Nu met deken beginnen, paard 24/7 buiten, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Nu met deken beginnen, paard 24/7 buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:34

Goedenavond bokkers,

Ik ben benieuwd hoe ik het volgende het beste kan oplossen;

Sinds afgelopen voorjaar ben ik in bezit van een 12-jarige Tinkermerrie goed gezond, niks mis mee. Bij de vorige eigenaren stond ze 's nachts in op stal (container) en had ze een (ongevoerde?) regendeken op. Bij mij staat ze dag en nacht buiten zonder deken. Ze heeft voldoende beschutting van bomen, en een schuilstalletje, maar daar staat ze praktisch nooit in.

Nu vind ik haar de laatste weken opvallend invallen. Ze had behoorlijk wat reserves, maar die zijn er inmiddels allemaal af, meer invallen moet ze echt niet doen. Anderhalve week geleden kregen de paarden ipv 2x pd droog hooi een pak voordroog in het land zodat ze onbeperkt kunnen eten (nu staat ze wel vrij laag in rang waardoor het eten vooral snachts zal gebeuren gezien dan de dominantere paarden op stal staan). Deze dagen is het ook begonnen te sneeuwen. Gevolg was waterdunne mest.

Even aankijken, na een paar dagen werd het beter dus verder niks gedaan. Baal voordroog in de wei was niet echt een succes; paard aan de dunne, onrust in de groep en een grote knoeiboel. Nu krijgen de paarden weer 2x pd droog hooi. Slowfeeders staan in de planning, maar hebben we dus nog niet.

Echter is ze sinds een dag of twee weer opnieuw aan de dunne, dit lijkt wat te beteren nu, maar heeft duidelijk wel een en ander gekost. Oorzaak is natuurlijk gissen, ontwormen is begin oktober gedaan met de "grote spuit", ze is ook de enige in deze groep die er last van heeft, dus dat is niet het eerste waar ik aan denk. Zand vanwege het eten van de grond en plukken van korte grasjes de hele dag door zou kunnen, daarvoor is psyllium besteld (nog niet gegeven).

Hoe dan ook levert ze momenteel qua gewicht snel in. Neem daarbij dat ze de afgelopen jaren altijd 's nachts binnen heeft gestaan met een dekentje en nu ineens 24/7 buiten moet blijven en compleet op zichzelf is aangewezen. Als ik haar vacht vergelijk met die van de andere Tinker en Haflinger welke al meerdere jaren zonder deken buiten lopen is haar vacht ook duidelijk dunner en minder isolerend (haar vacht ligt veel platter/dichter op de huid als hij nat is). Ik weet dat dit gewoon per paard verschilt, maar neem het nu samen met de andere omstandigheden en lijkt mij geen onverstandige keuze haar toch iets te gaan ondersteunen met een deken.

Gekozen heb ik (met tips van medewerker paardenwinkel en mensen uit mijn omgeving) voor een 300 grams deken (HH Thor High Neck); die zal misschien wat warm zijn, maar dan zal ze gaan verharen, geen ramp dus. Echter zal hij haar wel voldoende warmte bieden, mocht het nog wat kouder worden. Aan een 0 of 100 grams deken zal ze waarschijnlijk niet genoeg hebben gezien ze haar eigen vacht niet meer uit kan zetten, wat ze nu gewend is.

Nu begrijp ik dat deze overgang heel groot is voor haar, maar zoals mij verteld is is het ergste wat er kan gebeuren dat ze t n paar dagen warm heeft waarna ze gaat verharen totdat het evenwicht terug is. Zolang ik niet over een paar weken besluit hem er weer af te trekken zitten er verder geen risico's aan.

