teveel tandenwerk bij het terugkroelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

teveel tandenwerk bij het terugkroelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:35

hallo bokkers :)

ik vind het wel leuk als een paardje "terugkroelt" (of hoe je dat zegt), maar eentje gebruikt nogal veel zijn tanden. hij bijt niet of zo, maar ik zou toch niet graag mijn vingers kwijtspelen, je weet nooit wat er kan gebeuren. zou dit af te leren zijn?

alvast bedankt!

Anoniem

Re: teveel tandenwerk bij het terugkroelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:39

Nee dat is gewoon de manier waarop paarden met elkaar omgaan. Dat is niet echt af te leren, je kunt een paard niet vragen zachtjes te doen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:40

Ik vind ook echt schattig als paarden dat doen <3
Ik vind dit het beste helpen, maar echt afleren gaat niet worden denk ik:
Iedere keer dat hij te hard kroelt, stoppen en even wachten. Daarna heel zacht met je vingers weer beginnen. Na een poosje snapt hij waarschijnlijk wel dat het zachter moet!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:42

Is af te leren :) Gewoon gaan kroelen, en als het te hard gaat, stoppen. En dat steeds blijven doen. Evt ook op een minder gevoelig plekje gaan kriebelen of zelf af zachter gaan kriebelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:42

Joolien schreef:
Nee dat is gewoon de manier waarop paarden met elkaar omgaan. Dat is niet echt af te leren, je kunt een paard niet vragen zachtjes te doen.

Ja dat kan wel. Gewoon zaaaaaachtjes zeggen, paarden snappen best dat mensen minder kunnen hebben qua kroelen.

En als 'ie dan toch nog te hard kroelt weglopen, tien tegen één dat 'ie dan sorry komt zeggen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:43

Joolien, dat snap ik wel.
maar ik vroeg het me af, omdat andere paarden dat minder doen.
maar het is wel een echte sabbelaar :+

aan de rest, idd, als hij echt gevaarlijk is, dan heeft hij het wel snel door aan mijn reacties meestal, en stopt hij wel, om daarna weer te komen snuffelen <3

bedankt voor jullie snelle reacties!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:57

Lief is dat he, dat knuffelen :)Als je naar paarden onderling kijkt zie je vaak ook dat ze communiceren over hoe er gekriebelt moet worden door wegdraaien, stoppen met kriebelen, harder/zachter kriebelen, dus bij mensen die dat doen begrijpen ze dat meestal ook :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:37

bedankt voor je reactie :) jammer genoeg heb ik niet zoveel mogelijkheid om een kudde te bestuderen, maar ik geloof je zo wel :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:40

Ik wil gewoon niet hebben dat een paardje mij gaat kriebelen.

Vanaf geboorte worden ze geleerd om dat niet te doen.

We slaan niet, maar duwen gewoon het mondje weg.
En we blijven niet doorgaan met kriebelen.
Je moet niet de aanleiding geven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:41

Mijn pony deed het 1x goed hard in mijn schouders waardoor ik instinctief hard "hey!" Riep. Ze begreep het en ging lief verder met kriebelen. Daarna werd ze weer wat enthousiaster in het kriebelen en dan hoorde ik al dat ze haard mond open deed om te happen, dan draaide ik mijn schouder weg en zei zacht nee. Dat doet ze verder niet express, ze wil gewoon te graag kriebelen :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:43

Ariebren: maar ik vind het juist leuk als ze kriebelen, en ik ken genoeg paarden die het wel op een zachte manier doen, dus waarom zou je het niet toelaten? zo bouw je toch ook een vriendschappelijke band op en kan je paard nog een beetje "paardig" zijn, ook bij een mens. ik zeg natuurlijk niet dat je alles moet toelaten en dat het paard moet denken dat jij ook een paard bent, maar in het geval van kroelen denk ik wel dat dat geen probleem is.

xSCWx: :j dat bedoel ik, ik roep sowieso of trek mijn hand terug als het echt te hard gaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:52

Paard kriebelen is leuk.

Maar een mens laten kriebelen door een paard is niet leuk.

Dus maak je keuze.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:57

nou, ik maak m'n keuze en ik vind dat mijn paardje me wel mag kriebelen, op voorwaarde dat hij het rustig doet :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:16

In je opening post vraag je erom ??

@
ik vind het wel leuk als een paardje "terugkroelt" (of hoe je dat zegt), maar eentje gebruikt nogal veel zijn tanden. hij bijt niet of zo, maar ik zou toch niet graag mijn vingers kwijtspelen, je weet nooit wat er kan gebeuren. zou dit af te leren zijn?

Wacht maar totdat je, komende zomer, in een dun shirtje met blote schouders en armen gekriebelt wordt.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:46

ik vroeg niet of het helemaal af te leren was, ik vroeg of het af te leren was dat hij zijn tanden gebruikt. en hij kroelt toch alleen aan mijn hand, dus zomer of winter maakt in dit geval niets uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:57

Iolanthe schreef:
ik vroeg niet of het helemaal af te leren was, ik vroeg of het af te leren was dat hij zijn tanden gebruikt. en hij kroelt toch alleen aan mijn hand, dus zomer of winter maakt in dit geval niets uit.

Nou, ja dus. Ex-mijn Welsh-Cob was ook nogal oraal ingesteld en die heb ik gewoon geleerd dat dat goed was, zolang ie geen tanden gebruikte. Had ie binnen een week door!

Inderdaad gewoon ophouden en eventueel stemverheffing. Als je goed oplet, voel je het moment aankomen dat ze hun tanden willen gebruiken. Stukje goede timing en ze hebben heel vlot door waar de grens ligt.
Mijn oude paard mocht altijd "afbijten" op mijn hand. Wanneer je je hand goed vlak strekt, kunnen ze geen velletje pakken en "schrapen" ze alleen over je hand. Daar was ie prima tevreden mee, maar dat was ook niet zo'n giga-knuffel.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:51

bedankt voor je reactie! ik probeer idd altijd mijn hand zo gestrekt mogelijk te houden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:52

Die van mij kent het woord 'zachtjes' inmiddels prima, zodra hij zijn tanden wil gebruiken krijgt hij het te horen en bergt hij zijn gebit weer op waar het hoort ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:53

Meestal is het zo, dat als je een paard hard kroelt, hij ook hard terug kroelt. Andersom werkt dit ook. Hoe zachter jij kroelt, hoe zachter het paard jou kroelt.
Bij veel paarden is het wrijven over de goede plaatsen al genoeg voor terugkroelen.