paard vriendelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponypret123

paard vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:25

Wat vinden jullie dier vriendelijker? Sporen of een zweep?

XxLMMxX

Re: paard vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:26

mits goed gebruikt vind ik beiden geen probleem.
Heb t zelf beiden niet

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:27

Mits goed gebruikt zijn sporen en zweep beiden niet dieronvriendelijk. Verkeerd gebruikt kunnen ze beiden wél dieronvriendelijk zijn.

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:46

Vind ik ook als je er goed mee omgaat ik rij met zweep

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:49

Als je er goed mee omgaat, beide geen probleem. Ik reed met sporen, nu soms met zweep, gewoon omdat het voor beiden lekkerder gaat.

marix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:32

Het ligt eraan hoe je ze gebruikt.
Tjsa.. sporen, je er een paard aan overhouden dat snel en correct op je hulpen reageert, maar je kunt je paard ook een paar flinke wonden bezorgen als je ze verkeerd gebruikt :n
Precies als met een zweep. Je kunt het gebruiken als aanwijsstok, je kunt je paard er ook mee tot moes slaan.
Dus geen van beiden is meteen paard(on)vriendelijk. Ligt eraan wat je ermee doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:56

Als je met een zweep een paard in elkaar mept, en met sporen correct rijdt.
Dan zijn de sporen diervriendelijker.

Maar als je met de sporen constant zit te prikken en de zweep correct gebruikt.
Dan is de zweep diervriendelijker.

Dat betekent dus dat een paard het meest gebaat is bij een goede ruiter.
Iemand die zonder zweep en sporen rijdt, kan ook heel paardonvriendelijk rijden.
In de mond trekken, in de buik schoppen met de hakken etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:00

Als ik naar mijzelf en mijn paard kijk: sporen. Aangezien ik een stuk met m'n voeten onder z'n buik uitkom. Ook met zwanenhalssporen gaat 't me niet lukken om 'm daarmee te raken. Met giraffenhalssporen trouwens ook niet.

Zweep gebruik ik wel. Paardje is scheef en met zweepje kriebel ik 'm tussen z'n ribben aan de bolle kant. Nu paar maanden mee bezig en hij vindt 't steeds makkelijker om af en toe even 1 stap recht te zijn.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:37

Ik gebruik bij Tommie beide niet. Wel gedaan en ik vind dat als je er netjes mee omgaat het niet zielig zou moeten zijn.

Bij de manegelessen die ik geef mogen er geen sporen gebruikt worden. Zweepje wel.
Ik heb een hekel aan geschop in de buik. Dan liever een tikje. Maar aan meppen heb ik een hekel en mag ook niet.

Bij een traag paard ga ik liever aan de gang met overgangen om hem oplettender te maken. Dan maar wat meer tijd erin stoppen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:44

Ten eerste wil ik zeggen dat ze beide zo vriendelijk of onvriendelijk kunnen zijn het is maar hoe je ze gebruikt maar ik vindt over het algemeen een zweep vriendelijker en waarom is dat omdat je heel vaak ziet dat mensen gewoon nog niet stil kunnen zitten me hun benen ze wapperen alle kanten op, niet erg kun je aan werken maar als je er dan nog sporen aan hebt zitten dan gebruik je ze vaak veel meer dan je erg in hebt. Dat is erg jammer een zweep kun je heel doelbewust gebruiken die "tikt" niet zomaar onbewust je paard aan met sporen is dit veel makkelijker. Omdat vele mensen te weinig controle hebben over hun benen en dus onbewust zitten prikken.
Dus ja eigenlijk vindt ik een zweep vriendelijker omdat de meeste ruiter nu eenmaal meer controle hebben over hun zweepgebruik dan hun spoorgebruik.

Kruimels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:08

Ik rijd zonder sporen of zweep - paard is lekker voorwaarts - maar sporen vind ik paardvriendelijker.

Ik vind dat je met een zweep meer kwaad kan door bijv. het paard te laten schrikken.
Sporen moet je natuurlijk wel op de goede manier kunnen gebruiken.