Maar, ik lees op bokt dat een nat geregend paard onder een deken zetten niet zo verstandig is. Logisch, water wat er (als het goed is) niet in kan, kan er ook niet uit. Maar mijn dame staat dus 24/7 buiten zonder deken en ik zie op de weersvoorspelling alleen maar regen, regen, sneeuw en nog meer regen. Graag wil ik zo snel mogelijk beginnen met de deken, dus wat te doen? Op stal zetten totdat ze droog is wordt erg lastig. Zou het veel kwaad kunnen als ze nat is wanneer ik de deken erop leg? Want doordat ze het waarschijnlijk wat warm gaat krijg zal ze ook wel drogen toch?

Hopelijk kunnen jullie me helpen, ik ben echt een leek met dekens, altijd van mening geweest lekker laten lopen, maar het werd me nu echt te gek. Ze is nog niet te dun, maar als ze zo door gaat kan ik dat over een maand niet meer zeggen, begin nu liever met een deken dan dat ik haar straks ziek heb en er niet meer tegenaan te voeren is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:49

Denk dat je toch moet proberen haar overdag een paar uur op stal te zetten zodat ze echt droog de deken op kan. De anderen paarden zijn dan buiten... zij kan even rustig eten en opdrogen... en dan met deken op naar buiten.
Als ze nat van de regen en dan opwarmt met de deken... en het vocht kan niet weg.... ik denk dat je dan met een nog zieker paard zit.

Krijgt ze trouwens nog iets naast het hooi? Brokken, summerfitkoeken of iets dergelijks.

Gini

Re: Nu met deken beginnen, paard 24/7 buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:36

Ik vind het eigenlijk gek dat ze in de winkel een Harry's Horse deken aanraden voor een paard dat 24/7 buiten staat. Prima dekentjes voor af en toe en het doet minder pijn in de portemonnee als ze kapot gaan, maar echt robuuste, duurzame dekens zijn het in mijn ervaring niet. Maar goed, wie weet werkt het bij jou wel super en heb ik gewoon pech gehad. ;)
Verder zou ik het paard echt wel laten opdrogen voordat je het deken oplegt. Een klam, warm deken op een klamme, natte vacht die beiden door de vochtige omgeving niet kan opdrogen lijkt mij zeer onaangenaam voor het paard.
Ten slotte vind ik het niet verstandig om met 1 deken de winter door te willen komen. Momenteel is het warm. Overdag is het hier nog 9 graden en ook 's nachts blijft het "zacht" voor de tijd van het jaar. Je kan niet nu 300 grams opgooien en verwachten dat die dan ook wel afdoende bescherming biedt bij -5, -10 en lagere temperaturen. Ook zou ik zeker haar voedingsschema goed onder de loep nemen. Een deken is geen wondermiddel. Als je paard tekorten heeft, zal je die toch moeten aanvullen, daar kan een deken niets aan verhelpen. ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:06

Kan niet in je portmonnaie kijken natuurlijk, maar: als je het geld ervoor hebt, zou ik in jouw situatie toch gaan voor een Horseware outdoor winterdeken uit de Rhino of Rambo lijn, met een afneembaar halsstuk erbij en verschillende extra liners.

Tuurlijk, de aanschaf van zo'n ding is een hele uitgave, waar je serieus kramp in je pinpas van krijgt (ik wel tenminste), maar de kuddegenootjes van je paard moeten het wel heel bont ( ;) qua: Tinkers) maken willen ze die slopen. Een HH daarentegen geef ik bij een paard dat 24/7 buiten in een kudde loopt een levensverwachting van twee weken, hooguit een maand. Dan is het nog een eind naar het voorjaar, ben je uiteindelijk alsnog even duur uit en kun je daarnaast volgende winter opnieuw beginnen.

Dat drogen onder de deken wordt niets trouwens, tenminste: niet zonder meer. Het water in haar vacht zal wel opwarmen doordat de deken de lichaamswarmte insluit; maar het water zit, zoals je zelf al had bedacht, idd. óók opgesloten. Resultaat: paard wel warmer, maar nog net zo nat.

