'Heet' paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

'Heet' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:07

Letterlijk en figuurlijk! :')
Mijn paard staat overdag in de paddock en snachts binnen. Gisteravond was ik nog langsgeweest, niks aan de hand. Kom ik vanmorgen vroeg aan, staat hij helemaal bezweet in zijn stal.. -O- Het is een beetje een druktemaker, maar meestal niet snachts op stal.. Hij heeft een deken om, maar ook zijn hals was helemaal bezweet dus ik maak me toch een beetje zorgen...

Iemand enig idee hoe dit kan? Ziek? Te warme deken?

Tamara1991

Re: 'Heet' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:08

Heb je gekeken of hij koorts heeft?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:13

Nee, ga ik zo doen...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:15

Als hij geen koorts heeft zou ik voor de nacht een dunnere deken opdoen.
1 van mijn paarden staat onder 2 dekens maar zodra hij de trailer opgaat krijgt hij 1 hele dunne op en die is eigenlijk nog te warm want hij maakt zich erg druk onderweg.

Sommige paarden worden erg druk ivm vogels in de stal of zwiepende takken tegen het dak oid.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:17

Kijk eerst even of het paard koorts heeft. Is het zweten begonnen nadat je deze deken op hebt gedaan? Heeft het paard een dikke vacht?
Die van mij heeft bijvoorbeeld zo'n dikke vacht dat die altijd drijfnat van het zweet op stal stond, nu staat ze lekker buiten. Maar het kan natuurlijk ook komen als het paard ziek is.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:19

Hij heeft deze deken al een tijdje op, maar heb hem nog nooit zwetend aangetroffen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:26

Het is nu wel vrij 'warm' buiten he, ik doe zelf ook minder aan momenteel en heb het veel warmer als ik in de wei bezig ben, dus dat kan wellicht ook voor je paard gelden. Binnen in de stal wordt het met meerdere paarden ook best 'warm'. En met deze temperaturen buiten is het niet heel koud voor de paarden. (behalve geschoren dan).
Is er iets verandert de laatste tijd op stal? Ander paard ernaast oid? Dat kan ook misschien ook stess veroorzaken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:28

We hebben momenteel temperaturen die in de nazomer ook wel eens 's nachts voorkomen.

Dus deken af.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:41

Mag ik vragen waarom je paard überhaupt onder een deken staat 's nachts?
Ik kan me er iets bij voorstellen wanneer hij geschoren is, maar ongeschoren kunnen ze makkelijk zonder deken, zeker als ze overnacht binnen staan.
Je ziet snel genoeg of ze het echt te koud hebben, dan zetten ze hun vacht op en gaan ze rillen. Zelfs dan zou je er niet persé een deken op hoeven gooien maar das mijn mening.
Verder ga ik met de rest mee, deken eraf, zou goed kunnen dat die het zweten veroorzaakt, temperatuur een paar dagen goed in de gaten houden en verder ook even kijken naar eetlust en algemeen gedrag. Meestal zegt dat ook al heel veel.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:43

Even temperatuur meten. Het klinkt alsof hij koorts heeft. Heeft die een wond? Wat ontstoken kan zijn? Daar willen ze ook nog wel wat hogere temperatuur van krijgen.

Balou_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:28

Klinkt inderdaad als koorts heeft hij een snotneus? hoesten?