verhuist van 24/7 buiten naar veel stal, te warm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

verhuist van 24/7 buiten naar veel stal, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:28

Heey bokkers!

Mijn pony is verhuist van 24/7 buiten naar veel op stal (waarbij hij uiteraat wel buiten komt, maar niet 24/7)
Alex is een haflinger met nogal veel vacht, en dat gaf nooit problemen omdat hij lekker buiten stond. Maar nu staat hij met zijn vachtje te zweten op stal, ik heb zelfs het idee dat hij er wat door afvalt, kan dat? (anders kan het ook stress zijn door de verhuizing natuurlijk..) Hij is ook alweer wat in de rui..

Alex is 4 jaar en ik ben hem aan het beleren, dat wil zeggen dat ik een keer of 3/4 in de week een half uurtje tot 3 kwartier rondhobbel met veel stap. Ook longeer ik hem een keer of 2 per week een half uurtje, of heeft hij een rustdag en gaan we wandelen. Hij is na het werk best bezweet, maar met een zweetdekentje en uitstappen is het niet perse storent voor mij. Wel voor hem?

Hij heeft nooit een winterdeken op gehad (wel exzeemdeken) en is nog nooit geschoren. Kan het kwaat dat hij het warm heeft op stal? Hij zweet lichtjes meestal..En is het wel een slim idee om hem nu te scheren en een relatief wat dunnere deken dan zijn eigen vacht op te doen? en hoeveel grams dan?

Goed, een heleboel vragen, ben benieuwd naar jullie meningen!

tylando

Re: verhuist van 24/7 buiten naar veel stal, te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:31

ik denk dat het mss door de verhuizing kan komen, maar hou in de gaten de temperaturen schieten opeens weer omhoog, dus kan ook een combinatie zijn van...

kijk het even een tijdje aan..het paard moet er ook aan wennen! en een stal en een nieuwe omgeving!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:24

Grappig, je hebt precies het omgekeerde van mijn topic over van binnen naar buiten verhuizen :)

Ik denk dat het niet zo veel kwaad kan, want bij mijn paard gebeurt het ook wel dat hij licht zweet als het in de winter ineens een paar dagen relatief warm is. Hij heeft dan gewoon te veel haar, maar volgens mij heeft hij er verder geen last van. Als het niet extreem is natuurlijk. Ik denk dat hij gewoon wat gaat ruien en dan is hij het teveel aan haar zo kwijt.

Duurt het te lang of wordt het te erg, dan kun je mss zo'n race streep of alleen de onderhalf scheren? Dat wordt volgens mij vaak gedaan om wat extra warmte kwijt te kunnen.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 12:26

Hey, Dankje voor jullie meedenken :)

Ik geef hem nog wat extra tijd, hij staat er nu een week of 4 nogmaar.

Tnx!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:23

pas op met dat ze geen luis/of schimmel krijgt.

had ik wel namelijk toen ze van 24 uur buiten naar meer binnen ging.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:55

Ik dacht ook aan wat Gwahir schreef: een racestreepje scheren.
Als hij bezweet op stal staat zonder iets te doen heeft hij het mijns inziens te warm

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:08

Hoi, ik zag dat je ergens waarschijnlijk ergens in de buurt van De Meern op stal staat met je paard. Als hij van 24/7 buiten naar 23/7 binnen is gegaan, dan is het niet zo gek dat hij op stal staat te zweten. Is er niet iemand op stal die er een scheerapparaat over heen kan halen of misschien kan je er een van de Faculteit zelf lenen. Ik zou zeggen borst eruit en racestreep. Zou jij het lekker vinden om met 24 graden in je winterjas de hele dag binnen in de collegezaal te zitten? ;-) Misschien kan je zorgen dat je paard er meerdere keren per dag uitkomt (onderling, tegen betaling of e.d.). Al is het maar 10 min en even wandelen, maar dan ga je ook het zweten tegen omdat hij even kan luchten. Hebben ze geen mogelijkheid tot buitenluik bij jou op stal of buitenstal of stal met uitloop? Misschien kan je regelen dat hij een paar uurtjes tegen betaling overdag op een paddock gezet kan worden, naast de tijd die je zelf op stal bent. Als diergeneeskunde student weet ik dat je onregelmatige en lange dagen maakt. Dan weet je in elk geval dat je paard regelmatig een frisse neus haalt met zijn dikke vacht, even kan rollen, etc. Voor een paard met dikke wintervacht is het wel een fikse omschakeling van 24/7 buiten naar 22/7 binnen, zeg maar. Iets om rekening mee te houden. Verder voldoende ruwvoer, misschien kan je iets met slowfeeder of hooinet. Zie Zeldenrust stables bv.

