Paard uit polen met trailer of vrachtwagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gemma92

Paard uit polen met trailer of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:20

Beste Bokkers,

Na een jaar gelden dat mijn lieve Timve verkocht is, ben ik dus weer opzoek naar een ander paardje. (Allemaal in een vorig topic beschreven) Het paard dat ik op het moment op oog heb gaat uit Polen komen..

Nou heb ik al heel bokt doorgelezen maar ik kom er op 2 puntjes nog niet echt uit hoe ik het nou zou gaan doen.
In eerste instantie leek het mij vanzelf sprekend om het paard te gaan halen met een professioneel vervoers bedrijf. nou heb ik dus veel op bokt gelezen dat jullie zo'n rit (ongeveer 800km) ook gewoon met een trailer maken. Maakt het voor het paard veel uit, en zou het in prijs veel schelen? Want met een trailer achter de auto heen en terug lijkt mij ook niet heel goedkoop, deze zouden wij dan ook nog moeten huren. Een vrachtwagen leek mij misschien makkelijker ivm eventuele sneeuw in Polen, of maakt dit met een trailer niet heel veel uit aangezien de wegen daar gewoon normaal te rijden zijn?

Ook zit ik nog na te denken over hoe ik het met het keuren zal doen. Gewoon hetzelfde als in NL, dus zelf een VA van daar zoeken, laten keuren en opsturen naar mijn VA in NL?

Waar ik naar benieuwd ben is, hoe zouden jullie de reis en de keuring aanpakken en wat zijn jullie ervaringen?

44Myrthe44

Re: Paard uit polen met trailer of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:21

In een vrachtwagen staan paarden stabieler, dus dat lijkt me voor het paard het fijnst.

Qua kosten kan ik je geen advies geven, daar heb ik geen ervaring mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:28

Ook ik zou gaan voor de vrachtwagen. :j Verder heb ik er geen ervaring mee..

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:34

Vrachtwagen lijkt mij ook prettiger. Zorg voor een ervaren chauffeur en neem genoeg pauzes.

Maar waarom uit Polen? Denk je ook aan de nodige entingen en controles op ziektes? Wordt er geen quarantainetijd aangeraden vanuit het oostblok? Ik zou eens goed in overleg gaan met je eigen DA, ook over het keuren.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:58

Ik zou ook gaan voor de vrachtwagen. Huren en zelf rijden zou kunnen maar zelf zou ik er voor kiezen om het door een ervaren transportbedrijf te laten doen. Dat zal ongetwijfeld duurder zijn maar lijkt me wel verstandig, zeker als zoals jij aangeeft de wegen in Polen besneeuwd kunnen zijn.

Ik heb echt geen idee hoe het met keuren zit en hoe de dierenartsen in Polen werken. Ook niet of de verzekering in Nederland een Pools keuringsrapport wel accepteert. Je hebt nog veel uit te zoeken. Ik hoop at je een bokker met ervaring treft, maar ik heb dat niet in ieder geval. Persoonlijk zou ik mijn paard in Nederland of hooguit Duisland of België kopen. Maar je bent waarschijnlijk al 'grenzeloos verliefd'.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:49

ik vind het heel risicovol, alleen al het keuringsgedeelte en wat als blijkt dat er toch iets medisch aan de hand is? Ken je het paard al of koop je van een foto/film?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:52

ik heb in oktober mijn paard vanaf Hongarije hierna toe gereden, dit was 1400 km.
Dit heb ik zelf met een trailer gedaan, vooral omdat ik geen vertrouwen heb om haar uit handen te geven aan een transportbedrijf. Ik heb veel slechte verhalen gehoord (voor meer info per pb) dus weinig vertrouwen en bij geen 1 mocht ik zelf mee of er zelfs achteraan rijden. En bovendien was het goedkoper.

We hebben zelf een trailer gekocht (staat nu te koop) en wat kleine dingen aan gedaan wat een stuk goedkoper is dan er 1 huren uiteindelijk.
We hebben er 2 keer 12 uur over gedaan, vooral in de nacht en op zondag gereden ivm vrachtwagens die erg vervelend kunnen zijn. We hebben halverwege overnacht.
Het paard voelde het zeker wel maar heeft totaal geen moeite gehad om mee te leunen vooral omdat je toch alleen maar op de snelweg zit, ook op het einde deed ze het prima. Ze is wel wat afgevallen aangezien ze tijdens het rijden weinig at en dronk maar dit is op het logeer adres en bij aankomst snel weer aangevuld.
Het was een hele rit maar binnen een weekje was ze helemaal aangesterkt en gewent.

Toen ik haar kocht had ze wel een brandmerk en stamboompapieren maar verder niks. Dus ik heb een paspoort wat gekoppeld aan het brandmerk is via de staat aangevraagd en een verplichte bloedproeven laten doen ivm gezondheidsverklaring die ook verplicht is en 10 dagen geldig is, hierop letten dus!
Verder geen entingen etc. gedaan, onderweg ook totaal geen controles gehad.
Keuring voor tijdens de aankoop heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik je niks over zeggen.

Maar zoals je zegt is er nu een risico op sneeuw op de weg, met de trailer is het dan een stuk moeilijker rijden, dat is de reden dat wij in oktober zijn gegaan.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:12

Valt niet mee hè reclame maken Rob... :7

1e gedachte is idd ook vrachtwagen maar als ik zelf in jou situatie zou zitten zou ik zelf gaan en dat omdat ik zelf heel veel met trailer rij en ook in de sneeuw wel wat gewend ben.
Goeie auto,goeie trailer en veel ervaring zou mij doen besluiten om zelf te gaan.

