Welke jodphurs en chaps bij wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Welke jodphurs en chaps bij wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:45

Hallo,

Ik ben begonnen met wedstrijden en kan helaas niet verder in mijn rubere laarsjes. Ik moet overstappen naar leer. Maar de leren laarzen die in mijn prijsklasse is pas ik niet :( . Dat komt omdat ik hele kleine voetjes heb met gespierde kuiten. Ik ben dus gaan kijken voor leren Chaps en Jodphurs. Ik heb deze chaps gevonden: http://www.hetgareel.nl/product/30003/3 ... -BOOG.aspx .

Mijn vraag is of je ook met kunststof jodphurs mag rijden. Kunststof is toch geen rubber? Hier is de link van de jodphurs waar ik over na zit te denken: http://www.hetgareel.nl/product/40347/4 ... -RITS.aspx .

Graag alleen antwoorden van degenen die het echt zeker weten en die dus zelf ook veel wedstrijdenkennis heeft.

Groetjes!

aisie

Re: Welke jodphurs en chaps bij wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:49

Dat mag wel hoor, geen probleem.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:50

Is kunststof dan "nep"leer ofzo. Ik weet het allemaal niet. :$

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:57

Maar je mag volgens mij ook gewoon met rubber rijden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:58

Rubber laarzen wel maar rubber jodphurs en stoffen chaps niet.

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:00

Het mag volgens mij wel, maar erg chique is het natuurlijk niet. Een jury verwacht eigenlijk meestal wel gewoon leren laarzen te zien, en niet jophurs met chaps. Maar omdat je net begint kan dat in het begin nog wel maar op een gegeven moment zal je over gaan naar leren laarzen, dan lijkt me het nu het handigst gewoon 'goedkope' jophurs te kopen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:02

Ja mag ook gewoon in je rubbere rijlaarzen starten hoor.
Ook jophurs mogen van rubber, alleen je chaps moeten van glad leer of nepleer zijn. (Dus geen stoffen chaps)

http://knhs.nl/objects/00027578.pdf
Art. 117

cindy1000 schreef:
Het mag volgens mij wel, maar erg chique is het natuurlijk niet. Een jury verwacht eigenlijk meestal wel gewoon leren laarzen te zien, en niet jophurs met chaps. Maar omdat je net begint kan dat in het begin nog wel maar op een gegeven moment zal je over gaan naar leren laarzen, dan lijkt me het nu het handigst gewoon 'goedkope' jophurs te kopen.

Goede jury maakt het echt niet uit of je nou met chaps of met (dure) leren rijlaarzen komt, als je kan rijden, kan je rijden :)
Niet iedereen heeft het geld om goed passende leren rijlaarzen te kopen.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 27-12-12 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:03

O weer wat geleerd :D ik reed altijd met kunststof jodphurs en lederen chaps ik heb er nooit commentaar op gehad. Inmiddels heb ik lederen laarzen van petrie en wil nooit meer anders. Het is wel zo dat kunststof sneller kapot gaat dan leder

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:21

emilyslaluna schreef:

Dat vind ik een beetje raar :+
Volgens mij mag dit wel want je rijd ook met rubber laarzen, maar stoffen chaps mogen volgens mij dan weer niet.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:54

Van iedereen inclusief juryleden wordt er gezegd dat je met of laarzen (leer of rubber maakt niet uit) of met chaps moet rijden met een rits aan de achterkant.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:07

Ik draag ook altijd rubberen jodphurs en leren chaps, je ziet niet eens verschil met leren jodphurs.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:08

emilyslaluna schreef:
Van iedereen inclusief juryleden wordt er gezegd dat je met of laarzen (leer of rubber maakt niet uit) of met chaps moet rijden met een rits aan de achterkant.

Je mag ook starten met chaps met een rits aan de zijkant, zolang ze meer van leer of kunstleer zijn (geen stof dus).

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:29

Ik meende dat het zo was dat het er gewoon puur omgaat dat je chaps van leer zijn.
Er staat sowieso geen voorkeur voor het materiaal van Jodphurs, je mag dus aannemen dat je zelf mag weten van welk materiaal je jodphurs zijn.
Alleen is het gewoon verplicht om (kunst)leren chaps te dragen.

Ik zou wel aanraden als je wat ouder bent en je voeten groeien niet meer etc. je laarzen op maat te laten maken, ik weet sowieso dat er een adres is die laarzen op maat maakt die goedkoper zijn de dan de dure leren rijlaarzen uit de winkel. Het zou dus een optie kunnen zijn als je er zeker van bent dat je voeten niet meer groeien.

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:16

(kunst)leren chaps zijn verplicht. ik heb toen ik in de B/L-1 zat ook gewoon met kunst leren chaps gereden en kreeg daar geen aftrek voor :)

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:19

emilyslaluna schreef:

Zo dacht ik ook, ja