Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rea schreef:Het uitproberen kan zelfs nog beginnen na een maand of 2.
Eénmaal je pony/paard "gesettled" is en zich thuis voelt, worden ze wat vranker. Ze zijn niet meer onder de indruk van heel hun nieuwe omgeving, ze beginnen hun nieuwe baasje te kennen en dan gaat het meestal loos.
Dan komen de momenten waarop ze proberen onder het werk uit te geraken en zelfs je leiderschap uittesten.
Vandaar ook de vele eigenaars denken dat hun paard bij aankoop gesedeerd was ... wat het was toch zo'n brave.
Nee hoor, het paard keek de kat uit de boom. En als ze die fase voorbij zijn, dan komt hun persoonlijkheid naar boven. De ene gaat heel volgzaam blijven, de andere gaat de kantjes eraf lopen en nog anderen gaan daadwerkelijk de rangorde willen betwisten en zich boven hun eigenaar plaatsen.
mirestaatje schreef:ligt ontzettend veel aan je pony. sommige paarden hebben heel veel behoefte aan duidelijkheid en gaan er bij het minste of geringste met je vandoor, terwijl andere paarden er niets om geven als je fouten maakt. dit zijn meer de manege-paardjes.![]()
ik zelf heb een drukke felle pony die in elke beweging van mijn een reden ziet om te schrikken te springen of weg te rennen. onderhand heeft hij genoeg vertrouwen in mij om te ontspannen tijdens het rijden maar hier gaat tijd overheen.
ik zou sowieso meteen goed duidelijk zijn en rustig beginnen. kijk hoe ver je kan gaan bij deze pony. de kans is groot dat hij dat ook van jou wil weten. daarom is het belangrijk dat je consequent blijft in wat hij bij je kan maken, dan komt het vanzelf goed! veel succes