Als je paard op stal staat zonder iets te doen en bezweet is, heeft hij het naar mijn idee echt te warm. Ik weet niet waar je momenteel zelf woont (op kamers?), anders zou de andere kant van Utrecht richting Hollandse Rading of De Bilt misschien een optie zijn? Daar staan de paarden over het algemeen 24/7 buiten (paddock/wei) of dagdeel in elk geval in de winter. Hoef je ook niet elke dag te komen en kan je een dagje overslaan. Betaalbare opties en lekker nog in het bos rijden. Zag in je profiel dat je dat ook graag deed. Er zijn ook in Utrecht en omgeving wel opties om je paard meer buiten te hebben. Het is wel goed zoeken. Misschien het overwegen waard - ondanks je leuke stal.

Succes, ik zou in elk geval regelen dat je paard geschoren wordt!!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:34

Hey dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Buiten zetten doe je zelf en onderling, maar omdat ik nog een beetje nieuw ben is onderling nog niet heel veel gedaan. Maar daar ben ik mee bezig, alex heeft een paar vriendjes gemaakt en gaat nu geregeld samen (en dus meerdere keren per dag) naar buiten!
Ik zit inderdaad op kamers, in de meern. Ik ben dus niet in de mogelijkheid om alex aan de andere kant van utrecht te zetten, dan moet ik heel ver fietsen.. ik fiets natuurlijk ook naar de faculteit maar voordat je stallen tegen komt fiets je nog wel een half uurtje verder.
Op stal wordt 4 keer gevoerd (hooi en krachtvoer) en ik voer ook nog een keer extra ruw bij, hij heeft dus bijna altijd hooi liggen:)

ohja, hij heeft een luik naar buiten! vind ie ook ontzettend leuk en lekker volgensmij:) hij staat veel met zijn koppie naar buiten te turen! en ik heb wat 'stalspeelgoed' besteld, kan hij ook nog wat anders doen op stal dan hooi eten en naar buiten kijken.

Ik twijfel enorm, ik mag van mams niet scheren.. dat is 'niet natuurlijk, hij lost het zelf wel op' (en ja, ik ben 20, woon niet meer thuis, maar luister nogsteeds naar mamie :Y) ) maar ik wil wel het beste voor mijn beestje.. en als je toch bezig bent, is helemaal scheren niet prettiger? of alleen zo'n streep? want krijgt hij het op die streep dat niet koud als hij naar buiten gaat??

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:34

oke de knoop is doorgehakt.. alexje gaat kaal! heb bij divoza dekens met 50 procent korting gevonden :D
morgen even iemand met een scheerapparaat op stal vinden! denk dat dit toch echt het beste is voor alexje

(en nu mijn moeder nog overtuigen -O- voel me echt een kindje die stiekem snoepjes jat ofzo := )

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:40

Uhh, ik denk dat je je tzt toch eens verder zou kunnen verdiepen in stalling bij jou in de buurt van de Faculteit. Op 10 min afstand zitten een aantal stalletjes (kleiner) waar paarden dagdeel in de winter buiten komen. Wie weet verhuis je tzt ook wel zelf dichter naar het Centrum toe of andere kant van Utrecht of SSH terrein of e.d. Dat heeft even tijd nodig. Vanuit Utrecht CS gaat er een trein (max 10 min) naar Hollandse Rading, uitstappen en er zitten diverse stallen op loopafstand waar paarden 24/7 op de weide staan. Je rijdt zo het bos in, je hoeft niet elke dag te gaan. Geef het tijd.

En ja, kom op zeg. Je bent 20 jaar en tijd om op eigen benen te staan, je eigen keuzes te maken. Straks moet je als DA ook zelf beslissingen nemen. Misschien dat je je moeder het voorbeeld van winterjas met kachel aan binnen kan voorleggen. Ja, het is niet natuurlijk om te scheren. Je paard stond buiten en dan is het niet nodig. Nu staat die grotendeels binnen, dus is het een kwestie van aanpassen. De hele dag in een sauna zitten als paard, dat is NIET NATUURLIJK! Jij besluit om hem op te sluiten, paard heeft het duidelijk te warm.. dan is het aan jou als eigenaar om daar een oplossing voor te verzinnen. En nee, dat betekent niet gelijk de gehele winterjas uit. Ga jij in je winterjas met 12 graden 10 km hardlopen? Good luck :j

Kan je de DA's van de faculteit niet vragen wat het verstandigste is. Mijn merries staan 24/7 buiten met winterjas en schuilstal. ook die zijn geschoren. De een via nr 8, de ander via nr 11. Begin met de borst uitscheren! En evt een streep onder de manen. niet mooi, wel effectief! _/-\o_ Ik vond het vroeger ook niets, maar ik vind niet dat je je paard op stal kan zetten en dat hij daar staat te zweten. Ik ga ook niet in een bontjas naar de sauna. Doe er je voordeel mee en zoek evt even verder met de zoekfunctie. En nee, ze hebben het NIET KOUD! En ze hebben nergens last van. En nee, ze hebben geen dekens om = ook niet nodig en hoeft die van jou ook niet. Je paard droogt nu niet op, zo zwetend op stal.. met alle gevolgen van dien!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QI4SFRA.jpg

En nee, je paard krijgt het echt niet koud :brr: Verdiep je eens in de gemiddelde temp waar een paard zich goed bij voelt, zelfs bij -5gr. Geldt trouwens ook voor koeien, etc. Maar iemand anders hier weet daar vast meer van.

