Vraag: hoe passeer ik hondenbezitters op het strand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Vraag: hoe passeer ik hondenbezitters op het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:22

Twee dagen terug maakte ik met mijn mafje een buitenrit op het strand. Het was er niet erg druk, een aantal wandelaars, waarvan de meesten met hond.
De etiquette schrijft voor dat ik wandelaars in stap en op ruime afstand passeer dus dat doe ik. De hondenbezitters echter, al dan niet met loslopende welopgevoede hond, lijken er de voorkeur aan te geven als ik in draf, dus wat sneller, zou passeren.
Wat is jullie ervaring hiermee?

jodoc

Re: Vraag: hoe passeer ik hondenbezitters op het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:25

Als ik zelf met de honden op pad ben geef ik er toch de voorkeur aan dat een ruiter of menner mij in stap passeert. Hoe sneller het paard passeert (draf/galop) hoe meer mijn honden de neiging hebben er achter aan te gaan (ze zien het dan als spel of ze willen mij verdedigen tegen dat grote "monster"). En dan zijn mijn honden nog opgevoed tussen de paarden........

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:27

Hm, ik kom zelf met m'n twee honden af en toe aan het strand en als ze (de honden) loslopen, heb ik liever dat de ruiters in stap passeren. Sowieso, zodat ik tijd heb om ze terug te roepen en evt aan te lijnen of aan de voet te houden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:27

Ik passeer altijd in stap. de ervaring leert dat honden vaak achter het paard aanrennen. Waardoor de hondeneigenaar vaak niks meer in te brengen heeft., dus mochten ze met mij meelopen rij ik zelfs even terug.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:28

Ligt er maar net aan in welke gang ik zit. Ik let wel altijd op, als een hond achter me aan komt zet ik paard stil. Soms stap ik even terug richting de eigenaar, zodat deze de hond kan pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:39

Als hondeneigenaar maakt hij mij weinig uit. Hond blijft toch wel bij mij, of het paard nu langs stapt of draaft. Wel vind ik het heel fijn als ze gewoon met een beetje ruimte om me heen gaan. (Hoef niet de laarzen van de ruiter in mijn gezicht te krijgen .. :+) en niet voorbij stormen.

Als ruiter probeer ik het een beetje in te schatten. Achter na gezeten door honden heb ik slechts 1 keer in alle jaren mee gemaakt. Liep wel gelijk verkeerd af. Paard stapt echt ontzettend langzaam, kan hem wel door laten stappen maar een snelle stap zit er gewoon niet in. Als de ruimte het toe laat en de hond/wandelaar het aan lijkt te kunnen ga ik meestal in een rustig drafje er langs. Probeer iedereen zijn of haar reactie in de gaten te houden en sta zo stil/wijk uit/ geef gas/ stapje achter uit ect. wat de situatie maar vraagt. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:08

Het zou mij weinig uitmaken, mijn honden zijn paarden gewend, en staan onder appel.
Gewoon passeren zoals je een andere voetganger zou passeren, er niet té vlak langs razen.

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:15

Ik passeer zelf het liefste in stap omdat ik al zo vaak heb meegemaakt dat de honden achter me aan gaan rennen. Ik draai m'n paard soms zelfs helemaal om naar de honden zodat ze schrikken en me met rust laten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:49

Ik vind het erg afhangen van hoe de honden en de baasjes zijn.
Als ik zie dat de honden goed onder controle staan draaf ik meestal gewoon door, als ik zie dat de honden lastig zijn en de baasjes weinig controle hebben ga ik stappen en draai ik inderdaad bij lastige honden ook om en ga recht op ze af, dat werkt vaak wel om te terug naar hun baas te krijgen.