paard met modderbenen, hoe beschermers omdoen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

paard met modderbenen, hoe beschermers omdoen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:43

Haihai,

Mijn paard staat heerlijk 8 uur per dag op de wei, maar door regenval ziet het laag gelegen deel van de wei er behoorlijk blubberig. Ze kunnen prima droog staan, maar paardlief leeft zich graag uit in de 'moerassen'
Maar met rijden moet hij beschermers om! (eigenlijk ook op de wei maar dat werkt niet) ik ga er van uit dat meer mensen dit probleem hebben...

Hoe doen jullie dat? Afspoelen en dan op het natte been de beschermers?
Of andere tips of tricks?

Fijne feestdagen!

Pentax

Re: paard met modderbenen, hoe beschermers omdoen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:44

Afspoelen of afborstelen als het droog is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:44

Ik heb nog een paar oude peesbeschermers liggen en die doe ik om, want ik moet zelf ook in de modder rijden. En voor de rest borstel ik de modder er eerst grotendeels af met een oude borstel.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:46

Ik had ook zo'n paardje echt een smeerpoets eerste klas die moest ook atlijd beschermers op doen ik spoot hem altijd lauw af tot het schoon is beter nat dan modder want modder kan schuren jij ook fijne feestdagen! :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:47

ik spuit gewoon zijn benen af en doe er dan beschermers om, anders gaat dat zo scheuren. ben ik klaar met rijden spuit ik benen en peesbeschermers af zodat het zand er af is. en de volgende dag heeft hij dus natte beschermers en natte benen. maarja het wordt toch weer nat.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:48

Als de modder al enigzins opgedroogt is dan borstel ik gewoon en anders spuit ik eerst zijn benen af.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:48

Pentax schreef:
Afspoelen of afborstelen als het droog is.

Als het droog is lukt haast niet. Alleen als hij al een uit of 3/4 op stal heeft gestaan. Ik rij echter vaak als hij uit de wei komt..

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:48

Ik zou ze schoonspoelen, want als je het afborsteld blijft er wat zitten en krijg je schuurplekken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:49

Voor een rondje dressuur in de bak heb je geen beschermers nodig hoor. Vaak zorgt de warmte onder de beschermer voor meer problemen dan de (kleine) kans die er is dat een paard zich aantikt. Ik zou zo veel mogelijk zonder rijden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:54

Af spoelen en beschermers om is ook niet handig. Daarbij krijg je korrels die je niet wegspoelt en gaat schuren met je pees kappen. Zelf zou ik er geen kappen om doen. Ook niet in een natte bak. Dan verkies ik er ook voor geen te dragen net als mijn voorganger.
Hij zal zich buiten eerder bezeren dan dat uurtje rijden. Als je al beschrijft dat hij ze buiten ook om zou moeten?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:56

Gewoon een keertje geen bescherming om doen? Een paard kan wel wat hebben hoor. :)
En mocht je echt niet zonder willen dan been goed afspuiten en daarna drogen met een handdoek.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:01

Inderdaad, gewoon lekker zonder bescherming rijden.
Ik train mijn paarden nooit met beschermers, alleen bij springen of in het bos.
Krijgen ze juist sterke benen van ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:03

Benen scheren zodat je makkelijk kan afdrogen en schoonpoetsen?
Maar vraag jezelf ook af in hoeverre beschermers nodig zijn. Een paard is niet van suiker

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:12

ik doe ze meestal geen beschermers om als er veel natte bagger is, gaat alleen maar schuren en irriteren...

anders misschien de benen schoon spuiten, goed afdrogen en dan om doen...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:14

CM_ schreef:
Krijgen ze juist sterke benen van ;)

Dat meen je toch niet echt hé?

Ik zou ze gewoon afspoelen en inderdaad na het rijden ook de beenbeschermers mee afspoelen. Wel goed opletten dat je al het vuil weg hebt zodat er niets kan gaan schuren.

Persoonlijk zou ik toch kiezen om mét beenbeschermers te rijden. Mensen die zeggen dat een paard zich sneller kan bezeren in de wei dan tijdens dat uurtje rijden hebben misschien wel gelijk. Maar ik rij echt nooit of te nooit zonder beenbeschermers, je weet maar nooit wat er kan gebeuren

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:19

Normaal rij ik meestal met peesbeschermers. Maar nu laat ik ze achterwegen als mijn bak tenminste een beetje stevige bodem heeft tussen de nattigheid door. Anders borstel ik de benen en beschermers goed schoon. Ik ga geen natte beschermers omdoen, tijdens het rijden komt er ook snel zand tussen wat op natte benen nog meer gaat irriteren. Natte benen ook niet uitborstelen. Dan maar vieze benen zonder beschermers. Als de bodem te soppig is doe ik ze wel om maar pas het rijden er wel op aan. Maar momenteel springt hij nogal eens weg en dan zou zich snel kunnen blessuren als zijn benen te laat weg zijn.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:30

lienbono schreef:
Persoonlijk zou ik toch kiezen om mét beenbeschermers te rijden. Mensen die zeggen dat een paard zich sneller kan bezeren in de wei dan tijdens dat uurtje rijden hebben misschien wel gelijk. Maar ik rij echt nooit of te nooit zonder beenbeschermers, je weet maar nooit wat er kan gebeuren

