kauwend gedrag veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissa90

kauwend gedrag veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 19:03

hoi,
als ik naar mijn veulen toe kom in de wei, maakt ze zichtzelf heel laag zakt ze door haar voor benen en gaat er soms zelf bij liggen, ook gaat ze kauwen en laat ze haar tanden zien, ik heb ergens gelezen dat dit heel erg onderdanig gedrag is, klopt dit ?
en weet iemand wat je het best kan doe als ze dit doet ?

alvast bedankt ! xx

LukieBradley

Re: kauwend gedrag veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:04

Je kan er niks tegen doen:)
Gewoon laten doen, is niks vreemds hoor:)

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 19:21

okee, dankjewel. gaat dus vanzelf weer over ?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:23

Ja dat is onderdanigheid :) kun je idd niks tegen doen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:40

PP >> OPG

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:43

Veulen van de nieuwe eigenaren van mijn pony deed dit ook de hele tijd. Nu hij drie jaar oud is doet ie het nog :') Ziet er super grappig uit!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:45

kan iemand is een foto maken? ben echt benieuwd wat ik me hierbij moet voorstellen haha!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:47

Nou zo erg onderdanig zou ik niet geheel normaal noemen. Ken je haar/zijn verleden? waar hij geboren is enzo? Ik zou het niet zo ver laten komen dat je veulen gaat liggen. Kom dus de stal/bak/wei in en kijk m niet aan, draai je rug toe, laat hem maar naar jou komen en beloon hem dan! Kauwen is okee maar door de slijk gaan is niet goed.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 19:48

zou een keer een foto maken ;p

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:51

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje extreem ... hoe gedraagt het veulen zich ten opzichte van soortgenoten ?

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 19:53

heel normaal volgensmij, er stond altijd een hengstenveulen bij haar in de wei en ze speelden leuk samen,
tegen haar moeder was ze ook zeker niet onderdanig als ze niet mocht drinken kreeg die moeder gelijk een trap.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:55

En nu ?
Ik hoop tenminste dat ze niet alleen staat, omdat je het hebt over "stond" en "kreeg" :o

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 19:58

nee, ze staat nogsteeds met der moeder, maar daar drinkt ze niet meer, en der staat nog een veulen bij van juni waarvan de moeder al weg is, volgensmij doet ze dit ook alleen tegen mensen en niet tegen anderen paarden

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:18

pipo schreef:
Nou zo erg onderdanig zou ik niet geheel normaal noemen. Ken je haar/zijn verleden? waar hij geboren is enzo? Ik zou het niet zo ver laten komen dat je veulen gaat liggen. Kom dus de stal/bak/wei in en kijk m niet aan, draai je rug toe, laat hem maar naar jou komen en beloon hem dan! Kauwen is okee maar door de slijk gaan is niet goed.

ze is geboren waar ze nu nog steeds staat, ze gaat ook niet heel vaak liggen, de ene keer is het erger als de anderen keer. ik zou dat is doen ! het is verder ook een best schikachtig veulen

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:22

Mijn merrie van ruim 3,5 jaar doet het ook nog af en toe ;-) ik schrok eerst want ik had het zelf nog nooit gezien :o dacht eerst van er zit haar wat dwars in haar slokdarm of luchtpijp haha. Maar het is dus onderdanig gedrag :D

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:24

Magica schreef:
Mijn merrie van ruim 3,5 jaar doet het ook nog af en toe ;-) ik schrok eerst want ik had het zelf nog nooit gezien :o dacht eerst van er zit haar wat dwars in haar slokdarm of luchtpijp haha. Maar het is dus onderdanig gedrag :D

okee, dan maar hopen dat het nog minder word, ik probeer ook altijd zo veel mogelijk met haar te doen (poetsen wandelen enz) dan dout ze het ook niet meer, alleen als ze aankomt !

