorkomt.
Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen, veel succes :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:16

voordeel lijkt me idd dat ze geen verliespunten kunnen krijgen, alleen winstpunten. Het lijkt me alleen niet leuk als mijn dochtertje tussen allemaal 6/7 jarige moet rijden, of zijn er meer 11 jarige en oudere kinderen bij die bixie wedstrijden?

Mij dochtertje rijdt al wel aardig hoor. Met name springen vind ze erg leuk. Ze heeft ook vaker meegedaan aan onderlinge wedstrijdjes, ook springparcourtjes en bv carrousselwedstrijden met galop (hier werd ze zelfs 2e!)

Bedankt voor de reacties hoor!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:28

Gewoon proberen. Bixiestartkaart kost niks. Je bent alleen je geld kwijt aan lidmaatschap voor de KNHS. Al zie ik dat de carrouselwedstrijden heeft gereden. Dan is ze ook lid van de FNRS. Ook dan kun je een bixie-startkaart aanvragen. Dan kost het je niks extra. Mocht ze het niks vinden, kun je altijd nog een gewone startpas aanvragen.

Als lid van de FNRS, kun je ook een startpas aanvragen zonder lid te hoeven zijn van de KNHS.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:23

volgens mij kost het ook een lidmaatschap aan een vereniging, of niet? Een lidmaatschap KNHS is iets van 85 euro?
Moet je ook per inschrijving voor een wedstrijdje nog betalen? Ik heb echt geen idee hoor!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:28

Je kunt even rondkijken welke verenigingen er allemaal in de omgeving bij je zijn. Vaak kunnen die je wel verder helpen.

De hofruiters zitten in oosterbeek, is dat in de buurt? Of ruimzicht in arnhem?

M_INEKE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:34

Per opgegeven proef moet je inderdaad nog startgeld betalen op de wedstrijddag zelf. En voor het starten van springwedstrijden moet je wel eerst een winstpunt in de dressuur halen.

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:28

Ik heb zelf ook een ruiterpaspoort, maar nu ik dit zo lees, vraag ik me af of ik dan ook meteen lid ben van de KNHS? ik heb er ook een pasje van.