Wat wel zou kunnen is: dat je haar eerst zo goed mogelijk droog wrijft met schoon droog stro en daarna, totdat ze een uurtje lekker opgewarmd en verder opgedroogd is, als extraatje een (fleece) zweetdeken onder haar gewone deken om doet. Dan kan het vocht daar mooi in trekken, vervolgens deze er tussenuit halen et voilá: paard opgedroogd en opgewarmd, en de voering van de "gewone" deken is nog droog.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:16

Het gaat hier om een rustige Tinkermerrie die zich wat afzijdig houdt van de groep, er zitten geen slopers of wildebrassen bij, de pagony deken van haar weidegenootje wat ook 24/7 buiten staat houdt het tot nu toe ook prima.

Vanochtend naar stal gegaan, ze was wel nat, maar niet op het bot toe doorweekt. Met handdoeken, wollen deken en fleecevest zo goed als het ging droog gewreven en deken erop. Zonet weer geweest, ze was zo goed als droog onder de deken. Ben er nog niet helemaal uit of het beetje klammig wat ik voelde nou zweet of nog nattigheid was. In ieder geval grotendeels droog en lekker warm, die gaat de nacht wel doorkomen. Morgen als het droog is ff luchten (ff buitenritje doen), komt wel goed.

Als ik besluit aankomende jaren haar ook onder de deken te zetten komt er wel een duurdere als deze op is, maar ik pleit voor onbeperkt ruwvoer (eventueel slowfeeder), en wie weet redt ze het volgend jaar dan wel zonder.

Overigens woon ik in Groningen, hier is het rond het vriespunt, overdag een graad of drie. De verschillen zijn momenteel erg groot binnenlands :wow: Met de vele regen en wat wind hier toch zeker niet warm helaas :(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:58

Volgens mij komt de dunne gewoon van je kuil. Veel paarden kunnen daar niet tegen. Ga maar eens gewoon hooi voeren en voer daarbij subli seniore priores om wat aan te zetten.
En hoe zit het met de wormen?

300 grams deken vind ik echt overdreven zeker met dit weer. Daarnaast gaat een paard niet verharen op warmte maar op de lengte van de dagen. Je paard zal het dus snik heet krijgen onder die deken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 20:34

Ze staat sinds zaterdag onder de 300gr deken met halve hals. Maandag was het hier 12 graden en verwachtte ik een zwetend paard aan te treffen. Echter was ze gewoon droog en voelde niet te warm/koud. Ze krijgt psyllium tegen zand gezien we van dr grond voeren en ze vèlal korte grasje staat te plukken. Vandaag was haar mest gelukkig al beter. Ze kijkt weer een stuk levendiger uit dr ogen, ben erg blij zoals het nu de goede kant op gaat! Kuil krijgt ze overigens al weken niet meer, dat leek toen de oorzaak, maar best kans dat ze ook toen al last van zand heeft gehad.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:38

Ik lees mee, misschien kan ik er nog wat handige tips uit krijgen.. Ik heb helaas geen tips voor je, ben me ook nog aan 't inlezen (bij mij zit er geen spoed achter, waarschijnlijk begin ik zelfs volgende herfst pas met dekens).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:45

Gini: ik denk dat je pech gehad hebt hoor. Ik zweer bij de Harry Horse dekens. Er zijn nauwelijks dekens die beter passen op mijn pony's en die het daarbij ook nog eens jaren uithouden ( en ja: gewoon waterdicht blijven)! Mijn pony's staan dan wel niet 24/7 buiten, maar toch echt wel van sochtends half 8 tot s avonds ci half tien, weer of geen weer. En nogmaals: de HH bevalt prima!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:47

Veel regen en dus nat gras is voor sommige paarden ook reden voor slappe mest. Idem voor rare weersveranderingen zoals nu van -15 naar +10 binnen een paar dagen.

Ik heb ivm wel slopend vriendje nu een dunne 1680D deken er op liggen, die is sterk (en ik spuit hem ook vaak weer in met cribbox spul }> , want dat slopen mag hij echt afleren ) pony blijft er mooi droog onder en idioot duur was die ook niet.
Link :
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 1067220/62