Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zilverkenny schreef:Ik denk dat het probleem dan niet bij haar bit ligt, maar dat jouw paard moet leren om te ontspannen. Een paard die ik rijd doet ook soms zo. Ze heeft echter ook stukken ertussen zitten dat ze echt heel erg zacht in de mond is. Wanneer ze zo trekt, is ze erg gespannen en er met haar hoofd niet helemaal bij. Dan komen de hulpen niet door.
Als het lukt om het paard met zijn concentratie bij jou te hebben en hem over de rug te laten lopen, krijg je meestal vanzelf die buiging in de hals en worden ze zacht. Ik merk bij dat paard wat ik rijd, dat ze dan dus minder trekt en op haar bit gaat knabbelen.
En wat ik dan doe om dat te bereiken is rijden met mijn lichaam en mijn handen even vergeten. Natuurlijk gebruik ik mijn teugelhulpen wel om te sturen enzo, maar ik ga ze niet gebruiken om haar hoofd omlaag te krijgen. Dat doe ik met mijn zit en beenhulpen.
En het is in jouw verhaal wel logisch dat ze moeilijke oefeningen niet goed doet (bijvoorbeeld de oefening ontwijken door te gaan galopperen, want dat is makkelijker), want een oefening kun je ook alleen maar goed uitvoeren als je paard ontspannen is en zijn rug goed gebruikt.
Maar heb je ook les? Want ik ben wel benieuwd dan wat je instructrice al tegen je heeft gezegd.

Koper schreef:Een paard mag best aangeven dat hij een oefening moeilijk vindt. Als hij dat namelijk niet doet kun je 'm als ruiter ook niet helpen bij de opleiding.
Het is ontzettend oneerlijk van een ruiter om niets te doen met wat het paard aangeeft. En nog oneerlijker om te doen alsof het paard onder het werk uit probeert te komen. Dat zal hij pas doen als hij niet van z'n ruiter op aan kan. Bij voorbeeld doordat de ruiter hem overvraagt. Als je paard ergens moeite mee heeft is het jouw verantwoordelijkheid om de oefening in kleinere stapjes te vragen, en elk stapje goed te bevestigen voordat je meer vraagt.
Dus leer naar je paard te luisteren. Een paard grijpt z'n bit niet beet om je dwars te zitten. Wel om aan te geven dat hij iets niet kan of niet begrijpt, en dan alleen nog omdat de ruiter alle eerdere signalen gemist heeft.