overgang van veel op stal naar 24/7 buiten in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

overgang van veel op stal naar 24/7 buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 13:17

Ik zit met n dilemma! Wat denken jullie, kan ik mijn 4 jarige ruin (kruising tinker) in januari of februari nog verhuizen van zijn huidige stalling (paar uur per dag buiten) naar een stalling 24/7 buiten met ruime schuilstallen met stro en onbeperkt ruwvoer op de weide? Hij heeft wel wat vacht maar niet zoals die teddybeertjes die je soms ziet. Zou het nodig zijn hem een deken op te doen? Of gaat dit dan juist bt isoleren door zijn eigen vacht tegen werken? Mss heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt, tips zijn welkom!

Marije_jiplover

Re: overgang van veel op stal naar 24/7 buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:56

Ik heb mijn pony 3 jaar geleden midden in de winter overgeplaatst van 24/7 binnen, naar 24/7 het land op met schuilstal waarin hij droog en uit de wind kan staan en droog kan liggen.
De timing kon bijna niet rotter, er lag een dik plakkaat ijs op de weide en hij had 18 jaar lang alleen maar op stal gestaan in een hokje van 2,5 x 3 m. Maar hij moest daar voor de jaarwisseling weg, mocht met pensioen en ik mocht hem hebben en dit was de enige stalling die ik bij mij in de omgeving voor hem vinden kon, die ook betaalbaar was. En op zich natuurlijk de hemel op aarde, zelf kunnen kiezen tussen binnen en buiten.

Ik heb hem wel een deken op gedaan, zijn vacht was niet toegerust op buiten staan, dat stond hij werkelijkwaar nooit voor ik hem kreeg.
En ik heb gezorgd dat zijn hooibak altijd gevuld was, zodat hij zich warm kon eten.
Ik heb het idee gehad dat hij zich 2 dagen niet zo heel erg thuis gevoeld heeft, daarna zag ik ineens dat hij weer gelegen had en sindsdien heb ik echt een heel erg happy paard.
Hij doet het super goed, ondanks dat hij midden in de winter van zijn warme vertrouwde hokje ineens de kou in gegooid is door mij. En op stal staan vindt hij nu verschrikkelijk, hij staat liever in de regen buiten dan in een droge box met hooi op te drogen na het rijden :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:04

ja met een droge stal en onbeperkt ruwvoer geen probleem.lekker naar buiten met je maatje.ik zou niet voor een deken kiezen ze unen het beste alles zelf regelen

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:12

Mijn paard kwam vorig jaar ook in de koudste periode van het jaar bij ons; ineens van iedere avond/nacht op stal naar dag en en nacht buiten met schuilstal, toen het s'nachts wel tot -18 vroor. Hij had al een redelijk dikke vacht die al snel heel veel dikker werd, binnen drie dagen ofzo leek het wel dubbel de fluffigheid! Eventueel ondersteunen met wat extra voer (ik voer hem in deze tijd extra muesli, lijnzaadolie en vitaminen voor een nog betere vacht) en vooral goed in de gaten houden. Merk je dat hij het te koud heeft, kan je altijd nog een deken op doen.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:22

Gewoon doen hoor, moet echt een paradijs zijn voor een paard dat zoveel binnen heeft gestaan! Deken is mijns inziens niet nodig voor een jong, gezond paard dat kan schuilen en onbeperkt ruwvoer heeft. Mocht je het idee hebben dat ie er toch last van heeft kun je er altijd een regendeken op gooien. Ik heb zelf voor de echt gure dagen (non stop regen, ijzige wind en rond de 0 graden) een regendeken met fleecevoering. Wilde eerst een ongevoerde, maar heb liever toch iets warmte in de deken om te compenseren dat ze de vacht niet uit kunnen zetten om zo warmte vast te houden. Volgende winter kun je 'm dan zonder deken laten als hij echt de tijd heeft gehad een vacht aan te maken. Ik denk dat hij het niet nodig zal hebben hoor, maar dat kun je alleen zelf inschatten!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:30

Het hangt nogal van je paard af; mijn paard kon die overgang niet eens maken in de zomer!
Ik zou je paard iig een regendeken op doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:36

Ik zit nu met hetzelfde probleem. We hebben een pony gekocht, maar die moet dit weekend naar ons verhuizen. Ze staat nu 24/7 op stal in een manege en bij ons komt ze 24/7 buiten met schuilstal. De grond is bevroren en zoals jullie weten vriest het flink. Ze heeft nu een vrij dunne staldeken op en geen dikke wintervacht. Ik heb een dikke outdoordeken voor haar gekocht en zorg voor onbeperkt ruwvoer en een dikke laag strooisel in de schuilstal. Is dit afdoende? Ik maak me er een beetje ongerust over, baal dat het juist nu zo koud moet zijn, maar het kan niet anders...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:39

Mijn 2 oudjes zijn in november 2009 verhuisd van een stal met alleen overdag een paar uurtjes weidegang naar 24/7 buiten met een schuilstal.
De pony had voldoende aan haar wintervacht. De KWPN'er heb ik die eerste winter onder een 300 grams deken gehad. Nu kunnen ze allebei prima zonder deken.

@leorah, met een flinke deken en een schuilstal denk ik dat ze het prima gaat redden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:30

Whild schreef:
Mijn paard kwam vorig jaar ook in de koudste periode van het jaar bij ons; ineens van iedere avond/nacht op stal naar dag en en nacht buiten met schuilstal, toen het s'nachts wel tot -18 vroor. Hij had al een redelijk dikke vacht die al snel heel veel dikker werd, binnen drie dagen ofzo leek het wel dubbel de fluffigheid! Eventueel ondersteunen met wat extra voer (ik voer hem in deze tijd extra muesli, lijnzaadolie en vitaminen voor een nog betere vacht) en vooral goed in de gaten houden. Merk je dat hij het te koud heeft, kan je altijd nog een deken op doen.