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:30

Afbeelding
dit is trouwens het veulen, glamour

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:31

charissa90 schreef:
Magica schreef:

okee, dan maar hopen dat het nog minder word, ik probeer ook altijd zo veel mogelijk met haar te doen (poetsen wandelen enz) dan dout ze het ook niet meer, alleen als ze aankomt !

Ze doet het niet vaak hoor, een enkele keer als een kuddegenoot waar ze wel respect voor heeft, in de buurt komt ;-)

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:33

@Magica okee ! zei doet het juist alleen tegen mensen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:35

Dit is heel gewoon normaal kuddegedrag van een paard eh veulen. Je veulen gedraagt zich dus volkomen normaal. Hier iets "aan" doen zou ongeveer hetzelfde zijn als een kind verhinderen te beginnen praten. Dat doen ze ook uit zichzelf...

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:36

mrie schreef:
Dit is heel gewoon normaal kuddegedrag van een paard eh veulen. Je veulen gedraagt zich dus volkomen normaal. Hier iets "aan" doen zou ongeveer hetzelfde zijn als een kind verhinderen te beginnen praten. Dat doen ze ook uit zichzelf...
okee dankjewel ! ik bedoelde eigenlijk meer, hoe moet je erop reageren

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:18

.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:53

Dat kauwen vindt ik ook vrij normaal mijne is nu 5 jaar maar doet dit ook nog weleens bij een vreemd paard. Eigenlijk heel vreemd gezien ze niet echt heel onderdanig is.
Maar dat ze ook gaat liggen vindt ik dan weer niet normaal dat is echt te onderdanig. Heb je daar in de omgang ook last van want je zegt hij doet het weleens bij mensen, gebeurt het dan ook bv als ze naar de hoefsmid moet dat ze dan kauwen is het probleem niet maar als ze er bij gaan liggen lijkt me dat niet praktisch.
Dus wat het kauwen betreft geen zorgen maken, wat het liggen betreft zou ik dat wel een goed in de gaten gehouden in wat situaties dat is. Waarom vandaag niet en morgen wel, wat is er anders aan die situatie waardoor ze zichzelf genoodzaakt ziet om te gaan liggen. En dan kun je kijken of je er achter komt waarom ze gaat liggen en dan eventueel je aanpak aanpassen zodat je het kunt voorkomen.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:00

Tigra_ schreef:
Dat kauwen vindt ik ook vrij normaal mijne is nu 5 jaar maar doet dit ook nog weleens bij een vreemd paard. Eigenlijk heel vreemd gezien ze niet echt heel onderdanig is.
Maar dat ze ook gaat liggen vindt ik dan weer niet normaal dat is echt te onderdanig. Heb je daar in de omgang ook last van want je zegt hij doet het weleens bij mensen, gebeurt het dan ook bv als ze naar de hoefsmid moet dat ze dan kauwen is het probleem niet maar als ze er bij gaan liggen lijkt me dat niet praktisch.
Dus wat het kauwen betreft geen zorgen maken, wat het liggen betreft zou ik dat wel een goed in de gaten gehouden in wat situaties dat is. Waarom vandaag niet en morgen wel, wat is er anders aan die situatie waardoor ze zichzelf genoodzaakt ziet om te gaan liggen. En dan kun je kijken of je er achter komt waarom ze gaat liggen en dan eventueel je aanpak aanpassen zodat je het kunt voorkomen.

als ze naar de hoefsmid gaat ofzo, gaat ze er niet bij liggen als je er al een haslter om gedaan hebt en der vast hebt gaat ze ook niet meer kauwen, het is meer dat als je de wei in komt ze heel erg gaat kauwen en meestal nog op een afstandje staat. heel soms gaat ze dan liggen en weer opstaan heel erg snel is dat, of ze maakt zich heel erg laag. Maar als je al dichtbij staat doet ze het niet meer. ik zou er is opletten wanneer het nou minder is wanneer niet. dankjewel !

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:02

.