De nieuwste inzichten laten toch duidelijk zien dat de warmte onder de peesbeschermer vaak schadelijker kan zijn dan het risico op aantikken. Het valt mij op dat er ook veel meer inwendige blessures ontstaan (waar een warme peesbeschermer aan bij kan dragen) dan uitwendige blessures door aantikken. Je moet doen waar je je goed bij voelt, maar misschien is het iets om je een keertje in te verdiepen?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:29

shirleyp schreef:
lienbono schreef:

De nieuwste inzichten laten toch duidelijk zien dat de warmte onder de peesbeschermer vaak schadelijker kan zijn dan het risico op aantikken. Het valt mij op dat er ook veel meer inwendige blessures ontstaan (waar een warme peesbeschermer aan bij kan dragen) dan uitwendige blessures door aantikken. Je moet doen waar je je goed bij voelt, maar misschien is het iets om je een keertje in te verdiepen?

Ik heb hier inderdaad al wel wat over gelezen. En ik begrijp wat je bedoelt hoor. Ik heb alleen vroeger eens een jong paard gereden, was niet van mij en de eigenaar vond beenbescherming niet nodig. Daar moei ik me dan ook niet verder mee en reed dus zonder iets aan z'n benen. Beestje vond het wel eens fijn om ervandoor te gaan en ging onderuit, waarschijnlijk tijdens de val zijn been geraakt en had een snee van +/- 12 cm lang aan zijn binnenvoorbeen. Toen hebben we veel geluk gehad want er was verder niets geraakt, maar voor hetzelfde geld had het veel erger kunnen zijn. Sindsdien doe ik toch altijd beenbescherming om.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:53

Bedankt voor het meedenken!
Geen beschermers is geen optie..
hij draagt ze normaal gesproken zowel onder het zadel als op het land.
Nu raakt hij ze kwijt in het land (springschoenen)
Maar tijdens buitenritten en longeren heb ik ze echt nodig.

Hij loopt erg ruim en tikt zichzelf aan, vooral buiten en aan de longeerlijn omdat hij nog wel eens gek wil doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:18

Mijn haflinger heeft veel behang, ik borstel het er zo goed mogelijk af, maar krijg niet alles eraf. Maar dat wat er nog aan zit, zit tussen het behang, niet meteen op zijn huid.
Daar gaan de peesbeschermers gewoon overheen, dankzij het behang geen last van schuurplekken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:26

Ik heb het me vanmorgen nog afgevraagd voordat ik ging rijden ,goeie vraag dus ! Ik ga voor het afborstelen voor het rijden en na het rijden goed afspoelen incl. beenbeschermers . Ik heb meerdere sets dus kan altijd een setje droge beenbeschermers aandoen. Inderdaad niet scheren want het behang helpt tegen schuren onder de beschermers en de vetlokjes tegen natte kootholten (hoewel dat nu onoverkomelijk lijkt met dit baggerweer )

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:28

Ik spoel altijd af als ze erg zwart uit t land komen, dan poetsen, dan beschermers om.
Ik denk dat je ze beter om natte benen kan doen dan om zandbenen, dat gaat sneller schuren lijkt mij.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:35

Voor iedereen die zegt "laat ze maar af, een paard krijgt sterkere benen zonder": helemaal mee eens :j
Maar was het maar zo'n feest. Ik heb liever geen peeskappen dan wel. Maar mijn paard tikt zich vooral achter zo verschrikkelijk aan dat ze zich helemaal open zou halen. Hoe komt dat? Nog niet sterk genoeg achter. Hoop dat als ze achter beter haar voeten neer gaat zetten ik ze gewoon af kan doen. Maar daar naartoe trainen zonder peeskappen is geen optie. Liever zwakke benen dan rood van het bloed (want ja, dat zijn ze dan echt).

Maargoed, on topic. Ik zou ook de benen afspoelen en dan even nadrogen met een handdoek. Achteraf peeskappen en benen nog een keer spoelen en laten drogen. En zorgen dat je extra peeskappen hebt zodat je altijd een droog setje hebt. In de zomer zijn ze zo droog, maar nu in de winter duurt het erg lang als er geen verwarming in de buurt is..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:47

Idd er zijn uitzonderingen, Jitske . Ik heb een pony ook met beschermers lopen omdat ze zichzelf aantikt .
Maar verder loopt vrijwel alles zonder.
Als pony van TS voor aantikt met de achterbenen, is dit niet omdat ie ruim loopt, maar omdat ie uit balans loopt. Voorvoet "sneller"maken is wat een smid voor je kan doen, waardoor het aantikken minder zal worden.