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:04

Ik rijd sinds kort bijna altijd met sporen, maar rijd ook nog gerust zonder! Ik rijd met stompe sporen van 15 mm. Ik vind sporen persoonlijk fijner, maar beide vind ik niet dieronvriendelijk, mits ze goed gebruikt worden.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:13

in mijn geval zouden sporen het meest dieronvriendelijkst zijn, aangezien ik mijn benen niet zo goed stil kan houden.
Het liefst rij ik ook zonder zweep, rij op manegeponies en de meeste waar ik op rij, rij ik zonder zweep mee.
Bij sommige moet ik m wel bij me houden, maar dan gebruik ik m meestal nog niet veel.

Maarja, om antwoord op je vraag te geven, denk ik ook wel dat als je ze op de juiste manier gebruikt, ze allebei niet dieronvriendelijk hoeven te zijn.
Al denk ik eerlijk gezegd wel dat je met sporen eerder onbewust in het paard zal prikken dan met een zweep.
(als je bijv geen stille beenhouding hebt, en het lijkt me vrij moeilijk om een zweep onbewust te gebruiken, je denkt er toch wel bij na voor je bijv een tikje geeft)

shiirley133

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:25

Ik gebruik alleen een zweep.
Als je er goed mee om weet te gaan heb ik geen problemen met een zweep of sporen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:30

Ik vind dat er al iets misgaat met de vraagstelling, want sporen en zweep zijn niet voor hetzelfde bestemd, een zweep gebruik je om te corrigeren, en sporen om hulpen te verfijnen. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.

En hoe vriendelijk, of onvriendelijk ze beiden zijn, hangt puur af van hoe je ze gebruikt. Ik rijd altijd met zweep, maar er zijn ook genoeg dagen dat mijn zweep mijn paard niet aanraakt. Ik rijd dressuurmatig meestal met sporen, maar die zijn bij mij ook niet bedoeld om erin te schoppen als het even niet goed gaat.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:33

Wat al gezegd is inderdaad, het ligt eraan hoe je ermee omgaat :). Ik rijd zelf alleen met zweep, die ik overigens zelden gebruik. Alleen als "aanwijsstok" inderdaad. Sporen gebruik ik niet omdat ik mijn benen (onbewust) heel slecht stil kan houden, en hem daarmee dus onnodig ga zitten prikken. Hier wordt wel aan gewerkt! (benen stil houden)

sis97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:05

Het net hoe je ze gebruikt. ik gebruik alleen de zweep, maar dan ook alleen als hij niet luisterd of als hij niet reageerd op been. klein tikje.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:07

Zoals al gezegd wordt (heel vaak haha): ligt eraan hoe je ze gebruikt. Ik rij alleen met zweep die ik eigenlijk nooit gebruik :+

superlisa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:11

zweep want als je met sporen heel de rijd met je voeten tegen zijn buikje zit dan is het veel pijnlijker dan met een zweepje

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:12

Ik rij altijd met zweep, gebruik hem alleen niet altijd.
Sporen gebruik ik nooit. Ik heb ze niet eens :=

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:15

Denk dat over het algemeen een zweep nog "vriendelijker" is.. in ieder geval duidelijker. Die wordt minder vaak per ongeluk gebruikt, terwijl sporen er nog wel eens onbewust ingeprikt worden.

Zelf rijd ik meestal zonder een van beiden. Af en toe zo'n klein springzweepje, maar die beland na een kwartier meestal in een hoek van de bak.. omdat ik hem niet nodig ga hebben.

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:33

Ik vindt een zweep niet dier onvriendelijk, als je hem maar op de normale en goede manier gebruikt!
Sporen hetzelfde. Als je een pony hebt die best sloom is en je vindt het zielig om hem te hele tijd schoppen te geven in plaats van een zachte aanraak van een knobbel spoortje vindt ik sporen niet zielig. Zolang je er maar rechtvaardig en netjes mee met je paard omgaat!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:35

Dat ligt aan hoe het gebruik word, maar ze zij ook niet voor het zelfde bedoelt hè?!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:36

Ik vind een zweep paardvriendelijker, omdat ik vaak zie dat een ruiter onbewust toch zijn sporen gebruikt doordat de beenligging niet helemaal correct is. Dat heb je bij een zweep minder. Maar als een ruiter echt een goede beenligging heeft en beiden correct gebruikt dan maakt het niet veel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:15

Ik vind een zweep ook vriendelijker, je hebt er dan iets meer controle over dan sporen.