Mishandelde shetlander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woahitsjess_

Mishandelde shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:43

Hallo,

Bij mij op stal waar mijn paard staat een shetlander, ik heb dat beestje altijd al geweldig gevonden, maar nu het probleem.
Hij is vroeger zo erg mishandeld dat hij nu totaal geen vertrouwen heeft in de mens.
Hij staat samen met 3 andere shetjes in een grote stal, en zodra je die stal in komt rent hij gelijk weg.
Niemand kan echt in de buurt komen, je ziet ook echt dat hij bang en nerveus wordt.

Nou ben ik vorige keer rustig in de stal gaan zitten op mijn hurken, en op een gegeven moment kwam hij naar me toe en toonde hij interesse.
Ik kon hem ook al even aaien, maar gelijk daarna is hij weer weggerend.
Ik voel echt wel een soort ´klik´ met deze pony en sinds hij geen baasje heeft wil ik toch wel de gene zijn die hem elke dag even zijn nodige verzorging heeft.
Maar ik weet echt niet hoe ik moet beginnen om het vertrouwen te winnen.
Weten jullie misschien hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

groetjes. x

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:45

Als je niet weet wat je moet met zo'n pony: niet aan beginnen.

paardje87

Re: Mishandelde shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:56

Jemig wat negatief.. ^^
TS Gewoon doen hoor
Ik zou echt proberen een band op te gaan bouwen hoor!
Elke dag in de stal gaan zitten en wachten totdat hij komt en dan misschien iets lekkers te geven zovan ' ik ben goed' ?
En echt het gaat niet in 1 dag je hebt daar wel tijd voor nodig dus je moet wel het geduld hebben!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:58

Niet negatief verwarren met realistisch. Zou niet het eerste paard zijn dat nog verder vernacheld wordt door iemand die het goed bedoelt maar die geen idee heeft hoe met een (kennelijk) beschadigd paard om te gaan.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:59

Jaa dat snap ik maar je moet elk paard een kans geven en als wij goeie adviezen hier geven en TS er iets mee doet .. dan zou er een kans moeten zijn dat het goed komt ;)

ruth310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:00

Zou ik ook doen; gewoon iedere dag in de stal gaan zitten. En als hij dan door heeft dat jij geen 'gevaar' bent, zal hij misschien iedere keer iets sneller naar jou toekomen. Maar hier heb je idd veel geduld voor nodig :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:01

zoeensep schreef:
Jaa dat snap ik maar je moet elk paard een kans geven en als wij goeie adviezen hier geven en TS er iets mee doet .. dan zou er een kans moeten zijn dat het goed komt ;)

Tuurlijk moet elk paard een kans krijgen, maar een kans op wat? Als het diertje buiten komt, eten krijgt, schoon stalletje heeft en soortgenootjes om zich heen heeft, dan voegt voor het dier het stukje 'mens' niets meer toe.

En ALS je hem dan perse het stukje 'mens' wil geven, dan zou ik dat laten doen door iemand die heel veel ervaring heeft met dit soort dieren.

woahitsjess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:01

ruth310 schreef:
Zou ik ook doen; gewoon iedere dag in de stal gaan zitten. En als hij dan door heeft dat jij geen 'gevaar' bent, zal hij misschien iedere keer iets sneller naar jou toekomen. Maar hier heb je idd veel geduld voor nodig :)

Ja dat weet ik! Maar geduld heb ik wel, dus dat is geen probleem.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:02

Je schrijft: sinds hij geen baasje meer heeft ?
Diertje zal toch wel een eigenaar hebben ?

Niets doen zonder overleg ...

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:03

Koper schreef:

hoezo? ik verzorg 10 jaar verwilderde Shetlanders, de dochter van die pony is daar geboren en had nog nooit een mens gezien!
Nu doen we alles met ze. Onze band is in 2 jaar super sterk geworden!

Wat je deed was goed, in de stal hurken. Keek je hem/haar aan? probeer naar de grond te kijken dan voelt 'ie zich minder bedreigt.
En inderdaad laten zien dat je niet gevaarlijk bent bvb met snoepjes.

En vooral niet te lang achter elkaar! Als hij bij je in de buurt is geweest en je hebt hem/haar beloont ga dan voorzichtig weg.
Dus niet langer dan 15 min daar zitten ;)

Veel geluk en plezier, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt! :o
Laatst bijgewerkt door Suzie99 op 22-12-12 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

woahitsjess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:03

Shirley schreef:

Hij heeft geen baasje en ook geen eigenaar. De eigenaar heeft hem daar gedumpt en de staleigenaar heeft hem daar laten staan, en hij zegt ook dat hij geen eigenaar heeft en niemand die er naar omkijkt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:08

ik denk dat dat op je hurken gaat zitten en wat lekkers geven misschien, wel kan helpen als je dat elke dag doet.
en wanneer je merkt dat hij het vervelend of te veel vind kun je het misschien een keer in de twee dagen doen.
maar een pony merkt gauw genoeg dat je het goed met hem voor hebt, alleen het zal wel in heel kleine stapjes gaan. daarom moet je ook heeeel rustig aan doen.
als je geluk hebt dan kan hij over een hele tijd weer ''normaal'' worden, maar waarschijnlijk lukt dat nieteens.
hoe erg is hij mishandelt dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:16

Suzie99 schreef:
Koper schreef:

hoezo? ik verzorg 10 jaar verwilderde Shetlanders, de dochter van die pony is daar geboren en had nog nooit een mens gezien!
Nu doen we alles met ze. Onze band is in 2 jaar super sterk geworden!

