Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aniquegraaf schreef:en als je een halster met touw om zijn hoofd doet?
mijn pony wouw ook nooit zijn bit in dus toen zijn we bitloos gaan rijden na een jaar wouw die eindelijk zijn bit in.
hij begint al achteruit te lopen enz :s halsters laat hij vlot omdoen maar vanaf hij het hoofdstel ziet (zels zonder bit eraan) wil hij niet meer in de buurt komen :s 
sliertje schreef:Is het met het hoofdstel in en uit doen de eerste keren dat je het hebt gedaan misschien voorgekomen dat het bit tegen de tanden aan is gekomen?
Sommige paarden reageren daar sterk op en worden "plotseling" "kopschuw'
(tik zelf eens met een lepel tegen je tanden, voelt ongeveer hetzelfde)
Kun je het hoofdstel zonder bit wel om zijn hoofd krijgen, of vertoont hij daarbij al verzet?
Desensibiliseren, veel het hoofd aanraken, eerst met je handen/borstel dan met hoofdstel/halster zodat hij meer vertrouwd raakt met de druk/prikkels rond het hoofd.
Na laten kijken van het gebit is natuurlijk altijd goed, alleen moet de DA wel normaal bij het hoofd kunnen komen en misschien zelfs de mond sper moeten kunnen gebruiken. dus wat extra aandacht voor dat punt is wel handig
Succes!
zelfs zonder bit wil hij het hoofdstel niet in :s maar ik ga deze middag eens heel rustig proberen ... misschien met jou tips en die van andere dat het me wel lukt! antje_vip schreef:Er zijn een aantal dingen die je kan proberen:
- tandarts
- ander bit
- bitloos verder gaan
- voorzichtiger het bit in zijn mond leggen
Ben benieuwd hoe het gaat, je mag ook altijd via pb of mijn website een berichtje sturen als je er nog niet helemaal uitkomt.

xmarajacobs schreef:Mijn verzorgpony had dat ook maar ik liet hem vaak even kijken wat die om kreeg, en rustig het bit er in doen alles is toen weer goed gegaan.