B: wel proefje rond maar nog geen constante aanleuning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

B: wel proefje rond maar nog geen constante aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:06

Hoi

Vraagje:

ik wil graag in maart starten in de B, maar ze rijd nog niet helemaal aan de teugel.
zouden jullie wel gewoon starten om ervaring op te doen?
mijn bedoeling is om 1x per maand te gaan, rustig beginnen dus.

ligt natuurlijk wel aan het weer ivm trainen :D

bedankt

corientjuhh

Re: B: wel proefje rond maar nog geen constante aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:08

Er werd bij verteld dat dat pas vanaf de L moest
Maar ik zorg er iig wel altijd voor dat me paard een nette aanleuning heeft

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:15

ik weet dat het niet hoeft in de b inderdaad

wil gewoon graag een startpunt ergens dit jaar, ik merk namelijk aan mezelf dat ik anders veel sneller het bos in duik als ik geen doelstelling heb haha

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:17

Trainen op aanleuning dus :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:18

wat vind je instructie ervan, die kan het beste een beoordeling doen denk ik

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:21

corientjuhh schreef:
Trainen op aanleuning dus :)

haha ja dat sowieso

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:23

Echt aanleuning hoeft nog niet, maar ze willen wel een ontspannen paard zien. Heb even in je profiel gespiekt en zie daar één foto waar je op je paard zit. Dat vind ik geen ontspannen hals. Onderhals komt er uit en het paard maakt zich kort. Ik weet niet of die foto past bij het actuele beeld? Zo ja, dan zou ik nog niet gaan starten en eerst aan de ontspanning werken. Succes!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:25

fokfanaat schreef:
wat vind je instructie ervan, die kan het beste een beoordeling doen denk ik

die is nog voorzichtig natuurlijk maar zei als we zo doorgingen dat we het wel gaan proberen :D
al is het voor de ervaring

kijk ben niet zo heel fanatiek en hoef dus echt niet na 5 wedstrijden de b door ofzo
mijn fries is pas 6, dus heb geen haast

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:27

shirleyp schreef:
Echt aanleuning hoeft nog niet, maar ze willen wel een ontspannen paard zien. Heb even in je profiel gespiekt en zie daar één foto waar je op je paard zit. Dat vind ik geen ontspannen hals. Onderhals komt er uit en het paard maakt zich kort. Ik weet niet of die foto past bij het actuele beeld? Zo ja, dan zou ik nog niet gaan starten en eerst aan de ontspanning werken. Succes!

haha klopt dat was onderlingen wedstrijd van stal van dit jaar, ik had haar toen 3 maanden
heb toen voor de lol meegedaan.
ze loopt nu wel anders gelukkig,maar hebben nog wel hoop te doen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:30

Gewoon gaan... proefjes rijden leer je alleen door het ook echt te doen. Dan krijg je misschien een paar keer weinig punten... maar weet je wel veel beter waar je aan moet werken... daar leer je ook van.

Ontspanning is wel belangrijk ... en dat is op wedstrijd nog lastiger dan in je eigen bak... dus daar moet je bij jezelf en je paard ook aan blijven werken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:33

Evelijn schreef:
Gewoon gaan... proefjes rijden leer je alleen door het ook echt te doen. Dan krijg je misschien een paar keer weinig punten... maar weet je wel veel beter waar je aan moet werken... daar leer je ook van.

Ontspanning is wel belangrijk ... en dat is op wedstrijd nog lastiger dan in je eigen bak... dus daar moet je bij jezelf en je paard ook aan blijven werken.

ja klopt je hoort ook vaak dat de paarden het thuis super doen, maar op wedstrijd voor geen meter
dat wil ik ook voorkomen, door gewoon te gaan

er zijn bij ons in de buurt ook weinig onderlinge wedstrijden vind ik en om nou tussen allemaal kinderen te gaan staan vind ik ook niks
hun denk ik ook niet :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:38

Waar woon je? Ik heb vorig jaar me een heel jaar uitstekend vermaakt met allerlei startkaartvrije en impulswedstrijden. Er is vast in jouw regio wel iets te vinden! Ik vind een startpas en alle bijkomende kosten behoorlijk, startkaartvrije wedstrijden zijn heel geschikt om te oefenen en kosten een stuk minder.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:40

ja klopt ik kan in maart starten in utrecht tussen de friezen in de impulsrubriek
maar dat is gelijk de laatste daar helaas
zal weer eens op startlijsten.nl kijken of er al weer wat bij is gekomen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:45