Enne, wie ziet er elke dag je paard, je moeder niet... die heeft geen zicht op je paard nu hij verhuist is en jij wel!
*\o/* :Y)
Succes, laat hem niet nog 4 weken op stal zweten. En nee, als het kouder wordt heeft hij er buiten ook geen last van. Niet met een dergelijk model. :o

http://www.nhk.nl/index_2645.php
http://www.paardenlifestyle.com/zwetend ... voldoende/
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ardendeken
http://dier-en-natuur.infonu.nl/diverse ... -meer.html

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:43

Ik zie nu je reactie, je hoeft niet gelijk alles kaal en aan dekens te beginnen he! Laat je informeren, neem tussenstapjes. Racestreep of borst eruit betekent niet dat je hem onder een deken hoeft te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:15

Ik heb mijn x tinker vorig jaar eind dec. ook van 24/7 buiten verhuist naar 'snachts op stal.
Nu had ik wel een box voor de open schuifdeur die lekker op bleef.
Nu stond ze overdag wel de hele dag buiten dus dat scheelde wel.

Ik heb haar niet geschoren toen en dat ging prima, en ze had een beste dikke teddy vacht.

Nu staat ze wel onder een deken (puur omdat ze gewoon niet meer happy buiten stond als het regende, en madam dan stopte met hooi eten). Ze heeft een minder dikke en lange vacht dan vorig jaar en had nu wel last van dat ze sneller ging zweten. Heb nu een kleine race streep (van singel tot onderkant hoofd) geschoren en dat bevalt prima. Zijn ook genoeg paarden die hiermee 24/7 buiten staan en geen deken op hebben.

Ik zou hiermee beginnen, meer scheren kan altijd nog!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 02:29

Wat is het geworden?
Ik had zelf begonnen met een racestreep oid ipv kaal.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:42

Hey!
Dank jullie voor het meedenken! :D
Had niet verwacht dat er nog reacties kwamen, sorry voor het late antwoord!
Ik ga 'iets' scheren, tussen racestreep en dekenmodel in denkik. Dekens heb ik in iedergeval voor volgend jaar, kan ik met een beetje geluk het scheren voor zijn! eigenlijk zou alex deze week geschoren worden, maar dat wordt volgende week. Ik kan niet zelf scheren dus wil het door iemand anders laten doen, vandaar :)

Tnx!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:03

Paard heeft het warm, laat vacht los, heel normaal (mijne laat nu al los en is deels geschoren... :')) en derest kun je ook al plukken, sommige dan. Magerworden kan indd stress zijn, voerverandering...?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:09

Waarom eigenlijk de keuze om hem binnen te zetten als ik vragen mag? Oplossing lijkt mij simpel, weer naar buiten. :o

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:15

Ben het wel eens met Gypsy eigenlijk, een box is ook heel stressvol voor een paard wat vrijheid gewend is. (ivm afvallen)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:55

Hoe is het nu met je paardje, Horse_Driver? Al (deels) geschoren, komt die al meer buiten (kunnen regelen onderling met stalgenootjes?) en is hij al wat aangekomen? Merk je positief verschil? Voor een paard dat van 24/7 buiten gewend is naar 23/7 binnen zal de overgang wel groot zijn :j

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:42

oef sorry voor de late reactie!
@xSlvna: Alex is nu gelukkig weer lekker op gewicht! denk idd dat het stress was. Voerverandering valt wel mee, eerst kreeg hij alleen hooi en nu per dag halve schep basisbrok + wortelen
@Gypsy en Locanda: Ik ben verhuist en kon helaas niet anders..
@ Willekes: het gaat super met hem! door de kou had ik besloten om hem niet te scheren, beetje sneu.. hij komt idd meer buiten nu, hij heeft meerdere vriendjes (waaronder een 2,5 jarige, heeeerlijk spelen die 2!)
Alex is nu weer mooi op gewicht, en hij is weer lekker zichzelf met de nodige ondeugende streken en speels gedrag:)

Zondag laat ik hem wel deels scheren, het is nu ineens weer te warm!:s zeker omdat ik voorzichtig begonnen ben met rijden, wat trouwens heerlijk gaat!!

Dankjullie voor jullie meedenken en tips!!