Wel ben ik benieuwd hoe je dat gaat doen met keuren,wat als je hem in Nl laat keuren en hij word afgekeurd? Gaat die dan terug of hoe denk je daar over?

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:14

Ik zou zelf voor een vrachtwagen gaan.
Stabieler voor je paardje en een betere wegligging voor jou. Zeker mocht het dier wat onrustig worden onderweg.
Zeker op de lange stukken merk je het verschil.

Weet je niet iemand met een vrachtwagen(tje)?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:00

@shirleyp, Waarom uit polen? Omdat ik een goede kennis daar heb wonen en daar langs ga binnenkort!.. En natuurlijk omdat dit het leukste paardje is die ik na Timmie gezien heb :o .. Ik dacht niet dat er quarantainetijd bij moet aangezien het gewoon Europ is, dacht ik..

@friesiszwart, Natuurlijk ga ik niet van een foto kopen.. Zou niet al te slim zijn idd. Ik ben van plan om gewoon eens langs te gaan bij het paardje en hem te laten keuren. En als dan blijkt dat ie iets emdisch heeft, ja dan koop ik dr gewoon niet. Zo simpel is t :Y) ..

@Odilia, Heel erg bedankt voor et delen van je ervaring:)!

@Dav, Hoe ik het keuren ga doen weet ik nog niet precies.. Ik zat zelf te denken aan gewoon een VA daar in de buurt zoeken (Samen met mn poolse vriendin) en het paard laten keuren als wij dr bij zijn. En dan de foto's naar mn eigen VA opsturen. Ben er nog neit helemaal uit dus ervaringen en ideeen zijn altijd welkom :D .. Ga ook nog even met mn eigen VA daar overleggen.
Wij zaten ook te overwegen om het misschien zelf te doen, mn vader heeft er heel wat ervaring mee en een goede auto ervoor! Ik dacht alleen dat je bij een professioneel bedrijf je misschien wat meer begleiding krijgt met bijvoorbeeld het verkrijgen van de gezondheidsverklaring?

@ LokiDH, Hier in de buurt kan ik er waarschijnlijk wel 1 van iemand huren maar ik dnek dat we daar nie met zn 4en in kunnen. Dus dat moet ik ook nog even uitzoeken!..

En bedankt voor jullie meedenken allemaal!

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:03

bel eens met BSS paarden transporten..., die kunnen je ook helpen met de papierwinkel en eventueel adviseren over hoe en wat .
Deze mensen zijn zeer ervaren in paarden transport, ik zou geen ander mijn paard blindelings meegeven dan aan hun.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:26

Ik heb vorig jaar november (eind nov) mijn paard uit Hongarije gehaald. Net als Odilia was dat ook een rit van 1400 km. Wij hebben er ook niet zo veel "gedoe" van gemaakt. Een stamboom, paspoort en de vereiste entingen had ze al. Dus alleen een vet. keuring was er nodig.
Ook wij wilden de rit in 2x doen, maar helaas wilde onze dame beslist de trailer niet op....het was voor haar de 1e x dat ze zo'n eng ding zag. Het heeft ons 3 uur gekost met 4 man om haar erop te krijgen. En toen wilde mijn man niet meer stoppen. Hij was bang dat als we haar er onderweg af zouden halen ze er dus niet meer op ging. We hebben de rit in 1x door gereden...19 uur. Wel op tijd gestopt voor eten en drinken aan te vullen. Ze heeft het prima gedaan onderweg. Ze stond heel rustig op de trailer, en liep er toen we thuis waren ook heel rustig weer af. Ze heeft wel een tijdje moeten acclimatiseren, maar ze was niet afgevallen of zo. Dronk en at ook goed onderweg.

Maar met de trailer oplopen heeft ze nog steeds enorm veel moeite. :o

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:03

Wat voor bescherming/dekens hadden jullie bij je paard omgedaan bij zo'n lange reis?

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:19

Ik zou er eerst achter zien te komen of het paardje wat gewend is om onderweg op of om te hebben.
Je hebt er niets aan als het dier in paniek raakt van beenbeschermers o.i.d. wat hij/zij niet gewend is.

De mijne staat hooguit met een deken op in de trailer maar verder helemaal niets, ook niet op lange reizen.

manoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:14

Ik ben woonachtig in Polen en onze paarden laten wij altijd vervoeren door Tomasz. Hij is erg goed gaat rustig met de dieren om en neemt er alle tijd voor, hij heeft voor ons naar diverse landen gereden waaronder naar Nederland, Zweden en Schotland. Hier een link naar zijn site is wel in het Pools maar je kan hem gewoon in het Engels mailen of bellen http://www.transportkoni.com.pl

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:56

Ze had helemaal niets om, geen deken en geen been bescherming.
Ze had ook nog nooit een deken op gehad...Stond de 1e 6 jr van haar leven 24/7 buiten op de wei waar ze geboren is.
Zonder dekens...want daar doen ze daar niet aan :D En geloof me, Hongaarse winters zijn streng :brr: Maar ze had (en heeft nu ook) een gezonde dikke wintervacht, en had het dus beslist niet koud op de trailer.