Ik ga hierin mee, kijk gewoon hoe het gaat, zorg dat ie zich warm kan eten en houd een deken achter de hand mocht hij constant met zijn haren omhoog staan en t echt koud hebben. Een gezonde vacht kan zich heel snel aanpassen aan het weer, in de natuur kan het weer ook ineens omslaan zoals je nu ziet. :)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:33

idd zorg dat ie zich warm kan eten en houd hem goed in de gaten(deken kan dan altijd nog als hij het koud heeft)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:40

Ik ben niet van de dekens maar in jouw geval zou ik wel een waterdichte deken erop leggen. 24/7 buiten is natuurlijk geweldig voor het paardje maar als hij gewend is om voornamelijk binnen te staan dan zou ik het er niet op gokken en hem zonder winterjasje 24/7 buiten zetten. Ik heb ooit een een pony gekocht die in maart nog met twee dekens op stond. Bij mij kwam hij in de zomer direct 24/7 buiten en ik dacht die gaat lekker de winter in maar hij kreeg die winter behoorlijke luchtwegproblemen waarvoor hij behandeld moest worden. Op advies een 0 grams deken erop gegooid. De winter erop voor de zekerheid toch maar weer wat bescherming erop gelegd en daarna geen problemen meer gehad.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:47

Ik zou er een dekentje op leggen. En kijk er niet gek van op als je paard rond etenstijd bij de weidepoort staat te drammen om naar binnen te willen, dat deed die van mij ook in het begin. Die was gewoon gewend om binnen eten te krijgen :') Zijn ze zo van af.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:52

Gewoon doen, zonder deken. Zeker met ruime schuilstallen en onbeperkt hooi. Je ziet snel genoeg of ie zich warm kan houden of niet. Verwacht daar echt geen problemen mee. Neem aan dat ie nu ook zonder deken staat?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:32

Leorah schreef:
Ik zit nu met hetzelfde probleem. We hebben een pony gekocht, maar die moet dit weekend naar ons verhuizen. Ze staat nu 24/7 op stal in een manege en bij ons komt ze 24/7 buiten met schuilstal. De grond is bevroren en zoals jullie weten vriest het flink. Ze heeft nu een vrij dunne staldeken op en geen dikke wintervacht. Ik heb een dikke outdoordeken voor haar gekocht en zorg voor onbeperkt ruwvoer en een dikke laag strooisel in de schuilstal. Is dit afdoende? Ik maak me er een beetje ongerust over, baal dat het juist nu zo koud moet zijn, maar het kan niet anders...

Moet gaan, kou en sneeuw zijn nooit zo n probleem , regen en harde wind zijn voor zo n pony kwetsbaarder. Ze hebben snel genoeg door dat schuilstal/ luwte prettiger is.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 18:53

Ik heb besloten dat ik het ook gewoon ga doen. Verhuisdatum is wel pas begin februari, maar er is de hele dag op verschillende plaatsen ruwvoer beschikbaar op zijn nieuwe wei, plus schuilstallen met stro. Hij krijgt nu maar 2x daags hooi dus ik vermoed dat hij het zowiezo wel op een eten gaat zetten :)

@Leorah: meer kun je bijna niet doen denk ik! En natuurlijk goed in de gaten houden, de mijne liep bij de vorige verhuizing (toen ik hem kocht) ook een verkoudheid op. Kwam meer door de verhuisstress denk ik, maar met dit weer zou ik er wel alter op zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:57

Gwahir schreef:
Ik heb besloten dat ik het ook gewoon ga doen. Verhuisdatum is wel pas begin februari, maar er is de hele dag op verschillende plaatsen ruwvoer beschikbaar op zijn nieuwe wei, plus schuilstallen met stro. Hij krijgt nu maar 2x daags hooi dus ik vermoed dat hij het zowiezo wel op een eten gaat zetten :)

Dat denk ik wel ja, mijn paard is een paar weken geleden verhuisd en krijgt nu weer onbeperkt ruwvoer en die zette het de eerste anderhalve week ook op een bunkeren.

Paar jaar geleden heb ik 'm verhuisd van 17 uur per dag op stal naar 24/7 buiten, dat was eind oktober. Hij had toen minder vacht dan de jaren erna maar het was een goede keus. Op stal staan is niks voor hem, hij had voorheen altijd buiten gestaan.

Succes vast met de verhuizing :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:39

Zo en dan nog even de update: We zijn inmiddels verhuisd en paard staat nu 24/7 in de wei met onbeperkt hooi uit meerdere ruiven. Er zijn 3 grote schuilstallen met stro er in voor 10 paarden in totaal, dus ook schuilmogelijkheden genoeg :)

Ik ben zelf blij dat we de stap hebben genomen, eerst ik voelde me er echt niet happy meer bij dat hij zo veel binnen stond en mager was geworden. Wel is het nu even oppassen dat hij niet verder gaat afvallen door de verandering naar buiten en zijn nieuwe plaats in een nieuwe groep. Daarom voer ik nu elke dag slobbermash bij en een kwart schep biks. Eerst kreeg hij alleen hooi, dus ik heb het langzaam opgebouwd (al op mijn oude stal). Hij heeft geen deken gekregen, maar qua vacht merk ik er nog niet veel van. Bij het longeren heeft hij energie genoeg en hij kijkt alert uit de oogjes, dus tot zover gaat het goed :)