Ik zou haar in ieder geval veel longeren netjes bijgezet om die onderhals er eerst maar eens af te trainen.
(Heb ook even naar de foto's in je profiel gekekeken).
In de B haal je pas punten als je paard toch over het algemeen netjes in de aanleuning loopt. Een paar keer een onrustig momentje wordt je misschien nog wel eens vergeven, maar een paard wat totaal niet nageeflijk loopt krijgt geen punten. De jury weet namelijk niet of het je eerste B proef is of je laatste winstpunt voordat je promoveert naar het L1. In dat laatste geval moet het er natuurlijk wel wat op lijken. ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:47

shirleyp schreef:
Waar woon je? Ik heb vorig jaar me een heel jaar uitstekend vermaakt met allerlei startkaartvrije en impulswedstrijden. Er is vast in jouw regio wel iets te vinden! Ik vind een startpas en alle bijkomende kosten behoorlijk, startkaartvrije wedstrijden zijn heel geschikt om te oefenen en kosten een stuk minder.

kan ik dan ook met oefencross meedoen? (pas in de zomer ofzo)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:49

Lante schreef:
Ik zou haar in ieder geval veel longeren netjes bijgezet om die onderhals er eerst maar eens af te trainen.
(Heb ook even naar de foto's in je profiel gekekeken).
In de B haal je pas punten als je paard toch over het algemeen netjes in de aanleuning loopt. Een paar keer een onrustig momentje wordt je misschien nog wel eens vergeven, maar een paard wat totaal niet nageeflijk loopt krijgt geen punten. De jury weet namelijk niet of het je eerste B proef is of je laatste winstpunt voordat je promoveert naar het L1. In dat laatste geval moet het er natuurlijk wel wat op lijken. ;)

je laatste zin geeft inderdaad wel goed aan hoe een jury kan kijken inderdaad
bedankt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:53

Jenny_S schreef:
er zijn bij ons in de buurt ook weinig onderlinge wedstrijden vind ik en om nou tussen allemaal kinderen te gaan staan vind ik ook niks

Misschien kun je wel met Zilfia's Hoeve iets regelen, die hebben heeeeel veel onderlinge wedstrijden. (Ik herkende de stal in je profiel)

Verder is het niet nodig dat de aanleuning perfect is in de B, maar veel jury's zien dat wel heel graag. En sowieso gaat het om het hele plaatje, ontspanning is de key.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:54

dit is een paar maanden later, wel in cross stand
is hier haar nek nog erg? (het is een fries hè)

Afbeelding

sorry was verkeerde foto
Laatst bijgewerkt door Jenny_S op 28-12-12 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:55

SplashIsLief schreef:
Jenny_S schreef:

Misschien kun je wel met Zilfia's Hoeve iets regelen, die hebben heeeeel veel onderlinge wedstrijden. (Ik herkende de stal in je profiel)

Verder is het niet nodig dat de aanleuning perfect is in de B, maar veel jury's zien dat wel heel graag. En sowieso gaat het om het hele plaatje, ontspanning is de key.

ok dat is wel lekker dichtbij inderdaad, bedankt
(ben wel verhuist naar stal in doorn :D , maar alsnog dichtbij)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:00

Oefencross mag :) Heb er heel wat gereden afgelopen jaar! Kijk wel goed naar het niveau van de oefencross, zit erg veel verschil in. Een crossles is zeker aan te raden!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:02

shirleyp schreef:
Oefencross mag :) Heb er heel wat gereden afgelopen jaar! Kijk wel goed naar het niveau van de oefencross, zit erg veel verschil in. Een crossles is zeker aan te raden!

Volgens mij zit je in het verkeerde topic :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 11:03

shirleyp schreef:

ja wil naar de schalm gaan voor paar lesjes, hun trainingsperiode is op een rottijd anders had ik graag daar aan mee gedaan.
en ja echt voor beginners haha, staat op 60 cm toch of 70?
maar goed moet niet te hard van stapel lopen nog :P

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 11:03

SplashIsLief schreef:
shirleyp schreef:

Volgens mij zit je in het verkeerde topic :D

haha nee hoor, vroeg er naar :D

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:11

Haha! Gelukkig zit ik wel in het goede topic :)

Oefencrossen zijn idd max 80cm. Maar vergis je niet hoor, een vaste hindernis is stukken pittiger dan een gewone sprong. Ook de op- en afsprongen en de waterbak zijn onderdelen die je echt een keer gereden wilt hebben.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:17

Ik zou nog wachten met het aanvragen van een startkaart als je paard nog niet lekker in aanleuning rond gaat.Hij hoeft niet rond te lopen, met neus naar voren kan ook aanleuning zijn, jury´s letten daar toch wel op hoor.
Als je alles goed voor elkaar hebt is het veel leuker om de wedstrijden te rijden en ervaring doe je dan toch wel op.. je kan ook gewoon jezelf een doel stellen.. bijv ik wil dat ze in maart altijd in nette aanleuning loopt. Mocht dat lukken kun je altijd snel een kaart aanvragen, duurt niet meer zo lang tegenwoordig.