Wat je deed was goed, in de stal hurken. Keek je hem/haar aan? probeer naar de grond te kijken dan voelt 'ie zich minder bedreigt.
En inderdaad laten zien dat je niet gevaarlijk bent bvb met snoepjes.

En vooral niet te lang achter elkaar! Als hij bij je in de buurt is geweest en je hebt hem/haar beloont ga dan voorzichtig weg.
Dus niet langer dan 15 min daar zitten ;)

Veel geluk en plezier, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt! :o

Dus dat doe je al vanaf je derde ?

Maar ik zou in een stal met vier pony's toch maar niet op mijn hurken gaan zitten met snoepjes :n
Die drie brutale zullen je zo ondersteboven lopen en de bange staat nog steeds in een hoekje ...

Amado7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:19

Als je er echt klik mee heb, zou het leuk zijn als je hem mocht kopen.. Als dat van je ouders zou mogen en je zou ervaring hebben. Straks heb je nu een band opgebouwt, en is ze niet bang meer, en dan gaat ze weg..
Ikga mee met de anderen, elke keer er langs gaan, paar minuten er bij staan, snoepjes mee. Dan komt hij na een poosje echt wel naar je toe!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:40

Ben ik de enige die het gek vind dat iemand andermans pony toe eigent en er van alles mee wil gaan doen? ik zou zeggen, overleg het eerst met de eigenaar en kijk wat die er van vindt.

Edit:
Het deed me aan dit topic van laatst denken:
[VVDD] Het pest-kind is terug!

ruth310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:46

Telpeva schreef:
Ben ik de enige die het gek vind dat iemand andermans pony toe eigent en er van alles mee wil gaan doen? ik zou zeggen, overleg het eerst met de eigenaar en kijk wat die er van vindt.

Edit:

Het diertje heeft geen eigenaar toch?
En tjaa, dat 'er van alles mee doen' kun je het nu nog niet over hebben, maar ik zo wel even met de staleigenaar wat hij er verder van vind enz.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:48

ruth310 schreef:
Telpeva schreef:

Edit:

Het diertje heeft geen eigenaar toch?
En tjaa, dat 'er van alles mee doen' kun je het nu nog niet over hebben, maar ik zo wel even met de staleigenaar wat hij er verder van vind enz.

Tuurlijk heeft dat diertje een eigenaar. Degene die de rekeningen ervoor betaald is de eigenaar. En zelfs al zou het geen eigenaar hebben, dan kun je je niet zomaar een dier toeeigenen
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-12-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:49

Elk dier heeft een eigenaar, wettelijk is dat degene die er de afgelopen X tijd voor gezorgd heeft (stalling betaald, voeding betaald, DA kosten, smid, etc.)

En, als er wat fout zou gaan, is die eigenaar ook verantwoordelijk voor schade.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:49

Telpeva schreef:

Edit:

Nee hoor, dat was mijn eerste reactie immers ook ?

Citaat:

Vind het ook totaal onverantwoord , ook van de stalhouder ...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:51

Verdraaid, jouw post daar heb ik overheen gelezen! sorry :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:59

Ik ben ook wel heel benieuwd wat er bedoelt wordt met geen eigenaar?
Wie belt er dan de hoefsmid voor dat paard (wat dus bang is voor mensen)? Wie geeft het beest eten/drinken en zet het buiten?
De staleigenaar kan wel zeggen dat hij geen eigenaar is, maar wettelijk gezien is hij de eigenaar na ik dacht 6 maanden in beheer te zijn geweest. Volgens mij is hij nu officieel beheerder en dus ook verantwoordelijk voor hoefsmid e.d.

Ik zou bij dit soort paarden geen snoepjes gebruiken. Al helemaal niet als er nog 3 shetlanders bij staan.
Wat je bij je aanpak moet onthouden is: weggaan als het goed gaat.
Dus komt hij naar je toe en blijft even staan? Ga hem dan niet aaien maar loop dan weg.
Kun je hem opgegeven moment even aaien en gaat dat goed? Dan loop je weg.
Kun je naast hem staan en gaat dat goed? Loop dan weg.

Je wilt dus juist stoppen als het goed gaat, niet wachten tot het paard wegrent.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:16

Als je met de stalhouder overlegt en hij vind het goed, dan lijkt het me dat je in ieder geval kan proberen zijn vertrouwen een beetje te winnen, zodat hij weer mensen om zich heen toe gaat laten.

Maar vind het wel apart dat het diertje geen eigenaar heeft...

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:19

overleggen met de stalhouder. als hij idd toestemming geeft dat je met de shet aan de slag kan zou je het kunnen proberen. wel heeeeeeel veel geduld hebben